Full version: Träd i zon 5
SidneyB
Hej, Tack för ett underbart forum! Det är en nåd för oss noviser att kunna surfa runt bland alla diskussioner.
Vi skulle vilja plantera ett träd att bygga en sittbänk runt och funderar nu vilket träd vi ska välja? Gärna ett fruktträd men grenarna börjar ofta rätt långt ner och gör att det blir svårt att sitta under...Trädet får inte vara för stort och får gärna bilda ett tak (snarare än att vara ett smalt träd). Läget är söder och zonen är 5. Tacksam för ideer!
Tosan
Hägg är ju väldigt tacksamt och skickar gärna grenarna långt ut åt sidorna. Tål bra mycket tukt och verkar inte bry sig nämnvärt om hur man ansar.
Tyvärr har det ju som ingen frukt, förutom bären då, men går de äta?
kerstin z5-6
Fruktträd finns ju de roliga aplarna från Finland tex ananaskanel osv
Ska det vara ett mindre ,vackert träd -(frukträd kan du ju ha ändå på annan plats )rek jag mina favoriter

Mackia amurensis -vackert i blad , växtsätt -allt

Manchurisk valnöt-bronsstam, palmblad exotisk look smile.gif

Malus -prydnadsaplar tex profusion eller hopa som är översållade med vinröd eller rosa blom länge på våren ,vackra små glasäpplen till höstdekorationer-Finns även rödbladiga varianter

Näverhägg med gul stam
SidneyB
Prydnadsaplarna är verkligen mycket vackra men tror du att man ryms att sitta under den?

Näverhäggen står också på önskelistan men på en annan plats tror jag... Jag suktar efter en flerstammig, det blir mer bark så, men de är inte lätta att hitta.

Jag har fått en rönnsumak men den verkar inte vilja överleva. Trist. Annars hade den passat fint som "tak" tror jag.
kerstin z5-6
malus sylvestris blir ett stort träd , min nyplanterade profusion är tre m hög ?

Gillar du sumak är väl valnöten ett alternativ
Acer drummondi och knäckepil är andra varianter
Cilla
De flesta prydnadsaplar liksom andra träd går att sitta under om man tidigt stammar upp dem, dvs efter ett år på växtplatsen skär bort de lägst sittande grenarna. Man kan göra det symmetriskt, dvs runt hela trädet, eller på den sida där man vill att "taket" ska vara lite högre.

Höggens bär går att äta och göra saft på, jag tycker dock de är bäst att blanda med andra saftbär.
SidneyB
Tänkte passa på när jag ändå har er på tråden. Vad anser ni om höstplantering så här långt norrut (vi bor i Umeå)?

Jag tycker att vårplantering är ganska svår att hinna med... Efter tjälen och innan midsommar -det är inte så många dagar;)
kerstin z5-6
Jag avråder - du får mer för pengarna om du planterar i maj -risken för att träd inte hinner etablera sig i z5 är stor på hösten -och krukodlade /klumpodlade träd kan ju planteras maj till början augusti-även om före midsommar är att föredra ...
Det gäller allt vedartat , buskar träd och rosor
(bor nära Skellefteå)
Hanskogs plantskola har ett fantastiskt trädutbud och mycket kunnig personal -Där ska jag köpa ett par träd nu i vår -lite större storlek
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon