dotpointer
Är redigt trött på rådjuren som alla andra.

Har skogstomt med ett antal tallar, en del i utkanten av tomten.

Skulle man inte kunna nyttja tallarna som stolpar, och köra 1,5mm ståltråd
mellan dem, kopplat till ett mini-aggregat, som det på den här sidan:

http://u3060.shellkonto.se/ny/produkt.php?ID=31

TORO N1 MINI, 495:-

Tänkte man drar ståltråden på 90cm höjd och 180 cm höjd, så kan folk
gå under det...

Vill helst inte göra illa tallarna genom att skruva i dem dock... crying.gif

Synpunkter?
KURT
Jag tror att eltråden måste sitta isolerad (de svarta plasthållarna), annars förlorar man nog mycket ström. Sedan ser jag ingen anledning att ha ståltråd? "Vanligt" elstängsel som består av nylontråd med ståltråd invävd är nog bättre. För att både människor och djur skall se den bättre kan man hänga på vita plastremsor. Jag förutsätter att detta inte är tättbebyggt område, för där lär man knappast få ha elstängsel?
MariaS
Rådjuren själva varnar för fara, genom att visa sin vita bakdel till "kompisarna". Så vita fladdrande plastbitar, uttjänta cdskivor, foliepapper och liknande fungerar aldeles utmärkt. I alla fall här!
Boxer
En bild på Runar skrämmer effektivt bort odjuren !

shy.gif flirting.gif
KURT
CITAT (Boxer @ 15-09-2007, 11:15) *
En bild på Runar skrämmer effektivt bort odjuren !

shy.gif flirting.gif

Jo det gör det säkert, men vilken nytta har man av det när förmodligen också växterna dör av det!
Boxer
CITAT (KURT @ 15-09-2007, 14:39) *
Jo det gör det säkert, men vilken nytta har man av det när förmodligen också växterna dör av det!

...tänkte inte på det!... crying.gif
dotpointer
CITAT (MariaS @ 15-09-2007, 11:42) *
Rådjuren själva varnar för fara, genom att visa sin vita bakdel till "kompisarna". Så vita fladdrande plastbitar, uttjänta cdskivor, foliepapper och liknande fungerar aldeles utmärkt. I alla fall här!

Vi ligger på gränsen till tättbebyggt område, men har sett folk vid sommarstugan i Sörmland
ha elstängsel på sina sommarstugetomter...?

Isolatorer (fästen) är ett problem med träden, vill ju inte skruva i dem. Tänkte man kunde binda
fast en stolpe utanpå varje träd som man sätter fästet i.

Funkar det att ha vita pinnar i rabatten för att slippa rådjuren...?

Runar så nära kåken går inte, Cesium och Runar skulle skapa en härdsmälta...
MariaS
CITAT (dotpointer @ 15-09-2007, 19:43) *
Funkar det att ha vita pinnar i rabatten för att slippa rådjuren...?

Vitsen med det vita är att det ska röra på sig. Titta på ett rådjur i flykt, förstår du vad jag menar.
Angående härdsmältan, kan du ju alltid ta de kasserade cd:na med CArola och hänga upp i träden också giggle.gif
grycken
Läste någonstans att man kunde spänna upp en fiskelina runt det man vill skydda. Inga vita remsor eller annat. Rådjuren ser inte linan, stöter till den, blir skrämda och kommer inte tillbaka. Har inte prövat ännu men ska försöka nästa år.
Pirum
CITAT (grycken @ 16-09-2007, 12:52) *
Läste någonstans att man kunde spänna upp en fiskelina runt det man vill skydda. Inga vita remsor eller annat. Rådjuren ser inte linan, stöter till den, blir skrämda och kommer inte tillbaka. Har inte prövat ännu men ska försöka nästa år.

Känns rätt farligt, om någon typ springer in i det med halsen mot. Nä, jag tror på elstängsel med vita fladdrande plastbitar. Om man inte får ha el inkopplad kanske man kan klara sig med trådarna och plasten.
cia73
Det finns många olika modeller av elstängsel som är menade till hagar åt kossor och hästar. Gå till en lanthandel och se vad det finns där. Det finns varningsskyltar som man han hänga upp på trådarna så att människor förstår att se men inte röra. nono.gif Inte behöver vi tillstånd för att sätta upp elstängsel åt våra kossor så det tror jag inte att ni heller behöver ha... Trä leder el så om du lindar tråden kring ett träd så leder trädet bort strömmen. Det är därför som det används isolatorer(plastfästen) att dra tråden genom. Det finns även stolpar att köpa om du inte vill göra egna stolpar till elstängslet.
KURT
Det finns nog ingen klar lagstiftning, men det verkar inte vara tillåtet i tätbebyggt område?

http://barometern.se/article.php?args=9275...mp;linkType=rss
dotpointer
Men jag är trött på rådjuren! -cry-.gif
josohl
Hästhagar är ju just ståltråd, eller annan form av tråd med små ståltrådar invävda, som man sen kopplar till ett litet elagreggat (vanligen ett bilbatteri). Kan tyvärr meddela att det är helt verkningslöst som vapen mot rådjur, rådjuren hoppar enkelt över (eller kryper under om det är lite högre) och gnager glatt vidare. Vi har rådjur i hästhagarna i stort sett varje kväll.
Hemma i trädgården verkar bara två saker funka: 1) skaffa hund, eller 2) skaffa bara växter som rådjuren inte äter
KURT
CITAT (josohl @ 17-09-2007, 20:44) *
Hästhagar är ju just ståltråd, eller annan form av tråd med små ståltrådar invävda, som man sen kopplar till ett litet elagreggat (vanligen ett bilbatteri). Kan tyvärr meddela att det är helt verkningslöst som vapen mot rådjur, rådjuren hoppar enkelt över (eller kryper under om det är lite högre) och gnager glatt vidare. Vi har rådjur i hästhagarna i stort sett varje kväll.
Hemma i trädgården verkar bara två saker funka: 1) skaffa hund, eller 2) skaffa bara växter som rådjuren inte äter

Det går nog att stänga rådjuren ute med etstängsel, men det måste ju anpassas efter rådjur och inte efter hästar! Det måste vara högre och man bör ha fler trådar.
Piccante
Istället för att spänna upp ståltråd, ta pianotråd, lägg en snara om halsen på rådjuret och dra åt!!! annars är dynamit en bra lösning på problem oxå.

Nä allvarligt det är svårt med stora skadedjur som rådjur de verkar komma in överallt de vill komma in. Kryper de inte under så hoppar de över stängsel. Höga nät är nog bättre än glesa trådstängsel.
dotpointer
Nån sa att de blev rädda när de stötte emot den osynliga icke-elektrifierade tråden?

Låga elstängsel är alltså verkningslösa...?
Eleena
Har också ganska stora problem med (framförallt ett) rådjur. Har kollat med kommunen ang el och det får man ha där jag bor, formodligen överallt då du får ha "vad du vill" på din egen tomt.

Så jag gjorde lite efterforskningar ang el-tråd och kom fram till att det är mer besvär än bra om man inte har en stooor tomt (vi har 1000 m2 i en by) då tråden inte fungerar om den ligger emot något blött, alltså måste den vara helt "fri" speciellt vid regn och snö. Samtidigt då vara innanför tomtgränsen, vilket i vårt fall skulle innebära en hel massa "förlorad" yta. Vidare skall djuren kunna komma att vänja sig vid stötarna. På vintern, med tjockare päls, är det inte säkert att de ens känner dem om de inte går emot med nosen, vilket de inte tvunget gör.

Vi gav upp idén om el, även om det är billigare än mycket annat. Googla på elefant elnät så hittar du en leverantör med bra priser!

Viltstängsel verkar vara det mest rimliga. Bara det att man inte får sätta hur högt som helst utan bygglov, och dessutom är det ganska dyrt. Man kan ju i o f s sätta så högt stängsel som kommunen tillåter (är lite olika) och sedan spänna tråd ett par nivåer själv då detta inte blir dyrt (eller tom räknas som stängsel som behöver bygglov) att ersätta om någon av någon anledning tycker att det bör tas ner (vilket ju inte bör inträffa om man inte är i fejd med sina grannar...) Podum (tror jag det heter) levererar viltnät.

Ett annat kanske billigare alternativ är att sätta upp två rader fårnät, två rader på höjden då alltså. Kan komma att falla under bygglov.

Ytterligare en idé jag haft är att lägga fårnät på marken, funkar som färist och borde hålla bestarna borta. Åter går det tyvärr inte på min tomt då detta kräver mer plats än jag kan ge det.

Jag har ringt kommunen och tjatat på dem att skjuta detta synnerligen irriterande djur som numer så gott som dagligen SOVER middag på min gräsmatta.

Lycka till!
MariaS
JAg har som sagt vunnit mycket mark från rådjuren genom fladdrande plastremsor i träd och buskar. Tygremsor doppade i en blandning av 1/3 cayenepeppar 1/3 hjorthornssalt 1/3 matolja har hängts upp i träd och buskar (Fungerade mycket bra på älgen) Uttjänta CD-skivor och mässingsklockor täcker resten. Men varaktigt resultat, fick vi först den dagen som idegran planterades runt hela tomten.
(Tänk er det! 400 meter idegranshäck...)
Numera går rådjuren omvägar. Synliga spår i bondens åker istället
dotpointer
Har trädgården i en bergsskreva med kala berg runtomkring, vilket
försvårar en idegranshäck eller liknande. sad.gif

Återstår gör antingen preparat på nåt sätt eller nerborrat staket.

Färist var ett nytt förslag,
har nog plats för att vräka ut lite fårnät på marken. devil.gif

Har dock sett hur de "far" fram genom terrängen, en gång såg jag
ett rådjurspar som bokstavligen studsade förbi trädgården, så färisten måste
vara relativt bred vad jag förstår.

Har lagt ut "Skrämma vilt" (lecakuls-liknande medel) för någon vecka sedan, och
har hittills inte haft besök av fler rådjur tror jag (krasseblommor står i full blom
som förut var sönderätna). Men Skrämma vilt är dyrt.

Två meter högt fårnät runt hela tomten gör ju att det ser ut som en scen ur
Jurassic Park - lagom roligt. Då är färist roligare - kanske kan dölja det hyfsat i
ljung och blåbärsris. Aj säger jag bara! devil.gif

Frågan är om det räcker att bara lägga ut nätet, eller om man måste höja upp det också?
KURT
Jag tror inte att det räcket att ha det liggande på marken. Och det lär vara ganska omfattande arbete att försöka fästa det horisontellt in bit upp?
dotpointer
Har rätt många sådana där kompostgaller, kanske 7 stycken,
men det lär väl behövas mer. Har skruvat fast dem förut i
färist-liknande konstruktioner, då för att stoppa katter, men
det stoppade inte dem (kanske för att de inte har klövar hmm).
Gudrun i Göteborg
Jag har också problem med rådjur. De mumsar tulpaner och äääälskar kinesisk kärleksört. Så nu har jag lagt av med att ha de växterna o flera andra. På handelsträdgården fick jag en lista över vad rådjuren inte gillar och den har jag följt. Djuren promenerar fortfarande omkring på tomten, men de äter inget.

Vad jag tänkte på när jag läste den här tråden var ett radioprogram där en person hade fått bort grävlingar genom att sätta ut en påslagen radio ett antal dygn. Människoprat skräms (det måste ha varit P1). Det funkade på grävlingar. Undrar om någon prövat det på rådjur?
dotpointer
Vad gillar grannarna babblet? Ständigt dessa problem på alla
fina lösningar.

Verkar som om jag får flytta min kärleksört också, den står alldeles för lätt-
tillgängligt.
Gudrun i Göteborg
Tror inte ljudet behöver vara särskilt högt. Djur har bättre hörsel än grannar.

Har du kärleksört? Då tror jag du lockar rådjuren till kalas. Skänk den till en rådjurslös vän. Han/hon blir glad, för det är ju en jättefin perenn.

dotpointer
Har en överbliven rörelsesensor. Skulle kunna montera något i
en trälår och sätta under altanen, plus en timer... blink.gif

Det är ju min kärleksört! Blir fnoskig. mad.gif
Verkar inte som om de vill vara på framsidan av huset, är lite
blåsigt och öppet där. Kanske för mycket mänsklig aktivitet.

Men i den planteringen jag har där är det mest surjord. Kärleksörten
trivs ju i plantjorden den står i nu, vill inte flytta den, så omständigt.
Men lär väl vara tvungen...

Om man köper armeringsmattor och lägger ut då? Stabilare
än hönsnät. kan lägga lecastensblock under och skruva fast(!)
Rena minfältet!

(EDIT: Tror vi skippar lösningen som jag skrev här, det blev
rena krigföringen och djurmisshandeln. Låt oss tänka på
kidden och vara trevliga. rolleyes.gif)
KURT
Ett klassiskt smidesstaket verkar vara effektivt!

http://www.gt.se/nyheter/1.848732/alg-spetsades-pa-grind
Mariann
prova något mkt enklare... CD... Jag har häng upp cd´s på snören och fäst dessa på gröna blomstöd lite här o där i trädgården (de måste nog dingla liksom) har ca 450 kvm och 3 st cd´s. Inte haft ett enda rådjur som ätit upp något sedan maj biggrin.gif . Däremot innan de kom upp avätna rosor...
dotpointer
Hade tonårsbocken här för bara några minuter sedan!

Har nosade på mina utsökta krasseblommor och sedan gick
han vidare. Verkar som om 'Skrämma vilt' fungerar. Frågan
är vad han gjorde här överhuvudtaget.

Men nu vet jag dessvärre att han även kommer åt framsidan på kåken,
trodde det var skyddat område. sad.gif

EDIT: Har nu hängt ut CD-skivor i planteringen, och brorsan
har kastat omogen banan på tonåringen. blink.gif
MariaS
Jag får ofta CD-skivor över efter alla databackuper man gör, för att inte tala om misslyckade musik-cd-kompositioner (Vilket ord)Så här hänger det cdskivor och dinglar överallt. Redan innan idegranarnas tillkomst, fick de träd och buskar som var klädda med cdskivor, vara ifred.
Fast trädgården ser ut som om det är jul året runt bravo.gif
dotpointer
Hallonen lyssnar på CD sen idag, även kärleksörten har
dumpat musikkassetten. Kornellerna likaså. Vad de lyssnar på
vet jag inte, men jag tror kornellerna lyssnar klassiskt. sleep.gif

Måtte rådyren hata titlarna.
Eleena
Jag hade nog höjt upp det lite, kankse lite gammalt virke, vedbitar eller dyl. Lite sten.

Det behöver nog inte vara jättebrett då de skyr allt de kan fastna i, hoppar ogärna in i sådant. Kanske kan du hänga upp en lång ståltråd temporärt som gör att de saktar av...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon