skogstroll
Jag har börjat plocka en del fröer från diverse växter (perenner, solros mm) och undrar i vilket skick de ska vara i för att slutligen kunna lägga dem i påsar. Ska man låta dem ligga framme tills de är helt torra? Solrosen tex har frön som är lite 'småfärska' medans andra växter har lite torrare frön. Korkad fråga kanske men jag har aldrig samlat frön förut... blush.gif
Margith
Fröerna ska ju helst vara torra när du plockar dem.
Men känner du dig osäker, lägg dem i ett kaffefilter. Filtret drar ut eventuell fukt.
malin72
när jag plockar så plockar jag i kaffe filter.sen får dom ligga öppet för att torka vissa frön behöver ligga framme länge på tex hushållspapper, vissa låter jag ligga kvar i filtret öppet om dom inte är tex många sen går jag och skakar lite på påsen så dom får det luftigt.

vad jag vet så ska alla frön torka till helt det är jätte noga...förrutom dom som måste sås färska g.gif men jag tror inte att det är så många som ska det blush.gif men det kan proffsen svara på yes.gif
Alba
Just detta att fröerna får torka ordentligt är viktigt.
Lägger man dem i tättslutande burk så möglar de om de inte är torra.

Jag använder också kaffefilter.

skogstroll
tack för kaffefiltertipsen, vi har övergått till kokkaffe så jag kan ju ta de gamla filtren smile.gif thanks.gif
kerstin z5-6
kaffefilter o vanliga papperspåsar öppna är bra smile.gif
Krolliljan
Jag har alltid mina i kaffefilter och sen i en skolåda( öppen). yes.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon