Full version: Ny zonindelning
skogstroll
Läste på Odla följande:

"Förbundet Svensk Trädgård planerar ett seminarium nu i höst som ska fundera på hur den gamla svenska zonkartan från 1993 ska ritas om. Norge är före oss i detta arbete och har redan reviderat sina kartor som omfattar hela Norden."

Någon som vet var man kan hitta Norges reviderade kartor för zonindelning? Intressant... g.gif

KURT
Sök efter klimasoner eller klimasonekart, du kommer bla hitta denna från 2005, om det nu är den de avser? Den kartan är från Hageselskapet, men går man in på deras hemsida så är klimasonekart bara tillgängligt för medlemmar!

http://www.smolahagesenter.no/index.php?p=94-94-66

Kommentar: Förmodligen verkar det finnas en ny från 2007? Men den verkar vara hemlig!
skogstroll
tack för tipset, jag är lite dålig på norska thanks.gif
Jejja
Jag var på en föreläsning i måndags och fick då höra att Hageselskapet i Norge har gett ut en bok som heter "Hageselskapets sortslista", i den ska det finnas med de nya zonerna. Den skulle man kunna beställa från Hageselskapet har jag för mig.
ISBN: 82-994640-2-1
skogstroll
tack för tipset!!!!
Helen i Piteå Zon 5
Jag var på samma föreläsning som Jejja så jag hörde samma sak biggrin.gif Kollade då jag kom hem och hittade det här
http://www.hageselskapet.no/portal/page?_p...;_schema=PORTAL
där går boken att beställa
Alexander-VG-zon3
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 15-09-2007, 18:19) *
Jag var på samma föreläsning som Jejja så jag hörde samma sak biggrin.gif Kollade då jag kom hem och hittade det här
http://www.hageselskapet.no/portal/page?_p...;_schema=PORTAL
där går boken att beställa

finns södra Sverige med i den boken och Danmark ?? ,, dom har ju tat veck södra Sverige på bilden . jag skulle gärna vilja se vad jag har för zon och även övriga delar av Sverige
Tosan
CITAT (flaxss @ 15-09-2007, 19:07) *
finns södra Sverige med i den boken och Danmark ?? ,, dom har ju tat veck södra Sverige på bilden . jag skulle gärna vilja se vad jag har för zon och även övriga delar av Sverige

Var får du fram nån bild?
kerstin z5-6
"dom har ju tat veck södra Sverige på bilden " ja, Flaxxs, det är SMHI som lagt sig i det,en liten kompensation för att vi norr om Gävle bara får "väder" och inget mer detaljerat smile.gif
Tosan
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-09-2007, 20:36) *
"dom har ju tat veck södra Sverige på bilden " ja, Flaxxs, det är SMHI som lagt sig i det,en liten kompensation för att vi norr om Gävle bara får "väder" och inget mer detaljerat smile.gif

Ungefär som på en del kartor, där proportionerna förvrängts så norrland helt plötslig blivit en sjättedel av landet crazy.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tosan @ 15-09-2007, 20:34) *
Var får du fram nån bild?

i denna tråd

CITAT (kerstin z5-6 @ 15-09-2007, 20:36) *

jasså så det ligger till tummenupp.gif biggrin.gif ,, då får fler skåningar och smålänningar flytta upp till norrland så dom ändrar det till mer än väder . och så kan dom lägga till götaland och ta bort norrland på zonkartan .
Tosan
Men åh, hur dum får man va? slap.gif Har ju för guds skull tittat på den!

CITAT (flaxss @ 15-09-2007, 21:23) *
jasså så det ligger till tummenupp.gif biggrin.gif ,, då får fler skåningar och smålänningar flytta upp till norrland så dom ändrar det till mer än väder . och så kan dom lägga till götaland och ta bort norrland på zonkartan .

Nej, du, den gubben går inte!
Fast det verkar ju va det alla söder om dalälven vill crying.gif
Hannele
Lät först som ett skämt..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon