|
dotpointer
14-09-2007, 02:11
Kanske helt fel ställe att ta frågan, men det har med träd att göra. Har ett trähus från ett byggföretag i Västerbotten, byggt på "norrländsk fura", nybygge. Läser att detta var ett av de län som drabbades värst av Tjernobylolyckan. ( http://www.snf.se/sveriges-natur/artikel.c...1052&id=427 ) Eldar ovetande lösvirke från bygget och tur är väl att jag inte kommit mig för att använda askan till nåt gödande... eller? Kan jag ha Cesium i väggarna?
Just träden anrikar väl inte lika mycket som endel andra organismer. Men du har garanterat Cs 137 i väggarna.
dotpointer
14-09-2007, 11:23
CITAT (KURT @ 14-09-2007, 06:17)  Just träden anrikar väl inte lika mycket som endel andra organismer. Men du har garanterat Cs 137 i väggarna. Vilket härligt och rakt svar.  Mitt egna lilla kärnkraftverk...
Gossen Ruda
14-09-2007, 11:39
Passa dig för kärnvirket bara.
Eva-Helene
14-09-2007, 12:09
Men har du inte sett att hela AC-län är självlysande? Man ser oss ända från skåne numer...
Vad händer när det sönderfaller, blir det småtallar då, eller bara flisor?
CITAT (KURT @ 14-09-2007, 15:00)  Vad händer när det sönderfaller, blir det småtallar då, eller bara flisor? Kaffeved
dotpointer
14-09-2007, 16:49
De värsta är att man skröt om att träden som huset gjordes av växte långsamt. Inga femminutersfuror utan rediga rökare. Har jag otur så har furorna även passerat 50- och 60-talens Kolahalvö-bombningar... Men murgröna suger ju åt sig radioaktivitet, kan man inte lägga aska på den...? Basiskt och bra. Hyfsat långa rankor blir det ju också, askar lagom mycket kanske man får in en ny radiokanal. Har för övrigt alltid undrat varför jag får in radio så bra i stugan. Nu vet jag.
lena:-)
14-09-2007, 17:41
DET virket kommer INTE att gå av för hackor! Tänk på det!
( eller kommer det att halveras efter ett antal år ?så att du en morgon vaknar med bara halva huset kvar?.....hm..det tål att tänka på )
dotpointer
14-09-2007, 17:50
Ett tag i bygget stod huset utan tak, bara väggar och reglar för golvet. Vädret var inte det bästa och vi undrade om byggjobbarna inte tänkte täcka över taket, men icke. Såhär efteråt, när man vet mer, förstår man att man borde täckt över. Katten är trebent, inga plommon i år och ormhasseln har alldeles korviga grenar ...
Eva-Helene
14-09-2007, 17:59
CITAT (dotpointer @ 14-09-2007, 18:50)  Ett tag i bygget stod huset utan tak, bara väggar och reglar för golvet. Vädret var inte det bästa och vi undrade om byggjobbarna inte tänkte täcka över taket, men icke. Såhär efteråt, när man vet mer, förstår man att man borde täckt över. Katten är trebent, inga plommon i år och ormhasseln har alldeles korviga grenar ...  Stackars!!!
Ja självklart skryter de på virket, det är kompaktare och hållbarare än virke som vuxit söderut. Dessutom förstår jag av artikeln, som för övrigt publicerades 2003, att det är värst vid kusten. Jag antar att du har antingen en sorselestuga eller en kattisstuga, möjligen dorohus, och det är ju rätt långt ifrån kusten. Nu kan vi ju tom äta renarna utan problem, det var ju absolut livsfarligt flera år efter tjernobyl. Man kunde inte plocka svamp och inte äta fisk. Knappt man vågade äta älgköttet. Men å andra sidan vet ingen hur många bequrel de innehöll innan. På 21 år tycker man ju att vi som bor här uppe borde ha märkt av eventuella negativa effekter, om det nu vore farligt med västerbottniskt timmer.
Margith
14-09-2007, 18:38
Kaffeved?? Hade det stått så på kvittot hade jag sluppit tassa in till chefen och fråga vad i hele fridens dar det egentligen stod. Det stod "backave" Men se det så här Dotpointer, tänk vad många kilowatt-timmar du sparar in om du bor i ett hus med självlysande väggar
CITAT (Margith @ 14-09-2007, 19:38)  Kaffeved?? Hade det stått så på kvittot hade jag sluppit tassa in till chefen och fråga vad i hele fridens dar det egentligen stod. Det stod "backave" Men se det så här Dotpointer, tänk vad många kilowatt-timmar du sparar in om du bor i ett hus med självlysande väggar  Ja tänk, jag har väntat och väntat och väntat i 21 år på att slippa höstmörkret... Inte fan ska du tro att det ens glöder, inte ens om renarna... Eller kanske de där reflexerna inte är reflexer egentligen  Kanske får köra ihjäl nån å kolla
dotpointer
14-09-2007, 23:47
Har tolv (snarare fem...) sorters murgröna i en kruka i kåken. De trivs - dåligt tecken i det här fallet. Man kan ju flytta runt krukan. På de ställen där grönan böjer sig mot väggen istället för solen kanske man ska passa sig... Ska nog även sluta fråga Vattenfall varför de skjuter in pengar på kontot och varför elmätaren visar minus-kWh.  Men alltid lika roligt att leka med huvudbrytaren, man får en viss makt när man har ett eget kärnkraftverk.  Vattenfall - två spikar i träpanelen! Ger det mer ström om jag sätter mobilladdaren i ett kvisthål måntro? (Siktar på att vinna dålig humor 2007.  )
Hmmmm jag köper 5 murgrönor varje år, för de trivs inte alls... Elmätaren springer alldeles för fort framåt, vattenfall vill bara ha mer och mer och mer... Ingen trådlös ström har jag heller. Kan de va så att skickar de självlysande tallarna söderut
kerstin z5-6
15-09-2007, 09:43
För övrigt var väl Gävletrakten den mest drabbade -skogen växer ju inte vid kustbandet Då är det nog viktigare att kolla att man inte bor på radonrik grusås ..
dotpointer
15-09-2007, 18:58
CITAT (Tosan @ 15-09-2007, 09:45)  Hmmmm jag köper 5 murgrönor varje år, för de trivs inte alls... Elmätaren springer alldeles för fort framåt, vattenfall vill bara ha mer och mer och mer... Ingen trådlös ström har jag heller. Kan de va så att skickar de självlysande tallarna söderut  Det kan vara farligt, men har du provat med Runareffekten (även benämnd "Lokal Härdsmälta") ? Vågar själv inte prova eftersom jag inte vet Cesiumnivån i kärnvirket, är snart vinter säger man och jag vill inte behöva lägga ny Tjerpapp... Men annars kan man ju vara seriös och faktiskt läsa sig till hur man kokar murgröna. Perfekt att förstöra natten till måndag med.
Ja Runar slipper vi ju här tack och lov... Eller så kanske vi ska ta hit han å släppa ut han i skogen så kanske han skrämmer ihjäl vargarna som länsstyrelsen påstår inte finns här Och koka murgrönan... nja... gör ju allt jag kan får att få eländet att överleva så. Men nog är det väl fan att vi som producerar en satans massa ström häruppe inte ens kan få använda tallarna härifrån som fungerar som mindre kärnreaktorer. Nej tom dem skicka man ner till 08-orna  Ingenting får vi ha kvar för oss själva
Chamomille
15-09-2007, 19:45
CITAT (Tosan @ 15-09-2007, 20:26)  Ja Runar slipper vi ju här tack och lov... Eller så kanske vi ska ta hit han å släppa ut han i skogen så kanske han skrämmer ihjäl vargarna som länsstyrelsen påstår inte finns här Och koka murgrönan... nja... gör ju allt jag kan får att få eländet att överleva så. Men nog är det väl fan att vi som producerar en satans massa ström häruppe inte ens kan få använda tallarna härifrån som fungerar som mindre kärnreaktorer. Nej tom dem skicka man ner till 08-orna  Ingenting får vi ha kvar för oss själva  ojojoj...
Chamomille
15-09-2007, 20:11
Det är därför vi inte har nåra el-räkningar längre kanske. Det är nåra jädra självlysande tallar vi har i nybygget!
Ja du ser ju... Vad gör man åt eländet?
dotpointer
16-09-2007, 19:35
CITAT (Tosan @ 15-09-2007, 20:26)  [...] Ingenting får vi ha kvar för oss själva  På tal om det. När kör ni ner lite hjortronmyr till Fjollholm? Vore gott, har inte smakat hjortron faktiskt.
Härligt! Nånting får vi ha för oss själva Men jag tycker synd om dig som inte ens fått smaka... Det måste vi ju lösa på nåt sätt... Nu är det ju lite sent på säsongen, och vi har knappt fått några heller, men påminn mig nästa sommar så ska jag försöka få ner några till fjollträsk på nåt vis
Tosan! Är du säker på att det som växer på myrarna uppe hos er inte är ovanligt självlysande hallon??  (obs! skojar bara!)
dotpointer
16-09-2007, 20:39
Tror jag har en hjortronlikör som står på förrådshyllan.  Men har inte haft tillfälle att öppna den än... och färska hjortron lär ju ha en annan smak  Självlysande hallon - mina hallon är gula, förstås.
CITAT (dotpointer @ 16-09-2007, 21:39)  Självlysande hallon - mina hallon är gula, förstås.  Ja ja, men vi kan väl säga björnbär då!!??
CITAT (Cacki @ 16-09-2007, 21:29)  Tosan! Är du säker på att det som växer på myrarna uppe hos er inte är ovanligt självlysande hallon??  (obs! skojar bara!) Jodå, helt säker. För det första så växer de lågt och en och en. Hallon växer på buskar. Sen fanns det ju gott om dem redan före tjernobyl och för det tredje lyser de inte i mörkret (tror jag, det är ju ljust dygnet runt i hjortrontider)  CITAT (dotpointer @ 16-09-2007, 21:39)  Tror jag har en hjortronlikör som står på förrådshyllan.  Men har inte haft tillfälle att öppna den än... och färska hjortron lär ju ha en annan smak  Självlysande hallon - mina hallon är gula, förstås.  Ja färska hjortron smakar helt eljest... CITAT (Cacki @ 16-09-2007, 21:57)  Ja ja, men vi kan väl säga björnbär då!!??  Men alltså hallå, björnbär är ju förvuxna svarta hallon ju...
CITAT (Tosan @ 16-09-2007, 21:58)  Jodå, helt säker. För det första så växer de lågt och en och en. Hallon växer på buskar. Sen fanns det ju gott om dem redan före tjernobyl och för det tredje lyser de inte i mörkret (tror jag, det är ju ljust dygnet runt i hjortrontider)  Ja färska hjortron smakar helt eljest... ....jag är ju bara lite avis på era snottrer, därför kunde jag inte låta bli att retas lite...
Ja, det begriper jag väl, varför tror du jag försvarar mig med näbbar och klor  Man måste ju få er sörlänningar att begripa nåt ju
dotpointer
16-09-2007, 21:54
Helt svältfödda på lågväxta bär är vi i alla fall inte, sådeså. Måste förstås stoltsera med min stenbärsplanta. I år fick den lite för mycket häst på sig (smugglade hem den från wooden i en skithink  ) för att kännas skördbar, men nästa år så... ja dåå ska jag äta ett bär! (Nåde det rådyr som ens noterar busken i filofaxen!)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|