Full version: Hjälp brandvägg !
Piccante
Min brandvägg upphör att fungera nu eftersom jag inte har betalat och förnyat licensen duh.gif Jag har inte råd att lägga pengar på en ny licens denna månaden när det har varit lite knapert. Finns det någon fri brandvägg som är bra ????
Chamomille
VAD menar du nu??? unsure.gif Fri brandvägg??
Betty
Hoppas denna Länk är till nån hjälp för dig.
LadyG
XP och Vista har en inbyggd som är gratis och fullt funktionsduglig.

Hur är det med antiviruset däremot? Det finns inte inbyggt i Windows...
Chamomille
Jaha rotfl.gif Jag trodde det menades brandfria väggar i huset duh.gif a0a.gif ... Jaa, ibland kopplar jag inte.... Ska nog sova lite mer... help.gif
Pjater
Zonealarm
Överskattat med brandvägg tycker jag tongue.gif
Pirum
CITAT (LadyG @ 13-09-2007, 20:11) *
XP och Vista har en inbyggd som är gratis och fullt funktionsduglig.
Hur är det med antiviruset däremot? Det finns inte inbyggt i Windows...

Håller med, åtminstone om man installerar från Windows XP med SP2 integrerat, eller Vista. Installerar man från äldre Windows-skivor bör man ha en extra brandvägg under tiden man uppdaterar Windows. Helst.
Kör man Linux, Unix, OSX, eller annat, finns andra alternativ.

Som antivirusprogram kör jag AVG Free, gratisversionen är bättre än den kommersiella i mina ögon - eller åtminstone mer lättanvänd.

http://free.grisoft.com/
joz
CITAT (Markus_H @ 13-09-2007, 19:33) *
Min brandvägg upphör att fungera nu eftersom jag inte har betalat och förnyat licensen duh.gif Jag har inte råd att lägga pengar på en ny licens denna månaden när det har varit lite knapert. Finns det någon fri brandvägg som är bra ????

www.personalfirewall.comodo.com/download_firewall.html

har använt den i 1-2 år och den fungerar mycket bra.

det många missar är att testa om brandväggen fungerar, bra sida för det är https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2
gör en ShieldsUP test där och se om inställningarna på brandväggen fungerar.
Piccante
Tack för alla tips. Ska läsa om och jämföra de olika så hoppas jag det löser sig under dagen!
LadyG
CITAT (Pirum @ 13-09-2007, 21:06) *
Håller med, åtminstone om man installerar från Windows XP med SP2 integrerat, eller Vista. Installerar man från äldre Windows-skivor bör man ha en extra brandvägg under tiden man uppdaterar Windows. Helst.

Mjo, det har du rätt i. Skulle nog sagt det och inte tagit för givet att alla kör minst XP SP2 från början smile.gif
KURT
CITAT (joz @ 13-09-2007, 21:25) *
www.personalfirewall.comodo.com/download_firewall.html

har använt den i 1-2 år och den fungerar mycket bra.

det många missar är att testa om brandväggen fungerar, bra sida för det är https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2
gör en ShieldsUP test där och se om inställningarna på brandväggen fungerar.

Det är bättre att använda sig av Post & Telestyrelsens testsida, de har inga kommersiella intressen:

https://www.testadatorn.se/
Piccante
Nu har jag hamant i denna situationen igen fear.gif Brandväggen på min gamla dator upphörde att vara fri och jag fick då Norton av en bekant. Den licensen medgav att den installerades på 3 datorer men den går snart ut igen.
På min nya dator fick jag Norton gratis i 3 månader (snålt ! angry.gif ), nu måste jag uppdatera den för några hundra för att få ha kvar den.

Då är frågan till ni datorkunniga. Jag har kommit fram till 2 alternativ;

Antingen använda brandväggen jag fick med Vista "Windows defender" eller ladda ned den fria brandväggen "Comodo" som joz rekomenderade. Vilken av dessa två är bäst???

Båda behöver väl kompletteras med antivirusprogram med. Hur är det med kompatibiliteten melan dessa brandväggar och de 2 mest nedladdade antivirus AVG Free och Avast ?
I valet mellan AVG och Avast, är det något större skillnad där? AVG är fruktansvärt ful men popullär Avast snyggare men inte lika populär men får bättre betyg ?

Tredje alternativet, förnya licens av Norton har jag inte råd med nu.
Pirum
Vistas inbyggda brandvägg borde helt klart duga om man inte kör jävligt skumma program alternativt hänger på jävligt skumma sajter. Jag har kört Windows inbyggda brandvägg i flera år utan problem, som jag nog skrev tidigare. Förr körde jag Zonealarm, men det blev stort och fläskigt.

Jag kör AVG sedan flera år. Avast kan jag inte uttala mig om, men Norton skulle jag aldrig köra igen, jösses så segt. Eller, tja, det beror på, kör man Symantecs corporate antivirus så segar det väl inte så mycket. Men då kan det ju kosta.
Piccante
CITAT (Pirum @ 04-03-2008, 01:07) *
Vistas inbyggda brandvägg borde helt klart duga om man inte kör jävligt skumma program alternativt hänger på jävligt skumma sajter. Jag har kört Windows inbyggda brandvägg i flera år utan problem, som jag nog skrev tidigare. Förr körde jag Zonealarm, men det blev stort och fläskigt.

Jag kör AVG sedan flera år. Avast kan jag inte uttala mig om, men Norton skulle jag aldrig köra igen, jösses så segt. Eller, tja, det beror på, kör man Symantecs corporate antivirus så segar det väl inte så mycket. Men då kan det ju kosta.

Tack för hjälpen Pirum! Norton fungerar bra för jag får aldrig in något i datorn men som du säger, det är seeegt som sirap i uppförsbacke. Speciellt har jag märkt att min mail har blivit segare sedan jag fick Norton. Inte nog med att min gamla dator är slö som den är när Norton scannar in och utgående mail så hinner man gå och sätta på kaffe, nästan baka bullar oxå innan man sätter sig och läser mailen.

Starfight
Avast kan jag rekommendera, det har jag kört i par år och den har funkat grymt bra. Norton fick jag med datorn men det går ju inte att använda somsagt, det går ju segare än segt. Men nu har jag kastat ut Windows och kör Ubuntu (Linux) på datorn, så nu behöver jag inget virus program, brandvägg har jag i routern.
KURT
CITAT (Starfight @ 04-03-2008, 02:45) *
Avast kan jag rekommendera, det har jag kört i par år och den har funkat grymt bra. Norton fick jag med datorn men det går ju inte att använda somsagt, det går ju segare än segt. Men nu har jag kastat ut Windows och kör Ubuntu (Linux) på datorn, så nu behöver jag inget virus program, brandvägg har jag i routern.

Detta är alltså alternativ 4! Att slippa lappa ihop alla hål som bristfälliga system har med ett osäkert skal runt om.
Netha
Jag har Zone Alarm brandvägg och Avast antivirus ... funkar perfekt.
flower
jag har windows vista och har laddat ner gratis virusprogram samt gratis brandvägg som heter pc tools antivirus, pc tools firewall plus, samt ett kompletteringsprogram till antivirusprogrammet som heter threatfire. hur de funkar vet jag ännu inte eftersom jag precis laddat ner dem. Kanske finns ngn annan som vet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon