Full version: Olivkärnor
lissa
Nu har jag ju sagt det mesta i rubriken...för jag har ett par olivkärnor som jag hittade under ett olivträd, och nu undrar jag hur jag ska bete mig. Förmodar att man måste ta bort fruktkttet först, men sedan...Jord, kruka, varmt, svalt, ljust eller mörkt är resten av frågorna jag har...hoppas någon har erfarenhet av frö/kärn förökning , för det verkar som om dom flesta tar sticklingar.. smile.gif
KURT
Den skall ev stratifieras och det kommer nog att ta en tag för den att gro:

http://www.pfaf.org/database/plants.php?Olea+europaea
http://www.backyardgardener.com/tm.html (Sök efter Olea)
Lady Hamilton
Frågan har varit upp några gånger tidigare Så det "exakta" svaret finns i någon tidigare tråd Men som jag minns så var det enklaste sättet att stoppa ner kärnana i en "redan upptagen kruka" glömma bort den och bli förvånad när det växer upp något nytt i krukan. För som jag minns så gror kärnan så långsamt så man hinner "glömma" bort den innan den gror

lissa
Tack för era svar, jag hade alldeles glmt bort siten av seed and seedlings, så tack igen Kurt för påminnelsen.. smile.gif

Lady Hamilton, smart att stoppa ner den i en upptagen kruka..på det viset glömmer man ju inte att vattna lite då och då, tack för det rådet tongue.gif
lissa
Kan detta vara möjligt ??? Jag stoppade ner en blötlagd och filad färsk olivkärna och satte den tillsammans med några Whistera frön för några dagar sedan. I morse såg jag till min förvåning att det kommit upp något i krukan. Den hade "hatten" kvar, så jag försökte klämma lite på den som jag alltid gör i såna fall.. Den var stenhård, tog en stark pincett och klämde...omöjligt. Då tittade jag på etikettern och såg att jag hade oliven där !!! Kan det vara möjligt..om det är det så kommer den nog att dö fort, det brukar hända när mina frön kommer upp för tidigt...dåligt kort, men jag lyckades inte ta ett bättre[attachment=7757:IMG_0284.JPG][attachment=7759:IMG_0283.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon