Full version: IQ-test
vindspel
Sitter uppe mitt natten. Det blåser så in i.... Jag tänkte jag skulle trötta ut mig och gjorde ett IQ-test.

Jag fick IQ-värde 137 confused.gif blush.gif bravo.gif yaay.gif

Det står så här:"Här är gausskurvan över fördelningen av IQ inom befolkningen. De flesta (över 50% av befolkningen) har en IQ pa mellan 90 och 110. Med det sjunkande antalet personer med betydligt lägre IQ sjunker ocksa antalet personer vars IQ ligger högt över genomsnittet. Antalet genier ibland oss överstiger inte nagra tiondels procent. Genialitet är nämligen precis lika ovanlig som mentalt handikapp. Inom varje befolkning finns det dock genier som lämnar betydande spar efter sig. Det internationella sällskapet MENSA sätter gränsen för genialitet pa IQ-värde 130 enligt standardiserat IQ-test. Ungefär tva till tre procent av befolkningen uppnar detta resultat.

Testa själv: IQ-test
adamos
SE UPP!!!! Detta test kostar 60 kr. att få svar på.
Ciczi
Bättre då att testa MENSAS provtest här.

Ciczi
Krolliljan
Jag gjorde det första testet men fick inget resultat för att jag inte vet hur jag ska skicka stora bokstäver. confused.gif Det i sig säger en del om min intelligens. Det kanske var svaret. a0a.gif

Sen gjorde jag det andra testet och medan jag gick och hämtade ngt att äta mitt i, gick tiden ut. Så så var det med mina resultat.

rotfl.gif
Pirum
Nät-tester är ofta trams, som ger för höga resultat för att locka folk att gå med i föreningar för inbördes beundran, eller lägga ut pengar. Detta test vet jag dock inget om, så det kanske är helt seriöst. Men jag vet många kompisar som gjort tested med "vänster hand" sent på kvällen och legat kring 130 eller däröver. Har skam till sägandes själv gjort några tester, med vänster hand och korsade nattögon, men försöker att undvika det numera.
niklaswik
Det finns ett som verkar väldigt seriöst på Illustrerad Vetenskap

Alla kan väl ta en screenshot när man är klar och ladda upp här så får vi se vem som egentligen är smartast.. wink.gif

Eller ja, får du under 90 kanske du inte behöver visa.. wink.gif

[attachment=7412:min_intelligens.jpg]
Sofiia
Jag svara på alla frågor, men sen måste man ju skicka sms för att få svar!!! ranting.gif inte vill jag betala för nåt sånt!!
vindspel
Det testet jag gjorde testade bara en del av en IQ.
Ditt totalresultat: 112
Resultatkategori: Övernormal
Grattis till fullföljandet av IV-testet.
Du fick bättre resultat än 78 % av populationen.
Bildfrågor
Parametrar: icke-verbalt tänkande, samtidig bearbetning, rumsvisualiseringssyntes, visuell bearbetning
Resultat i bilddel
Genomsnittligt resultat 10
Ditt resultat 13

Frågor om ordförråd
Parametrar: verbal konceptbildning, semantisk kunskap, långtidsminne, stimulans i tidig miljö, intellektuell nyfikenhet
Resultat i språkdel
Ditt resultat 16

Minnesfrågor
Mäter: minne, förmåga att ordna i följd, symboliskt innehåll, koncentration
Resultat i minnesdel
Ditt resultat 14

Relationsfrågor
Mäter: verbalt tänkande, konceptualisering, konceptbildning, semantiskt innehåll
Resultat i del för logiskt tänkande
Ditt resultat 17

Matematikfrågor
Mäter: minne, symboliskt innehåll, slutledningsförmåga
Resultat i matematikdel
Ditt resultat 13

Styrkor och svagheter
Detta resultat skall jämföras med ditt totalresultat. En ”styrka” är en förmåga för vilken du uppnått signifikant bättre resultat än ditt genomsnittliga totalresultat. En ”svaghet” är ett område, för vilket du fått signifikant sämre resultat. En ”förväntad” förmåga är en förmåga som ligger i linje med ditt totalresultat.
JAG FICK FÖRVÄNTAD PÅ ALLA NEDANSTÅENDEE rotfl.gif EN GRÅ FIGUR

Förmåga till abstrakt tänkande
Mäter: icke-verbalt tänkande, simultan bearbetning, rumsvisualiseringssyntes, visuell bearbetning
svaghet förväntad styrka

Ordminne
Mäter: verbal konceptbildning, semantisk kunskap, långtidsminne, stimulans i tidig miljö, intellektuell nyfikenhet
svaghet förväntad styrka

Symbolminne
Mäter: korttidsminne, förmåga att ordna i följd, symboliskt innehåll, koncentration
svaghet förväntad styrka

Förmåga till verbalt tänkande
Mäter: verbalt tänkande, konceptualisering, konceptbildning, semantiskt innehåll
svaghet förväntad styrka

Matematisk förmåga
Mäter: arbetsminne, symboliskt innehåll, slutledningsförmåga
svaghet förväntad styrka
myrtille
129. "Du fick bättre resultat än 97% av populationen" - nja, det vet jag inte om de som känner mig skulle hålla med om. Men det finns ju fler sidor till det här med intelligens.
Boxer
CITAT (niklaswik @ 15-09-2007, 11:30) *

Alla kan väl ta en screenshot när man är klar och ladda upp här så får vi se vem som egentligen är smartast.. wink.gif

Denna gillade jag !

Ditt totalresultat: 133
Resultatkategori: Mycket hög
Du fick bättre resultat än 98 % av populationen. *kuckeliku*
Tesa
CITAT (niklaswik @ 15-09-2007, 11:30) *

...hur gör man det då??? Tar en "screenshot" alltså...har ingen aning trots resultatet 129..
Biggan_
[attachment=7417:Namnlös.jpg]
Biggan_
CITAT (Tesa @ 15-09-2007, 13:10) *
...hur gör man det då??? Tar en "screenshot" alltså...har ingen aning trots resultatet 129..

Jag vet inte hur andra gör, men jag trycker på Print Screen-tangenten, klistrar in i paint och sparar i mina bilder. Sedan bläddrar man och laddar upp precis som vanligt när man lägger in bilder från sin hårddisk! yes.gif
Pirum
Sådana här internettester påminner om internet-tum och internet-kupor. Ni vet, på internet har alla män 2 tum längre, och alla kvinnor har 2 kupor större.

Dags att börja snacka om Internet-IQ...wink.gif
Boxer
Underbart att vi här på odla är så mycket smartare än övriga befolkningen. wink.gif ...och så sägs det att dataskärmen fördummar... whistling.gif
niklaswik
Klart vi är, växterna överför en del av sin jordbundna intelligens på oss så att vi hamnar långt ovan alla som omger sig med tråkiga människoskapta plastblommor eller inga alls! biggrin.gif
Anki på Öland
Det var roligt.... smile.gif

[attachment=7425:Namnlöst_1_kopiera.jpg]

Anki
Tesa
CITAT (Biggan_ @ 15-09-2007, 13:52) *
Jag vet inte hur andra gör, men jag trycker på Print Screen-tangenten, klistrar in i paint och sparar i mina bilder. Sedan bläddrar man och laddar upp precis som vanligt när man lägger in bilder från sin hårddisk! yes.gif

Tack...hade ingen aning om att det fanns en sån knapp...
Carl
Hi!
Gjorde testen på illustrerad vetenskap. I den första testen förstår jag inte de två sista frågorna. Retar mig. Någon som vet och hur tänker ni?
Wilmer
Jag gjorde testet i gårkväll Carl, så jag minns inte exakt vilka frågor som var sist (och så spann jag vidare och gjorde flera test whistling.gif ). Men så här ovetenskapligt gjorde jag, som inte orkade grubbla; Hm, det har inte varit så många svar på "3" jag kryssar för "3"... Eller så gick jag på någon känsla utan att tänka för mycket. Vissa förstod jag VERKLIGEN inte!! Så det var enda sättet att komma vidare... Jag hade gärna sett rätta svaren så jag/ man skulle kunna lura ut hur man skulle tänkt. För det fick man väl inte se?

Wilma
Tesa
Var det dom där med fyrkanterna?? I så fall gäller det bara att hitta nån sorts logik..nåt samband..
Piccante
124 fick jag på ill vetenskaps test tummenupp.gif
[attachment=7479:IQtest.JPG]
gammelnalle
Tror ni att någon skulle publicera ett/en test där INTE de svarande kom MINST på genomsnittet, helst mycket över genomsnittet..??

Jag tvivlar....

Och VAD visa den här typen av test??

OM ni på allvar skall utsättas för "IQ-test" (på nåt jobbsök eller så) ka n jag rekommendera en bra bok:
"Hur man klarar test" a D.Huff (Hittar den inte på google men jag har den i bokhyllan.. så jag kan kolla...)
D.Huff har även skrivit två andra bra böcker: "Hur man ljuger med statistik" (OCH TROR ni att statistik är tråkigt... då har ni inte läst den boken, samt: "Hur stor är chansen"

b
Pirum
Hm, ja, jag tror exempelvis att Mensas nät-test är mycket enklare än deras "riktiga" test, bara för att locka fler att göra testet.

Enda 'riktiga' test jag gjort var när jag mönstrade. Även om man då fick en siffra som bedömning, och den säkert inte alltid var korrekt, så var ju ändå syftet med testet att försöka få fram någon slags profil för hur man skulle klara olika sorters uppgifter.
Tillägg : tror försvaret ger 1-9 i bedömning, där 9 är bäst och 5 medel. Vet inte om de gör det enligt en normalfördelningskurva, exempelvis, dock.
Pjater
Hehe det var juh svårt men 110 iallafall tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon