Full version: Vilken sorts buske?
Frylmark
Kära vänner, nu behöver jag er hjälp! Är det någon som kan svara på vilken slags buske som syns på bilden? Den är rätt yvig och ca 2 meter i höjd på sina ställen, om inte högre.

Nu ska den klippas ned ordentligt, men frågan är HUR! Pga vegetationen har solen knappt hittat fram och således är det mycket dött ved i buskarna. Den är rejält misskött och när vi kapat en del inser vi att stammar och grenar växer lite hur som helst.

Emottar gärna tips på hur mycket vi bör kapa ned den (när någon identifierat den). Misstänker att den bör klippas ned i stort sett till marken för att den ska komma igen nästa år.

Tack på förhand!

Krolliljan
Busken ser ut som en brudspirea.
Det råder säkert delade meningar om man ska klippa ner den helt men vi gjorde det med ett par buskar en gång( sparade lite gröna kvistar) .
Om jag kommer ihåg rätt så gjorde vi det efter det att den blommat. Det tog ett par år innan den såg någerlunda ut som en buske igen. Jag tror i alla fall inte att man ska klippa den nu. I så fall på vårvintern.
Frylmark
CITAT (Krolliljan @ 13-09-2007, 18:41) *
Busken ser ut som en brudspirea.
Det råder säkert delade meningar om man ska klippa ner den helt men vi gjorde det med ett par buskar en gång( sparade lite gröna kvistar) .

Om jag kommer ihåg rätt så gjorde vi det efter det att den blommat. Det tog ett par år innan den såg någerlunda ut som en buske igen. Jag tror i alla fall inte att man ska klippa den nu. I så fall på vårvintern.

Då har jag kanske gissat skapligt rätt då, jag är inne på att det är en slags spirea. Hm, man har redan börjat klippa ned den (just nu ligger den på dryga metern) och en titt i buskarna säger att hela häcken behöver lite sol och ljus för att må bra; grenar har vuxit i alla möjliga vinklar och spretar hejvilt, och mycket är dött.

Frågan är om det inte är lika bra att fortsätta, att klippa ned den ordentligt och gallra bort allt dött?

Tack för ditt snabba svar smile.gif Fler som har tips?

Fenja
Sök här i avdelningen så kan ta del av tidigare råd om klippning av spirea.
Mvh
Fenja
Frylmark
CITAT (Fenja @ 13-09-2007, 19:58) *
Sök här i avdelningen så kan ta del av tidigare råd om klippning av spirea.

Jag har redan sökt men inte hittat någon konkret info. Nu hittade jag lösningen på annat håll, så det löser sig nog.

En förståsigpåare hävdar att jag gott kan klippa ned spirean till backen, även om det egentligen borde ske framåt vårkanten. Så jag tar en rövare och klipper till smile.gif

Om någon hävdar annat, så välkomnas såna argument, gärna med hänvisning till konkret läsning i form av länk.
kerstin z5-6
Spirea kan klippas hårt och när som helst , men klipper du nu kommer den inte att blomma i vår -bäst är att hålla den i lagom form med klippning -direkt efter blommning , varje år
Krolliljan
Sök på "klippa spirea" yes.gif
Frylmark
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-09-2007, 22:05) *
Spirea kan klippas hårt och när som helst , men klipper du nu kommer den inte att blomma i vår -bäst är att hålla den i lagom form med klippning -direkt efter blommning , varje år

Tack för tipset, Kerstin smile.gif

Frylmark
CITAT (Krolliljan @ 13-09-2007, 22:06) *
Sök på "klippa spirea" yes.gif

DÄR satt den! thanks.gif

Jag har nu konstaterat: troligen handlar det om en brudspirea (ingen vet riktigt) och den bör klippas först framåt senvintern, om den ska klippas hårt. Å andra sidan har andra med gott resultat massakrerat sina spireor under hösten, så jag gör detsamma smile.gif

Kanske blommar den trots allt till våren, kanske inte. Men den kan ändå inte bli fulare än den är just nu. Grenarna slingrar sig omkring och upp och ned, och är närmast hopplösa att slåss med; bensinaren orkar inte med de kraftigaste, så det blir sekatör eller såg... och blåsor i händerna -cry-.gif

Imorgon plockar vi fram sågen och går loss på buskaget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon