KalleStripp
13-09-2007, 08:03
I våras la jag ut kompostjord på hallonlandet. Det var kanske inte så smart, för nu har års-skotten vuxit sig alldeles för långa. De är långt över två meter. Kan jag klippa ner dem till normal höjd? Eller böja ner dem kanske? Tips mottages tacksamt!
Spaljera dem kanske
Här kan du läsa mer om det.
Lisbeth zon2
13-09-2007, 10:24
Skuggigt? Hallon behöver nog inte så mycket kompost, då växer bladen, mindre bär.
Eva i Västerås
13-09-2007, 10:26
Mina hallon brukar alltid bli höga. Klipper dom vid ca 1,80 - 2m på hösten, så det finns lite "frysmån".
Har aldrig provat spaljera ner dom. Ska nog kika på det nästa år.
Jag har visst också för bra för hallonen. 3-4 meter höga är inte ovanligt, men de har den stora vänligheten att hänga ner, fulla med bär i plockhöjd året efter istället.
Jag klipper alltid ner mina nya skott på hösten samtidigt som jag klipper bort de gamla. Ca 2 m är lagomt tycker jag. Upplever att de blir betydligt stadigare i "stjälken" och därmed lättare att binda upp på våren. Om jag glömt någon blir de definitivt slanigare.
Skogsbrynet
15-09-2007, 19:55
Var glad för dina höga hallonskott, jag tror att du också får mycket bär eftersom dina plantor växer så bra.Sköt om dem i fortsättningen och bind ut dem i sidled, om du tycker att det underlättar plockningen. De finaste bären brukar komma längst ut på toppskottet, så undvik att ta av plantans längd.Gallra hellre så att inte plantorna drabbas av hallonskottsjuka, allrahelst i år när det regnar var och varannan dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.