dotpointer
Kanske helt fel ställe att ta frågan, men det har med träd att göra.

Har ett trähus från ett byggföretag i Västerbotten, byggt på "norrländsk fura", nybygge.

Läser att detta var ett av de län som drabbades värst av Tjernobylolyckan. nuke.gif
( http://www.snf.se/sveriges-natur/artikel.c...1052&id=427 )

Eldar ovetande lösvirke från bygget och tur är väl att jag inte
kommit mig för att använda askan till nåt gödande... eller?

Kan jag ha Cesium i väggarna?
KURT
Just träden anrikar väl inte lika mycket som endel andra organismer. Men du har garanterat Cs 137 i väggarna.
dotpointer
CITAT (KURT @ 14-09-2007, 06:17) *
Just träden anrikar väl inte lika mycket som endel andra organismer. Men du har garanterat Cs 137 i väggarna.

Vilket härligt och rakt svar. rolleyes.gif

Mitt egna lilla kärnkraftverk... sweatingbullets.gif
Gossen Ruda
Passa dig för kärnvirket bara. rolleyes.gif
Eva-Helene
CITAT (Gossen Ruda @ 14-09-2007, 12:39) *
Passa dig för kärnvirket bara. rolleyes.gif

tummenupp.gif a0a.gif
Tosan
Men har du inte sett att hela AC-län är självlysande? Man ser oss ända från skåne numer...
KURT
Vad händer när det sönderfaller, blir det småtallar då, eller bara flisor?
Tosan
CITAT (KURT @ 14-09-2007, 15:00) *
Vad händer när det sönderfaller, blir det småtallar då, eller bara flisor?

Kaffeved yes.gif
dotpointer
De värsta är att man skröt om att träden som huset gjordes av
växte långsamt. Inga femminutersfuror utan rediga rökare.

Har jag otur så har furorna även passerat 50- och 60-talens
Kolahalvö-bombningar...

Men murgröna suger ju åt sig radioaktivitet, kan man inte lägga aska
på den...? Basiskt och bra.

Hyfsat långa rankor blir det ju också, askar lagom mycket kanske
man får in en ny radiokanal.

Har för övrigt alltid undrat varför jag får in radio så bra i stugan. Nu vet jag. tongue.gif
lena:-)

DET virket kommer INTE att gå av för hackor! Tänk på det!

( eller kommer det att halveras efter ett antal år ?så att du en morgon vaknar med bara halva huset kvar?.....hm..det tål att tänka på )
dotpointer
Ett tag i bygget stod huset utan tak, bara väggar och reglar för golvet.

Vädret var inte det bästa och vi undrade om byggjobbarna inte tänkte täcka
över taket, men icke.

Såhär efteråt, när man vet mer, förstår man att man borde täckt över.

Katten är trebent, inga plommon i år och ormhasseln har alldeles korviga grenar ... rolleyes.gif
Eva-Helene
CITAT (dotpointer @ 14-09-2007, 18:50) *
Ett tag i bygget stod huset utan tak, bara väggar och reglar för golvet.

Vädret var inte det bästa och vi undrade om byggjobbarna inte tänkte täcka
över taket, men icke.

Såhär efteråt, när man vet mer, förstår man att man borde täckt över.

Katten är trebent, inga plommon i år och ormhasseln har alldeles korviga grenar ... rolleyes.gif

Stackars!!! tongue.gif biggrin.gif a0a.gif rotfl.gif rotfl.gif
Tosan
Ja självklart skryter de på virket, det är kompaktare och hållbarare än virke som vuxit söderut.
Dessutom förstår jag av artikeln, som för övrigt publicerades 2003, att det är värst vid kusten. Jag antar att du har antingen en sorselestuga eller en kattisstuga, möjligen dorohus, och det är ju rätt långt ifrån kusten.
Nu kan vi ju tom äta renarna utan problem, det var ju absolut livsfarligt flera år efter tjernobyl. Man kunde inte plocka svamp och inte äta fisk. Knappt man vågade äta älgköttet. Men å andra sidan vet ingen hur många bequrel de innehöll innan.
På 21 år tycker man ju att vi som bor här uppe borde ha märkt av eventuella negativa effekter, om det nu vore farligt med västerbottniskt timmer.
Margith
Kaffeved?? Hade det stått så på kvittot hade jag sluppit tassa in till chefen och fråga vad i hele fridens dar det egentligen stod. Det stod "backave" rotfl.gif

Men se det så här Dotpointer, tänk vad många kilowatt-timmar du sparar in om du bor i ett hus med självlysande väggar a0a.gif
Tosan
CITAT (Margith @ 14-09-2007, 19:38) *
Kaffeved?? Hade det stått så på kvittot hade jag sluppit tassa in till chefen och fråga vad i hele fridens dar det egentligen stod. Det stod "backave" rotfl.gif

Men se det så här Dotpointer, tänk vad många kilowatt-timmar du sparar in om du bor i ett hus med självlysande väggar a0a.gif

Ja tänk, jag har väntat och väntat och väntat i 21 år på att slippa höstmörkret... Inte fan ska du tro att det ens glöder, inte ens om renarna... Eller kanske de där reflexerna inte är reflexer egentligen g.gif Kanske får köra ihjäl nån å kolla tongue.gif
dotpointer
Har tolv (snarare fem...) sorters murgröna i en kruka i kåken.
De trivs - dåligt tecken i det här fallet. blink.gif

Man kan ju flytta runt krukan. På de ställen där grönan böjer
sig mot väggen istället för solen kanske man ska passa sig... rolleyes.gif

Ska nog även sluta fråga Vattenfall varför de skjuter in pengar på kontot
och varför elmätaren visar minus-kWh. coolgleam.gif Men alltid lika roligt att
leka med huvudbrytaren, man får en viss makt när man har ett eget kärnkraftverk. naughty.gif

Vattenfall - två spikar i träpanelen!
Ger det mer ström om jag sätter mobilladdaren i ett kvisthål måntro?

(Siktar på att vinna dålig humor 2007. naughty.gif)
Tosan
Hmmmm jag köper 5 murgrönor varje år, för de trivs inte alls... Elmätaren springer alldeles för fort framåt, vattenfall vill bara ha mer och mer och mer... Ingen trådlös ström har jag heller.
Kan de va så att skickar de självlysande tallarna söderut g.gif
kerstin z5-6
För övrigt var väl Gävletrakten den mest drabbade -skogen växer ju inte vid kustbandet
Då är det nog viktigare att kolla att man inte bor på radonrik grusås ..
dotpointer
CITAT (Tosan @ 15-09-2007, 09:45) *
Hmmmm jag köper 5 murgrönor varje år, för de trivs inte alls... Elmätaren springer alldeles för fort framåt, vattenfall vill bara ha mer och mer och mer... Ingen trådlös ström har jag heller.
Kan de va så att skickar de självlysande tallarna söderut g.gif

Det kan vara farligt, men har du provat med Runareffekten (även benämnd
"Lokal Härdsmälta") ?

Vågar själv inte prova eftersom jag inte vet Cesiumnivån i kärnvirket, är snart
vinter säger man och jag vill inte behöva lägga ny Tjerpapp...

Men annars kan man ju vara seriös och faktiskt läsa sig till hur man
kokar murgröna. Perfekt att förstöra natten till måndag med.
Tosan
Ja Runar slipper vi ju här tack och lov... Eller så kanske vi ska ta hit han å släppa ut han i skogen så kanske han skrämmer ihjäl vargarna som länsstyrelsen påstår inte finns här idea.gif

Och koka murgrönan... nja... gör ju allt jag kan får att få eländet att överleva så.
Men nog är det väl fan att vi som producerar en satans massa ström häruppe inte ens kan få använda tallarna härifrån som fungerar som mindre kärnreaktorer. Nej tom dem skicka man ner till 08-orna angry.gif Ingenting får vi ha kvar för oss själva crying.gif
Chamomille
CITAT (Tosan @ 15-09-2007, 20:26) *
Ja Runar slipper vi ju här tack och lov... Eller så kanske vi ska ta hit han å släppa ut han i skogen så kanske han skrämmer ihjäl vargarna som länsstyrelsen påstår inte finns här idea.gif

Och koka murgrönan... nja... gör ju allt jag kan får att få eländet att överleva så.
Men nog är det väl fan att vi som producerar en satans massa ström häruppe inte ens kan få använda tallarna härifrån som fungerar som mindre kärnreaktorer. Nej tom dem skicka man ner till 08-orna angry.gif Ingenting får vi ha kvar för oss själva crying.gif

ojojoj...
Tosan
Ja visst är det hemskt!?
Chamomille
Det är därför vi inte har nåra el-räkningar längre kanske. Det är nåra jädra självlysande tallar vi har i nybygget!
Tosan
Ja du ser ju... Vad gör man åt eländet?
dotpointer
CITAT (Tosan @ 15-09-2007, 20:26) *
[...] Ingenting får vi ha kvar för oss själva crying.gif

På tal om det. När kör ni ner lite hjortronmyr till Fjollholm? naughty.gif
Vore gott, har inte smakat hjortron faktiskt.
Tosan
Härligt! Nånting får vi ha för oss själva yaay.gif
Men jag tycker synd om dig som inte ens fått smaka... Det måste vi ju lösa på nåt sätt...
Nu är det ju lite sent på säsongen, och vi har knappt fått några heller, men påminn mig nästa sommar så ska jag försöka få ner några till fjollträsk på nåt vis tummenupp.gif
Cacki
Tosan! Är du säker på att det som växer på myrarna uppe hos er inte är ovanligt självlysande hallon?? nuke.gif flirting.gif (obs! skojar bara!)
dotpointer
Tror jag har en hjortronlikör som står på förrådshyllan. naughty.gif
Men har inte haft tillfälle att öppna den än... och färska hjortron
lär ju ha en annan smak smile.gif

Självlysande hallon - mina hallon är gula, förstås. nuke.gif tongue.gif
Cacki
CITAT (dotpointer @ 16-09-2007, 21:39) *

Ja ja, men vi kan väl säga björnbär då!!?? sleep.gif
Tosan
CITAT (Cacki @ 16-09-2007, 21:29) *
Tosan! Är du säker på att det som växer på myrarna uppe hos er inte är ovanligt självlysande hallon?? nuke.gif flirting.gif (obs! skojar bara!)

Jodå, helt säker. För det första så växer de lågt och en och en. Hallon växer på buskar. Sen fanns det ju gott om dem redan före tjernobyl och för det tredje lyser de inte i mörkret (tror jag, det är ju ljust dygnet runt i hjortrontider) biggrin.gif

CITAT (dotpointer @ 16-09-2007, 21:39) *
Tror jag har en hjortronlikör som står på förrådshyllan. naughty.gif
Men har inte haft tillfälle att öppna den än... och färska hjortron
lär ju ha en annan smak smile.gif

Ja färska hjortron smakar helt eljest...

CITAT (Cacki @ 16-09-2007, 21:57) *
Ja ja, men vi kan väl säga björnbär då!!?? sleep.gif

Men alltså hallå, björnbär är ju förvuxna svarta hallon ju...
Cacki
CITAT (Tosan @ 16-09-2007, 21:58) *
Jodå, helt säker. För det första så växer de lågt och en och en. Hallon växer på buskar. Sen fanns det ju gott om dem redan före tjernobyl och för det tredje lyser de inte i mörkret (tror jag, det är ju ljust dygnet runt i hjortrontider) biggrin.gif
Ja färska hjortron smakar helt eljest...

....jag är ju bara lite avis på era snottrer, därför kunde jag inte låta bli att retas lite... wub.gif
Tosan
Ja, det begriper jag väl, varför tror du jag försvarar mig med näbbar och klor giggle.gif Man måste ju få er sörlänningar att begripa nåt ju tongue.gif smiley_small_hug.gif
dotpointer
Helt svältfödda på lågväxta bär är vi i alla fall inte, sådeså. tongue.gif

Måste förstås stoltsera med min stenbärsplanta. I år fick den lite
för mycket häst på sig (smugglade hem den från wooden i en skithink rolleyes.gif )
för att kännas skördbar, men nästa år så... ja dåå ska jag äta ett bär!
(Nåde det rådyr som ens noterar busken i filofaxen!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon