Full version: Sommarblommor i ampel
Margith
På vår bro är det bara sol ett par timmar tidigt på morgonen och ett par timmar sent på kvällen. Dessutom blåser det rejält från sjön.
Jag har i många år envisats med hängpelargoner i amplar. Men varje höst blir jag lika irriterad när jag inser att de blommar som vackrast nu, i mitten på september devil.gif Jag vill ju att de ska blomma i juli crying.gif
I år provade jag Törnrosas kjortel i ampel där, kanonfin rose.gif men den blev på tok för stor...
Jag måste ha nya förslag, Fuchsia och Krasse är vad jag kan komma på. Klarar de blåsten?
Eller har du möjligtvis ett förslag på nåt som jag inte kommit att tänka på?

PS. Surfinian är utesluten! cool.gif
Alba
Har inte testat själv men Femtunga ska tåla blåsiga utsatta lägen

Den trivs både i sol och halvskugga.
Lady Hamilton
Jag håller med Alba tummenupp.gif Den finns i Vitt Blått och tvåfärgad Dessutom tål Femtungan en del frost oxå

[attachment=7431:PICT3032.JPG] [attachment=7432:PICT3561.JPG]
[attachment=7433:PICT5665_kopiera.jpg]
Alba
Oj finns det så många.....jag har bara sett den lilafärgade.
Den blå är ju riktigt läcker.

Övervintrar du dina ?
Eva i Skåne
Verbena i ampel har jag haft flera gånger och tycker den håller bra.
Snöflinga är också perfekt. Den bara blommar och blommar, även i skugga.
Krasse tycker jag också klarat blåsten bra.
Limeblossom
Jag har haft tre Fuchsior i år och det har gått bra. Lite sol och en del blåst....
Lady Hamilton
CITAT (Alba @ 15-09-2007, 19:03) *
Övervintrar du dina ?

Ja det har jag prövat Men de finaste plantorna får du om du köper nya varje år (eller tar egna sticklingar)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon