doradora

Varför är lök så svårodlat? Både purjo och gullöken växer knappt. Varför är det mest blast på palsternackan? Varför ruttnar squshen innan den är färdig, den ruttnar i toppen?
Bladmögel på potatisen redan i början på juli. Vilken sort skall jag välja nästa år?
Impectas fröer gav så dålig utdelning 4 plantar av utlovade 40 på rödbetan, kinakålen, mangolden!!!

Mina morötter frodas likaså grönkålen.

Jag har fått hallonskottsjuka vad gör jag?

Broccoli försöker jag inte med mer inte heller majs.

Jag har fått massar av bönor!

Kan någon hjälpa mig med mina frågor? V
Tacksam för svar! thanks.gif
Preussen
vitlök, gul lök, schalottenlök, tomater, potatis, bondbönor, dill, örtkryddor - ett bra år

majs och chile, sisådär. för kallt helt enkelt

kålrötter, nja. får hoppas på att hösten hjälper till.

grönkål. åt helvete. mördarsniglar

EKLO
[quote name='doradora' date='14-09-2007, 10:45' post='666651']
Varför är lök så svårodlat? Både purjo och gullöken växer knappt. Varför är det mest blast på palsternackan? Varför ruttnar squshen innan den är färdig, den ruttnar i toppen?
Bladmögel på potatisen redan i början på juli. Vilken sort skall jag välja nästa år?
Impectas fröer gav så dålig utdelning 4 plantar av utlovade 40 på rödbetan, kinakålen, mangolden!!!

Hej! Jag hade precis samma irriterande squash-krångel som du - och fick veta här på Odla att det troligen beror på att honblommorna är för dåligt pollinerade. För egen del har jag bara en planta (den hade mängder av hanblommor, men bara 3-4 honblommor), och det kan ju inte vara så bra - förmodligen får man själv hjälpa till med pollineringen nästa år, och se om man kan få plats med två plantor så de kan hjälpa varandra lite.

Mvh Eklo
Åsa, mälardalen zon 2
Lök behöver mer näring än många tror + de verkar behöva värme + de har lång utvecklingstid ifall det är sånt som purjo (purjon klarar dock minusgrader så de kan stå kvar länge i landet).

Palsternacka har ganska lång utvecklingsrid så dåliga somrar kanske det inte hinner bli så stora rötter + den vill ha ganska lucker jord.

Jag odlar mycket lite potatis, jag odlar bara lite färskpotatis som jag förkultiverar i krukor då hinner jag få skörd innan det blir risk för bladmögel + få av mina grannar har några grönsaksodlingar överhuvudtaget = liten smittrisk därifrån.

Jag har haft bra grodd på de flesta fröer (shoppar hos runåbergs och jag följer deras tabell över hur varmt i marken det ska vara i marken då man sår fröerna). Calaloon som jag trodde var riktigt värmekrävande har vuxit utmärkt, även malabarspenaten har funkat den har bara blivit något mindre än normalt. Jag har fått massor av tomat, chili,mangold, vitlök. Jag har fått färre squashar än normalt och det blev bara några nakenfröpumpor. Men nästa år blir det nog bättre man ska aldrig ge upp med en grönsak för att den misslyckas ett år, man bör testa minst 3år och funkar det inte under alla tre år då kanske man ska fundera på någon annan grönsak istället för den.
ingrid fuxwall
Även jag är synnerligen missnöjd med årets odlingar men vart ska man klaga???
MariaS
CITAT (ingrid fuxwall @ 14-09-2007, 21:21) *
Även jag är synnerligen missnöjd med årets odlingar men vart ska man klaga???

Kan klagomuren i Jerusalem fungera? whistling.gif
Olivia
Jag är ingen stor grönsaksodlare, men en sak har jag lärt mig och det är att palsternackan växer till SENT! Nu "skördade" min treåring både morötter och palsternacka åt mig i år, så det blev inga alls av palsternackorna... Och de föredrar djup lucker näringsrik jord. För ett par år sedan fick jag jättestora palsternackor i min dubbla pallkrage.
Skogsbrynet
Din fråga om hallonskottsjuka, kan du få lite tips om. Det finns svampsporer i luften som flyger och far och angriper hallonskotten om de står för tätt och sol och luft inte kommer åt. Vilka åtgärder behövs, jo att du klipper bort alla angripna skott och skaffar undan dem, så att inte de kan göra mer skada och smitta ner fler plantor. Är det på stora delar av din odling angripna, är det enda att klippa ner dem helt, ända till jordytan. Plantorna klipps ner efter bladfall på hösten. Nästa år kommer nya friska plantor upp, men bärskörden får stå över till följande år. Kallas varannatårsskörd och kan användas, för att åter få friska plantor.
doradora
Tack alla ni som gett mig ideé´r om hur jag kan förbättra inför nästa år! Det är guld värt skall ni veta. Jag är inte missnöjd med året men jag gillar att lära mig av misstag så har de nån nytta!!

smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon