CurlySue
14-09-2007, 13:50
Chefen har gett oss varsin cyklamen och vi ska ha tävling om vem som får sin att överleva längst.
Har aldrig haft cyklamen, men vet ju att här på Odla så finns det garanterat några cyklamen proffs.
Fönstret som vi har att tillgå kan bli rätt soligt, ska jag då hellre dra ned persiennen?
Åsa, mälardalen zon 2
14-09-2007, 14:09
Svalt (gärna runt +10C) + mycket ljus, lätt fuktig jord och ingen vattning direkt på knölen så man vattnar antingen försiktigt runtom eller så häller man vattnet på fatet eller i ytterkrukan.
Cyklamen blir inte så långlivad ifall den står varmt detta är en växt som trivdes utmärkt förr i tiden då man hade ett ganska kallt finrum som bara värmdes upp då det skulle användas.
Har du bara tilgång till ett fönster kanske du kan ha fönstret lite öppet så det blir svalt eller stänga av element och dyl. för att få ner temperaturen.
Själv har jag haft cyklamenplantor som blommat nonstop i 6-7månader då jag haft dem i sovrumsfönstret, jag vill ha det svalt då jag sover och har gärna fönstret lite öppet på natten detta gillar cyklamen.
Anki på Öland
14-09-2007, 14:54
Den här fick jag i november förra året och ställde ut den på våren när den såg riktigt tråkig ut. Nu blommar den igen.
[attachment=7382:cyklamen0708.jpg]
Anki
CurlySue
14-09-2007, 14:57
attans...svalt är det inte.... vi har ofta +20C - +25c pga alla datorer vi har i rummet, + att vi är 3 st som delar på rummet.
Men har ställt den vid vår ventilation..där fläktar det svalt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.