Full version: olivträd
suddie
Hur förvarar jag mitt olivträd över vintern.
Alexander-VG-zon3
du har det ute tills det blir frost gärna ett par nätter ner till -5c . sen övervintrar du det 0c +5c . sen ut med det igen i feb-maj beroende var i landet du bor , den klara frost nätter under vår sommar . klara ner till ca -12c så du behöver inte ha bråttom med att ta in det och har du det redan inne så ta ut den nästa sommar den trivs inte inne . blommar i maj-juni efter en kylig vintervila frosten och den kyliga vintervilan gör att den blommar .
MariaS
FAst mitt olivträd tar jag nog in innan frosten i år. På grund av denn svala sommaren har trädet behagat blomma hela sommaren och blommar fortfarande. Så just nu har jag allt från svarta oliver till nyutslagen blom rolleyes.gif Får nog bo i växthuset 10+ hela vintern, så man hinner skörda de sista blommorna. Innebär visserligen blomfritt nästa år, men det är ju smällar man får ta.
Alba
CITAT (MariaS @ 14-09-2007, 16:38) *
FAst mitt olivträd tar jag nog in innan frosten i år. På grund av denn svala sommaren har trädet behagat blomma hela sommaren och blommar fortfarande. Så just nu har jag allt från svarta oliver till nyutslagen blom rolleyes.gif Får nog bo i växthuset 10+ hela vintern, så man hinner skörda de sista blommorna. Innebär visserligen blomfritt nästa år, men det är ju smällar man får ta.

Har du två olika olivträd ?
Läste att man ska ha det för att få frukt ....stämmer det ?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Alba @ 14-09-2007, 17:26) *
Har du två olika olivträd ?
Läste att man ska ha det för att få frukt ....stämmer det ?

ja jag fick oliver när jag hade två träd , innan fick jag bara blommor

CITAT (MariaS @ 14-09-2007, 16:38) *

hur hade du den förra sommaren och vintern ?? och har du fått oliver detta år?
för att blomma rikligt ska oliver ha frost och under +5c helst . denna svala sommar gör inte så att oliver skapar nya blommor för dom skapar anlag då dom vilar . och tro inte ditt träd har vilat hela sommaren utan det va anlag som redan fanns . mina har med blommat under april-juni men dom som blommade i juni va inga nyskapade blommor för sommaren .
Blomstersmurfen
Jag har bara ett olivträd, men det både blommar och får oliver.
MariaS
Förra året hade jag mitt ENDA olivträd utomhus. Det blommade rikligt i mars och fick ett femtiotal frukter. Sen fick trädet stå ute fram till i januari i år, när den första frosten kom. Då flyttades olivträdet in i källaren (+16) med växtbelysning. I slutet av februari kom de första blomklasarna, som jag själv lekte humla i (makeup-pensel) Dessa frukter är redan mogna och skördade. I mitten av april, lyfte jag ut trädet igen, fullt med blomklasar och det står fortfarande ute. Sedan har trädet inte slutat sätta blomklasar. Har ett tiotal blommande klasar just nu, tillsammans med de tidigare stadierna av frukter.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 15-09-2007, 11:50) *
Förra året hade jag mitt ENDA olivträd utomhus. Det blommade rikligt i mars och fick ett femtiotal frukter. Sen fick trädet stå ute fram till i januari i år, när den första frosten kom. Då flyttades olivträdet in i källaren (+16) med växtbelysning. I slutet av februari kom de första blomklasarna, som jag själv lekte humla i (makeup-pensel) Dessa frukter är redan mogna och skördade. I mitten av april, lyfte jag ut trädet igen, fullt med blomklasar och det står fortfarande ute. Sedan har trädet inte slutat sätta blomklasar. Har ett tiotal blommande klasar just nu, tillsammans med de tidigare stadierna av frukter.

men dom blommor är inte nya utan fanns redan . och frukterna klarar frost också så detta år kan du ha det ute tills frosten kommer . plus kan du ta ut oliven tidigare om du vill .
skalman5607
Vi som bor i Blekinge ca 300 m från havet, kan vi ha olivträdet ute hela vintern om vi sveper in det i fiberduk eller kanske bubbelplast? Ska kanske tala om att jorden är tung med mycket lera och det är gammal sjöbotten, det är vatten mellan en halv och en meter ner.
Vi har endast ett träd men det har blommat jättemycket i sommar och det blir även några oliver.
MariaS
CITAT (flaxss @ 15-09-2007, 13:29) *
men dom blommor är inte nya utan fanns redan . och frukterna klarar frost också så detta år kan du ha det ute tills frosten kommer . plus kan du ta ut oliven tidigare om du vill .

De nya blomklasarna sitter på de delar som vuxit ut i år! alltså på årsskotten! Dessutom har det kommit nya skott i tre omgångar under året. Så fort det har blivit en lite varmare period, sätter trädet nya skott och bildar blomklasar på skottet som var där innan. Alltså har olivträdet passerat tre år under denna ljuvliga sommaren....
Alexander-VG-zon3
CITAT (skalman5607 @ 15-09-2007, 22:36) *
Vi som bor i Blekinge ca 300 m från havet, kan vi ha olivträdet ute hela vintern om vi sveper in det i fiberduk eller kanske bubbelplast? Ska kanske tala om att jorden är tung med mycket lera och det är gammal sjöbotten, det är vatten mellan en halv och en meter ner.
Vi har endast ett träd men det har blommat jättemycket i sommar och det blir även några oliver.

jorden funkar inte för oliver . oliver klara ca --14c -15c . grönvinterväv är det bästa .
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 16-09-2007, 11:58) *
De nya blomklasarna sitter på de delar som vuxit ut i år! alltså på årsskotten! Dessutom har det kommit nya skott i tre omgångar under året. Så fort det har blivit en lite varmare period, sätter trädet nya skott och bildar blomklasar på skottet som var där innan. Alltså har olivträdet passerat tre år under denna ljuvliga sommaren....

hur menar du med nya årskott i 3omgångar ?

mina har aldrig blommat fler gånger , utan dom har redan för programerat att dom ska bilda blomskott till våren som sen blommar och ger oliver sen när oliverna mognar under hösten-vintern bildar den nya blomanlag under vilan dvs nya skott som det blommar på då den inte blommar på gammal ved . och den måste ha en köldperiod för att blomma om .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon