|
hur övervintrar jag mitt fikon och olivträd.Jag bor i Norrtälje området
Alexander-VG-zon3
15-09-2007, 17:04
efter det ett par frost nätter tar du in oliven och övervintrar den 0c +5c . fikonet kan övervintra 0c +5c eller +10c +15c och extra ljuse .
Så det går inte att övervintra fikon ute i zon 2? Jag vet en kille som har koloni i Tanto i Stockholm och han övervintrar sitt fikon ute men får väl kanske inga fikon
skogstroll
12-10-2007, 11:33
CITAT (Funny @ 12-10-2007, 12:30)  Så det går inte att övervintra fikon ute i zon 2? Jag vet en kille som har koloni i Tanto i Stockholm och han övervintrar sitt fikon ute men får väl kanske inga fikon  Har också fikonproblem. Jag har ett Bornholm i mitt kallväxthus men jag undrar om det kommer funka bra... jag har övervintrat det inne tidigare men inga fikon blev det så jag tänkte testa utevarianten i år med risk för att misslyckas.
Alexander-VG-zon3
12-10-2007, 16:31
jo fikon går att övervintra ute i zon 0-1 utan större problem . i 2-3 ska dom stå mer skyddat i zon 3 kanske dom även behöver skydd . man planterar dom i söderläge med sand och grus jord och det blir fikon på dom även ute . fryser dom ner kommer dom igen
CITAT (Funny @ 12-10-2007, 11:30)  Så det går inte att övervintra fikon ute i zon 2? Jag vet en kille som har koloni i Tanto i Stockholm och han övervintrar sitt fikon ute men får väl kanske inga fikon  Frågan som inledde tråden gällde Norrtäljeområdet, det är växtzon 3-4. Även oliv kan klara sig ute i växtzon 1. Man kan skyddda något genom att linda in dem i bubbelplast.
Alexander-VG-zon3
13-10-2007, 11:23
CITAT (KURT @ 13-10-2007, 06:32)  Frågan som inledde tråden gällde Norrtäljeområdet, det är växtzon 3-4. Även oliv kan klara sig ute i växtzon 1. Man kan skyddda något genom att linda in dem i bubbelplast. i zon 0-1 behöver oliver inte skydd om dom står i söderläge men i zon 2 behövs .
ingrid fuxwall
13-10-2007, 18:20
Min fikonplanta har tre fruker - gröna och står nu inne (zon 2 -3) när är de mogna, ska de ändra färg? till brunt först?
ingrid
Jag har tagit in mitt olivträd i december efter några frostnätter, men först efter att ha haft det på verandan under tak och där det är lite mer skyddat. Sedan tar jag in det i grovköket där jag har en lysramp på från 7.30-20.00, och varmare är det faktiskt, runt 15 grader. Det har klarat sig utmärkt de sista åren och kommer troligen göra så även i år.
Alexander-VG-zon3
15-10-2007, 21:05
CITAT (CillaM @ 15-10-2007, 21:49)  Jag har tagit in mitt olivträd i december efter några frostnätter, men först efter att ha haft det på verandan under tak och där det är lite mer skyddat. Sedan tar jag in det i grovköket där jag har en lysramp på från 7.30-20.00, och varmare är det faktiskt, runt 15 grader. Det har klarat sig utmärkt de sista åren och kommer troligen göra så även i år. den klara sig bra där ja , men den kommer inte blomma så bra och sätta frukt om den inte får en behövlig långvarig vintervila . att du utsätter den för frost är bra det främjar blomning. men för ännu bättre blomning bör den vila 0c +5c fram till slutet av feb
Flaxx, när du ändå är här inne. Vilken är bästa jorden för fikon resp. oliv?
Alexander-VG-zon3
15-10-2007, 21:13
oliv - kalkig och järnrik grusjord . har du den ute under sommaren ner grävd i rabatten , kommer rötterna växa ur krukan och fortsätta neråt i marken - det älskar oliver
fikon -järnrik ( citrusjord ) fast mer grus än citrusjord vill dom ha. fikon är torktåliga är inte noga med torv eller mull
CITAT (flaxss @ 15-10-2007, 22:05)  den klara sig bra där ja , men den kommer inte blomma så bra och sätta frukt om den inte får en behövlig långvarig vintervila . att du utsätter den för frost är bra det främjar blomning. men för ännu bättre blomning bör den vila 0c +5c fram till slutet av feb Mitt kommer blomma ser jag, den har faktiskt blommor, inte jättemånga men glädjerikt är det ju allt
Alexander-VG-zon3
15-10-2007, 22:20
CITAT (CillaM @ 15-10-2007, 22:54)  Mitt kommer blomma ser jag, den har faktiskt blommor, inte jättemånga men glädjerikt är det ju allt  att den blommar va att du utsatte den för frost . får den bara en fortsatt kylig vinter vila kommer den i maj ha som en himmel av små små vita blommor .
CITAT (ingrid fuxwall @ 13-10-2007, 18:20)  Min fikonplanta har tre fruker - gröna och står nu inne (zon 2 -3) när är de mogna, ska de ändra färg? till brunt först?
ingrid Om det är gröna frukter från i år så skall de mogna nästa år, det tar två säsonger.
Alexander-VG-zon3
16-10-2007, 06:36
CITAT (KURT @ 16-10-2007, 06:01)  Om det är gröna frukter från i år så skall de mogna nästa år, det tar två säsonger. finns dom fikon som har gröna frukter även mogna . bästa är att kolla om dom är mjuka .
Får jag lägga mig i här...? Jag tog in mitt olivträd för en månad sedan efter en grannes rekommendation. Det har börja tappa sina blad, ska den det? Kan jag sätta det i mitt mörka garage där det är svalt men mörkt? Eller vill det ha ljus? Det står nu i mitt lilla badrum med fönster... Gissar att det är helt tokigt..?
Tacksam för svar...
Sandie
Alexander-VG-zon3
16-10-2007, 20:15
du tar in den efter några frost nätter , du chockade den av att ta in den därav tappade de bladen vilket inte är bra . ta ut den igen och tar bara in den om det ska gå under -5c väl inne ska den ha det 0c +5c .
Skickar genast ut "gubben" med olivträdet! (Nu blir han glad, han som nyss fyllt 30.) När jag tar in det igen, vill det till garaget som typ håller 0 gradigt eller ska de in. Ljust eller mörkt? Tusen tack för svaret!
Sandie
Alexander-VG-zon3
16-10-2007, 20:45
CITAT (Sandie @ 16-10-2007, 21:21)  Skickar genast ut "gubben" med olivträdet! (Nu blir han glad, han som nyss fyllt 30.) När jag tar in det igen, vill det till garaget som typ håller 0 gradigt eller ska de in. Ljust eller mörkt? Tusen tack för svaret!
Sandie garaget låter som bästa placering , kom ihåg att kolla tempen så det inte går under -5c . dock så har mina klarat -12c utan skydd så skulle du glömma den ute och det blir under -5c dör den inte . när det hålls runt 0c behövs inte ljuse .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|