Tulipa sylvestris
Vad gör man med ett gammalt, fint, lagomt stort päronträd som är drabbat av virus och rost?
Viruset ger stenar i frukten och rosten gör kanske inte så mkt, men de kan sprida sig till andra päronträd tex den lilla silverpäronet..
Grejen är att trädet är fint och uppvuxen, ger karaktär åt en gård med inte alltför många uppvuxna träd.
Den har en strategisk o central plats. En solitär. Nackdelen är sjukdomen och att jag planerar en damm, som kanske kunde vara bättre utan päronträdets absoluta närhet? Kanske då bytas mot en "roligare" och mer passande solitär? Men vad???
Det skär i hjärtat såga ned det gamla trädet...

Tulipa
Cilla
Virus på päron finns det många av, du kanske menar stencellsjuka? Den går på frukten, ger hårda delar av fruktköttet, som små stenar. Man kan använda frukten ändå tycker jag, t ex till inläggningar.

Päronrost (oranga fläckar på bladen som senare på säsongen blir hål) värdväxlar med kinesisk en och sävenbom. De senare brukar inte lida av den medan päronträden kan få så mycket av sin bladmassa förstörd att träden inte orkar hålla frukt och minskar betydligt i tillväxt. Andra träd än kulturpäron drabbas inte vad jag vet, kanske kan det teoretiskt smitta silverpäron men det har jag inte sett.

Att anlägga en damm strax intill päronet borde inte vara problem så länge som man inte stör trädets rötter, som om det är uppvuxet sträcker sig ut ett antal meter utanför kronan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon