hagaherrn
Har nyligen flyttat till hustruns föräldrahem i Sörmland och håller på att renovera hus och trädgård.
Skulle vilja ha tips på lämpliga buskar att plantera i husvinkeln enligt bifogade bild. Ligger i princip i helskugga (östligt läge) och är ej utsatt för vind (kommer mestadels från sydost). Ytan är ca 5 x 5 meter.
Skulle helst vilja plantera vintergröna buskar, dock ej rhodedendron då vi redan har 2 st buskar.
Tack för att Du tog Dig tid att läsa tummenupp.gif
PS Lade in denna fråga under annan rubrik tidigare, förlåt... DS
zaaritha
Järnek, buxbom, mahonia, ?
kerstin z5-6
fast jag skulle inte plantera nåt alls vid huset -om du menar där stegen går upp ?
Intill husväggen ?
Dels ser du inte prakten själv inifrån, dels är det inte bra för huset ..
Om du grusar stenlägger kanske en meter in och sen gör rabatt -det finns ju många fina skuggväxter både perenner och buskar
Hortensia tex finns masor av olika som vill ha skugga

hagaherrn
Hej och tack för era kommentarer, "zaarita" och "kersin z5-6".
Tänkte mig inte för utan lade upp ett gammalt foto. Sedan dess har huset målats om och stegen är borta, se det nya fotot.
Idén att ha en grussträng invid husgrunden tar jag till mig, bra förslag. Jag hade tänkt att ha tre buskar i "trekanten" som blir mellan husgavlarna. Det finns numer en stenbelagd gång ned till källaren så det blir en naturlig triangel.
Har tittat på växtförslagen och Mahonia verkar inte helt fel.
Hej igen och tack!
Hagaherrn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon