Jemahe-Zon5
15-09-2007, 08:24
Har påbörjat ett förrådsbygge i anslutning till huset och har bestämt oss för att ha sedumtak på detta. Fått en offert från Vegtech som landade på ca 1000 kr/m2, vilket var mer än jag trodde att et skulle kosta (dubbelt så dyrt, faktiskt). Taket blir 1,20 x 9 m. Är det någon som har erfarenhet av att odla egen takvegetation? Är det en möjlighet? Och kan man göra det direkt på taket eller är det lättare att odla på marken och sedan lyfta upp bitar? Sår man frön och hur länge tar det innan man har en tät matta, dom är väl rätt långsamväxande? Eller ska man helt enkelt bita i det dyrare, men kanske enklare, äpplet och betala för tjänsten? Takläggningen blir förstås på vårkanten, men vi vill börja bygga nu och då är det ju bra att ha bestämt sig för taktyp först...
Villrådig. Och en aning snål/ekonomisk förstås.
kerstin z5-6
15-09-2007, 09:26
Det går bra att så taklök och andra sedum själv -de gror lätt -är rätt små i början och man får sköta dem noga innan de etablarat sig-
Jag är dock inte säker på hur just taklök beter sig på "tak" i z 5 .. fetkopp o liknande bör klara det i alla fall
Vanliga fröpåsar med sedumblandning går väl att testa -jag skulle förodla dem innan -så direkt på taket blir knepigt
HAr gjort två sedumtak. Ett åt en kund och ett själv. Först klädde jag taket som vanligt med tjärpapp och därefter vände jag vindskivorna åt fel håll. Det vill säga uppåt, så jag fick en form att odla i. Därefter klädde jag hela härligheten med dammduk för att inte få ngn fukt i takvirket. Därefter lade jag på kundens tak, ut mattor i skumgummi, som var förpreparerade med gödningsämnen för sedum (Flourdepout). Ovanpå lades ett antal säck med såjord ut. Därefter tog vi olika sorters sedum och taklökar. Delade plantorna så mycket som gick och "sådde" växterna över taket, täckte med en odlingsduk i en månad och vips var taket "rotat" och klart. Mitt eget tak klädde jag med täckjackevadd, som jordstoppare (Jorden glider iväg annars) och "sådde" sedum, taklök och backtimjan. Jag har till och med provat att sätta balkansipa, edelweis, kattfot, murreva och aubretium med lyckat resultat. Istället för hängränna och stuprör, har jag en länk som kommer ut ur dammduken och hänger ner i en regnvattentunna, vars vatten återvinns i växthuset.
kerstin z5-6
15-09-2007, 18:47
Lysande ! Nu återstår bara frågan -tror du det funkar i z5 ? jag vill ha ett sedumtak jag med

!
Jemahe-Zon5
15-09-2007, 22:12
Att det funkar i zon 5 är jag rätt övertygad om. Dom växter som går att odla i "som vanligt" borde väl rimligen trivas med lite utsikt också:) Taket på byggnaden vid Coop-rondellen i Umeå, där McDonalds huserar, är ett vegetaionstak och det verkar fungera alldeles utmärkt. Det är ju så fint! Men jag undrar lite över själva konstruktionen...Täckjackevadd?! För att hålla jorden på plats eller som fukthållare? Och skumgummi? Är det åldersbeständigt? Har man väl fått till ett fint tak vill man ju att det ska hålla nästan för evigt. Och att dela suckulenter att "så" med. Rotar sig enskilda "blad" eller måste man se till att det kommer med rötter på varje del? En del frågetecken att reda ut än, men jag börjar ändå känna mig en aning hoppfull ang detta. Har du bilder på dina tak, Maria?
Tyvärr är jag dålig på det där med kamera. Men om skummgummit eller vadden är beständig, har ju ingen betydelse. De finns främst där tills rötterna har bundit jorden.
När det gäller rötter eller inte vid plantering, så gäller:
Taklök rotar sig bara den har en mm stam under rosetten
gul fetblad rotar sig i bladen. Har t.o.m. hört folk som i princip kört dem i mixern och sedan "sått" med gott resultat.
Kakasiskt fetblad rotar sig med bara en enda internod (stamdel mellan bladen)
och så vidare.
Det svåraste är vattningen i början tills "sådden" kommit igång. Därfår använder man återigen ett jordbindemedel som behåller fukt= täckjackevadd, skumgummi eller liknande material.
Hoppas att detta ger er svar nog.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.