|
Margith
13-09-2007, 15:29
Pelargoner är klar "tant-varning" för de flesta. Hjälp mig att tvätta bort det ryktet.
Jag bidrar med 2 bilder, som jag tycker inte har "tant-varning" Om jag inte hade erkänt från första början att det var pelargoner, hade du trott att det var pelargoner??
[attachment=7332:Rococo_070913.jpg]
[attachment=7333:P_australe_070913.jpg]
Millfield Rose som jag gissar att den första är kan ju lätt tas för ros!!  Det andra måtte vara en liten vildpellis va? Mvh Fenja
Chamomille
13-09-2007, 16:05
CITAT (Margith @ 13-09-2007, 16:29)  Pelargoner är klar "tant-varning" för de flesta. Hjälp mig att tvätta bort det ryktet.
Jag bidrar med 2 bilder, som jag tycker inte har "tant-varning" Om jag inte hade erkänt från första början att det var pelargoner, hade du trott att det var pelargoner??
[attachment=7332:Rococo_070913.jpg]
[attachment=7333:P_australe_070913.jpg] Ja, sambon tycker att pelargoner är en tantblomma, men det ignorerar jag Men va vackra pelagonbilder...  Jag måste bara ha den första!!! Och den andra också kanske  .. Här kommer en bild på en enligt mig rolig pelargon... En Czech... Reddat igen... Ja, Mini Czech. Finns det föresten Big Czech  ? Varför heter den mini??? [attachment=7334:Smällkaramell.JPG]
Kan vi inte få namn på dem också? Så kan ju denna tråd användas att identifiera pelargoner! Är den en Czech du har Chamomille?  Friesdorf  Ann Brooks Pluto Mvh Fenja
Chamomille
13-09-2007, 16:52
CITAT (Fenja @ 13-09-2007, 17:16)  Kan vi inte få namn på dem också? Så kan ju denna tråd användas att identifiera pelargoner! Är den en Czech du har Chamomille? Ja, det är jag nästan säker på att det är. En Czech. Den hade ju inget namn när jag köpte den, men ni hjälpte mig at identifiera den...
Margith
13-09-2007, 17:34
Namn och pelargoner är ju en härva utan dess like Men självklart borde jag ha skrivit ut namnen på dem Czeck heter Mini Czeck på min namnlapp? Och ser alltså exakt ut som era bilder... Min första bild är en Roccoco, ser exakt ut som Millfields Rose, men Millfields Rose växer lite som en hängpellis, Roccoco växer rakt upp som vilken zonal-pellis som helst.... Är det samma pelargon?? Min andra bild är av en rödstjälkad P australe. Observera gärna bakgrunden. Blomstjälken blev så tung att alltihop trillade kull på fönsterbänken. Men varje blomma är max 1 cm i diameter Vad tycker ni om den här då? Är det tantvarning? [attachment=7338:Kanariepelargon.jpg] Kanariepelargon, om ni undrar över namnet
Näää ingen tantvarning alls!! Den är jätteläcker! "Lång erfarenhet har lärt mig att personer som inte tycker om pelargoner präglas av något moraliskt osunt. Förr eller senare så kommer du att avslöja dem, du kommer att upptäcka att de super, stjäl eller talar med skarp röst till katter. Lita aldrig på en man eller kvinna som inte hänger sig åt pelargoner." Beverley Nichols i Laughter On the Stars, 1953, ur boken Pelargoner, kulturarv i kruka av Karin Martinsson.
Min favorit i sommar är White Splash.
[attachment=7340:DSC00469.JPG]
Chamomille
13-09-2007, 18:38
CITAT (Fenja @ 13-09-2007, 18:58)  Näää ingen tantvarning alls!! Den är jätteläcker! "Lång erfarenhet har lärt mig att personer som inte tycker om pelargoner präglas av något moraliskt osunt. Förr eller senare så kommer du att avslöja dem, du kommer att upptäcka att de super, stjäl eller talar med skarp röst till katter. Lita aldrig på en man eller kvinna som inte hänger sig åt pelargoner." Beverley Nichols i Laughter On the Stars, 1953, ur boken Pelargoner, kulturarv i kruka av Karin Martinsson. Hmm, undrar om han skåpsuper, stjäl mina pengar och/eller har varit arg på sina katter...
CITAT (Chamomille @ 13-09-2007, 19:38)  Hmm, undrar om han skåpsuper, stjäl mina pengar och/eller har varit arg på sina katter...  Mvh Fenja
Ett par av mina favoriter:
Carmel [attachment=7341:carmel.jpg]
Blueberry Ripple [attachment=7342:blueberry_ripple.jpg]
Chamomille
13-09-2007, 18:59
Den där Carmel kanske hamnar på mitt revir en dag...Jösses.... Hur ska jag få plats med alla??  Blueberry Ripple var inte så dum heller...
Så här såg det ut i alla rum när det var nära 300 olika sorter:  Tack och lov att jag slutat med de dumheterna nu!  Har bara TVÅ pellisar kvar. Mvh Fenja
Chamomille
13-09-2007, 19:08
CITAT (Fenja @ 13-09-2007, 20:02)  Så här såg det ut i alla rum när det var nära 300 olika sorter: Tack och lov att jag slutat med de dumheterna nu!  Har bara TVÅ pellisar kvar. Mvh Fenja  Jag har sett bilden förut.... Jösses...Och BARA 2 KVAR??? Var är de andra????
CITAT (Margith @ 13-09-2007, 18:34)  Namn och pelargoner är ju en härva utan dess like Men självklart borde jag ha skrivit ut namnen på dem Czeck heter Mini Czeck på min namnlapp? Och ser alltså exakt ut som era bilder... Min första bild är en Roccoco, ser exakt ut som Millfields Rose, men Millfields Rose växer lite som en hängpellis, Roccoco växer rakt upp som vilken zonal-pellis som helst.... Är det samma pelargon?? Min andra bild är av en rödstjälkad P australe. Observera gärna bakgrunden. Blomstjälken blev så tung att alltihop trillade kull på fönsterbänken. Men varje blomma är max 1 cm i diameter Vad tycker ni om den här då? Är det tantvarning? [attachment=7338:Kanariepelargon.jpg] -------------------------------------------------------------------------------- Kanariepelargon, om ni undrar över namnet  Jag har namnet 'Mallorca' på min av samma sort.Den heter ju 'Swiss Star ' oxå .
Just idag är nog Regalpelargonen 'Svärdsjö' [attachment=7345:Svärdsjö.jpg] en favorit hos mig . Det är en stor buske i kruka men här får Ni en blomma ...
[attachment=7348:__Delisc..._kopiera.jpg]Plus denna lilla pelargon .....
'Deliscious Emma' .
Eva i Skåne
13-09-2007, 21:17
Jag kan ju inte välja. Älskar alla mina pelargoner. Mina fönster ser ut som Fenjas och jag har minst 250 sorter. Här kommer några som går i rosa, vilket verkar vara vanligast. [attachment=7350:Kopia_av_47_Helena.JPG] Helena
[attachment=7351:Kopia_av...rst_Love.JPG] First Love
[attachment=7352:Kopia_av..._Glitter.JPG] White Glitter
[attachment=7353:Kopia_av..._Hössler.JPG] Emma Hössler
[attachment=7354:Kopia_av_55_Yvonne.JPG] Yvonne
[attachment=7355:Kopia_av...r_beauty.JPG] Fraicheur Beauty
Eva i Skåne
13-09-2007, 21:31
[attachment=7359:Kopia_av...ebration.JPG] Silver Celebration
[attachment=7358:Kopia_av_82_Gemma.JPG] Gemma
[attachment=7357:Kopia_av...lda_Coon.JPG] Hulda Coon
[attachment=7360:Kopia_av...allerina.JPG] Lara Ballerina
[attachment=7361:Kopia_av...Sparkler.JPG] Sparkler
Vilka underbara pellisar ni har Vilket otroligt ha-begär jag fick
CITAT (Chamomille @ 13-09-2007, 20:08)   Jag har sett bilden förut.... Jösses...Och BARA 2 KVAR??? Var är de andra???? Har gett bort de flesta till kompisar som samlar, en och annan odlait har någon och de sista 20 körde jag till mamsen i helgen som var!   Classic Star  Black Velvet Rose Mvh Fenja
Eva i Skåne
13-09-2007, 22:03
CITAT (Cathis @ 13-09-2007, 22:38)  Vilka underbara pellisar ni har Vilket otroligt ha-begär jag fick Varning Varning!!! Det utvecklas till pelargon-galenskap  Det är vi många som lider av
Limeblossom
14-09-2007, 11:47
Svärdsjö är vacker och ett måste hos mig eftersom jag bor där...i Svärdsjö alltså
Oj vilka snyggingar ni har.
Tack Margith för din ide om tråden...kan ju bli en liten uppslagsbok till sist. Men jag håller med....det är svårt att utifrån et foto vara säker på sort.......men en liten fingervisning kan man få.
 Royal Norfolk, Memento och Orion - tre dvärgpelargoner, zonal  P. elongatum  Blomma av Mårbacka  Black Velvet Red  Crystal Palace Gem  Memento Mvh Fenja
[attachment=7398:P.xLaven..._kopiera.jpg] P.xLavender Lad ....en primärhybrid som doftar lavendel .
[attachment=7397:Lisa_Jo.jpg] En sk stjärnpelargon ....'Liza Jo' . [attachment=7396:__Brunswick__.jpg]
Doftpelargonen idag .....'Brunswick' .
[attachment=7402:__Alice__.jpg] Lilla ,lilla 'Alice' måste ni ju få oxå
Margith
15-09-2007, 11:49
Jag kör några till [attachment=7413:Don_Chiverton.jpg] Don Chiverton [attachment=7414:Minni_070913.jpg] Minni [attachment=7415:Super_Nova.jpg] Super Nova
Christina i Småland
15-09-2007, 20:34
Här kommer ett par bilder från mej Raspberry Ripple [attachment=7437:Raspberr...ple_webb.jpg]
Vancouver Centennial [attachment=7438:Vancouve...ial_webb.jpg]
/Christina
 Mrs Pollock  Orion Orange  Platinum  Royal Norfolk, dvärg och en av mina favoriter! Har en underbar färg i solljus  Lilla söta dvärgen Trudie Mvh Fenja
[attachment=7752:__Danenborg____2.jpg]Ikväll får Ni en Engelsk igen ....'Danenborg' .
här kommer några bidrag... [attachment=7771:orange_fizz.jpg] Orange Fizz, doftpel med hårda små blad och kraftig citrusdoft. [attachment=7770:mystery.jpg] Mystery, unikpelargon.
Detta är oxå en pelargon
P.althaeoides
[attachment=7787:Blomster_011.jpg] .....
Aldo, den var ju hur söt som helst!!
[attachment=7792:P._tomentosum.jpg]
Dagens: P. tomentosum, vildpelargon som doftar pepparmint.
Eva i Skåne
30-09-2007, 17:40
[attachment=7862:Kopia_av..._närmare.JPG][attachment=7863:Kopia_av...ue_Sybil.JP G] Ovan ser ni en hängpelargon som heter Blue Sybil, första bilden är den i knopp och ser ut som en rosenknopp tycker jag. Andra bilden är den fullt utslagen. [attachment=7864:Kopia_av...hocolate.JPG] Regale Chocolate [attachment=7865:Kopia_av_098_Magda.JPG] Magda [attachment=7866:Kopia_av...Shalimar.JPG] Shalimar [attachment=7867:Kopia_av...pelargon.JPG] hängpelargon Silver Elbe som även har brokiga blad [attachment=7868:Kopia_av..._Scarlet.JPG] Brockbery Scarlett
[attachment=7872:appleblpelrg.jpg] min favorit appleblossom
LindaLunda
01-10-2007, 15:41
Här är några av mina.... Några av mina pelargoner.Linda
Anki på Öland
02-10-2007, 09:02
Oj! Hur har jag kunnat missa den här tråden?? Min hängis Amethyst [attachment=7925:amethyst_amelit.jpg] Min namnlösa Engelska [attachment=7926:engelsk3.jpg] en till namnlös Engelsk som just börjat blomma [attachment=7927:engelsk_birgitta.jpg] och min härliga storvuxna Kanariepelargon, finns en zonal också...... namn alltså!! [attachment=7928:storvuxe...elargon1.jpg] Anki
[attachment=7979:Oktober_..._kopiera.jpg]Efter att jag klippt ner 'Svärdsjö' blev det många blommor som lockade till sig många bin .
Siv i Bollnäs
03-10-2007, 17:43
Kanske skulle jag också bidra med mina tre favoriter: Gröna öron! (Green Ears), Wantirna och Flower of Spring i nämnd ordning! Jag är tydligen mer förtjust i enkelblommande pelargoner än i dubbla. Men visst är även såna fina. Hälsningar Siv i Bollnäs
[attachment=8009:P.grandi...tober_07.jpg]Ikväll får ni se P.grandiflorum [color="#0000FF"][/color]
En söt doftpelargon med fräna blad! Michael.
[attachment=8016:Michael.jpg]
[attachment=8017:michael..jpg]
Så fina pelargoner ni har,Jag har mest zonalpelargoner och några doftpelargoner.Jag har en White Unique över,någon som vill ha den eller byter?Tappade den i golvet igår och krukan gick sönder,har 2 till och det räcker. Bilden på den är gammal. [attachment=8018:White_un...april_04.jpg]
White Unique är jättefin, har den redan. Kvällens: Miss McKingsley, stjärnpelargon. [attachment=8056:Bild_103.jpg]
Eva i Skåne
05-10-2007, 16:30
Nu är i stort sett alla mina pelargoner inplockade. De som är fulla med blommor har jag inte hjärta att klippa ner nåt ännu. Så här ser det ut i det som är/var min gäststuga [attachment=8073:Kopia_av_DSC05667.JPG] [attachment=8074:Kopia_av_DSC05668.JPG]
Och så här ser det ut i min hall hemma, där jag flera år förvarat pelargoner under lysrörsbelysning.
[attachment=8075:Kopia_av_DSC05669.JPG] [attachment=8076:Kopia_av_DSC05670.JPG]
CITAT (estet @ 03-10-2007, 23:05)  En söt doftpelargon med fräna blad! Michael.
[attachment=8016:Michael.jpg]
[attachment=8017:michael..jpg] Men Michael är ju en sk Änglapelargon ...och de kan ha doftande blad .
Anki på Öland
05-10-2007, 20:03
Har också idag plockat in mina sista på diverse hyllor inne med extraljus. Oj vad det blommar fortfarande på en del!!
[attachment=8086:inne.jpg]
Anki
CITAT (aldo @ 05-10-2007, 20:15)  Men Michael är ju en sk Änglapelargon ...och de kan ha doftande blad .
Preeciis!  var lite för snabb där! Doftar visst aprikos enl pel.sällskapets bildarkiv men inte vet jag... Appropå vintervila så har jag inte fått in alla än. Alla har klarat sig än på altan trots flera nätter med -5 som kallast. Överlevnadsknep: tegelväggen i söder de står samlade mot, två strandstolar som jag lagt på sida i ytterkanterna plus att altanen är ca 1.70 över marken.  Kvällens: Rober´s Lemon Rose, doftpel. ros/citron. Håriga ludna blad. [attachment=8161:Bild_044.jpg]
Anki på Öland
07-10-2007, 09:02
Min Ashby har låtit vänta på sig i 2 år för att blomma men nu äntligen gör den det!!
[attachment=8167:ashby2.jpg]
Anki
Luna, hängpelargon. [attachment=8224:Bild_279.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|