Siv i Bollnäs
13-09-2007, 16:47
Jag fick för ett par år sen en liten planta som givaren inte visste namnet på. Jag satte den invid en gammal dålig skuggmorell. Plantan brukar ränna iväg och bli flera meter hög men är ganska oansenlig med grönvita klockblommor. Vet någon vad det kan vara?
Siv
Anders zon 1
13-09-2007, 16:55
Någon art av Codonopsis (porslinsklocka) är det. Vilken är jag dock inte säker på.
Eva 33c
13-09-2007, 17:10
Den är till det yttre rätt lik min Codonopsis pilo-sula som också blommar nu. Den hette C. pilo-sula när jag köpte den, men verkar ha bytt namn till Codonopsis tangshen. Kallades också Dang-shen och Fattigmans ginseng.
zaaritha
14-09-2007, 21:59
Den skulle jag gärna vilja ha!
Finns det nå'nstans på nätet att beställa?
Eva 33c
14-09-2007, 22:04
Om det är den jag har (om det inte regnar imorgon kanske jag kan ta en bild på min) så brukar det bli mycket frön så småningom. Då delar jag gärna med mig om någon är intresserad.
Annars tror jag att Impecta har frön till den.
zaaritha
14-09-2007, 22:09
Jatack--blir det frön--vill jag gärna köpa!
Maggan H
25-09-2007, 12:31
CITAT (Eva 33c @ 14-09-2007, 23:04)

Om det är den jag har (om det inte regnar imorgon kanske jag kan ta en bild på min) så brukar det bli mycket frön så småningom. Då delar jag gärna med mig om någon är intresserad.
l
Ja tack!

Vill gärna också ha, är den perenn?
Alexander-VG-zon3
25-09-2007, 13:25
CITAT (Eva 33c @ 14-09-2007, 23:04)

skulle med vilja byta eller köpa frön .
Eva 33c
25-09-2007, 22:35
ja den jag har är perenn. Jag har haft den i flera år. Den gör inte så mycket väsen av sig, så man bör plantera den någonstans där man kan komma lite nära och verkligen se blommorna. Jag har två sorters codonopsis , C. clematidea (med blekblå blommor) och så C. pilo-sula med grönvita ådrade blommor. Denna blommar senare än den clematidean. De växer intill varandra, om de korsar sig vet jag inte. Men eftersom de blommar lite olika tid kanske det blir ren avkomma ändå. Jag återkommer när min fröskörd är klar.
Alexander-VG-zon3
26-09-2007, 12:11
skulle va jätte glad och tacksam om man kunde få frö av båda , köpa eller byta frön kanske . jätte vacker växt ju
Eva i Skåne
26-09-2007, 12:37
Jag har en annan porslinsklocka som jag kan erbjuda frön från. Skicka PM om ni vill ha. Den grön-vita skulle jag gärna byta till mig några frön av Eva, om du får så det räcker. Annars klarar jag mig med den jag har.
Jag säger som Eva, den gör inte mycket väsen av sig. Första gången min blommade blev jag besviken, men sen har jag lärt mig att titta på närmare håll och uppskattar klockorna och fröställningarna som har en ovanlig form.
[attachment=7741:Kopia_av_05b.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.