Full version: Granatäpple
catlady
Fick två pyttesmå granatäppleplantor av Flaxss (tack så mycket!) och har nu ett par frågor. De tog väldigt lång tid på sig att komma igång, men har nu blivit ca 30 cm höga. Den ena fick jag toppa för den bara sköt iväg, den andra delade sig själv vid 10 cm höjd. De verkade inte trivas varken utomhus eller i växthuset så jag tog in dem. De har stått i mitt badrumsfönster (söderläge med plast-insynsskydd på glaset) sista halvan av sommaren och verkar må bra nu, men de är väldigt taniga. Längst ner vid jorden börjar stammarna förvedas lite och de är bara 0,5 cm breda. Grenarna är 1-2 mm tjocka. Är detta ett problem? Kommer de bli stadigare med åren? Jag funderar lite på när de börjar blomma och sätta frukt. De svajar ju bara man andas på dem!
Alexander-VG-zon3
hade nog haft kvar dom i växthuset . då sommaren inte va bra för dom , ev att du övervintrar dom i växthuset du ska inte ha dom inne då dom är trädgårds växter som dock inte är härdiga mer än i zon 0-1 . hur kallt får du i växthuset? granatäpple ska övervintra 0c +5c och ha frost på hösten för att förstå att det blir vinter . dom är lövfällande . dom stadgar sig med åren .
tror inte dom sätter frukt nåt så vidare bra i Sverige . men blommar gör dom med rätt övervintring det tar nåt år innan du ser blommor .
catlady
Jag ska hålla växthuset (eller åtminstone en del av det) frostfritt i vinter. Då flyttar jag in granatäpplena bredvid min lilla oliv, fikon och det lilla valnötsträdet du också gav mig!
Alexander-VG-zon3
CITAT (catlady @ 15-09-2007, 19:48) *
Jag ska hålla växthuset (eller åtminstone en del av det) frostfritt i vinter. Då flyttar jag in granatäpplena bredvid min lilla oliv, fikon och det lilla valnötsträdet du också gav mig!

det blir bra där är det en dålig sommar så behåll granatäpplena i växthuset . dom vill ha en sommar temp på 30-35c och en vinter på -5c +10c .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon