Sploonge
Hej!
Undrar hur jag ska förvara mina 2 rotskott från Prydnadsäppelträd som är ca 15 cm höga och står i kruka?
Är Prydnadsäppelträd ympade på grunstam? för isåfall har jag 2 rotskott fråm grundstammen blink.gif
Jajja, då kan man ju ympa på någon fin sort senare
Har även planterat ett dussin äppelkärnor, hur förvaras dem under vintern. Bara ett par centimeter långa nu.
Hur tycker ni jag ska förvara dem?

hoppas på en massa svar smiley_small_hug.gif

/Alexander i kalix zon 6
KURT
Jag skulle nog ha satt dem ute nedgrävda i krukor. Är det bara snö i zon 6 så att de slipper extrem kyla så borde det inte vara något problem. Alternativet är om man har ett mycket svalt ljust ställe inomhus. Skall de stå ute så bör de skyddas mot sork och andra djur med något nät? Och de bör stå i dränerande grus eller liknande så att det inte blir blött.
Cilla
Man kan få fart på rotskotten och frösådderna på flera sätt; inomhus i kruka, utomhus i (helst) nedgrävd kruka om det är i högre zon än 2, rätt ned i backen.

Med äppelkärnor får man fler som gror om man kontrollerar vattningen, och det kan vara lättare med nedgrövd kruka utomhus så att man ser och påminns om bevattningen. Men om man sätter 50 kärnor rätt ned i backen på ett skuggigt ställe kommer det ofta upp ganska många skott ändå. Behåller man däremot sådderna inomhus bör det vara på svalt ställe som inte blir så utsatt för spinn. Unga äppelkärnegroddar som man har inomhus på vintern blir bleka och sköra, och angrips ofta.

Prydnadsaplar är inte alltid ympade, men för att bli säkrare på just dina rotskott skulle du kunna kolla med en trädgårdsbutik om vilka av sorterna som brukar stå på egen rot eller på annan, dvs ha grundstam av annan sort. Om du vet vilken sort rotskotten kom ifrån alltså. Men som du skriver - oavsett vad som kommefr så blir det bra...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon