Bin-Bin
Fick denna lilla lilla orkidé för ungefär 10 månader sedan och har inte gett den tillräkligt med kärlek, jag har hela tiden tänkt "att den inte kan dö för den har ju gröna blad."

Så lever denna eller inte?

Har lite hopp eftersom min syster hitta 3-4 "misshandlade" orkidéer i grovsoprummet och tog hem dom, dessa växer o frodas som bara den!

Tack för hjälpen!!
Bin-Bin

Ps. har lagt den i vatten nu bara för tillfället, just för att jag har slarvat rejält med vattningen. Bra eller dåligt? Ds
Sofiia
Den lever nog!! Den har ju gröna och levande rötter, så länge det finns så finns det hopp!
Hur ofta har du vattnat den?

Du ska inte ha den länge i vattnet, det gillar inte rötterna. Dränk den ordentligt 1 gång i veckan/ var 10de dag, du kan nog ha den 5-10 min i vattnet så att barken blir ordentligt våt. Efter just ca 7-10 dagar när rötterna har blivit grå-aktiga så är det dags för nästa dränkning! Eller brukar du vattna den "på vanligt sätt"? Det går ju också, men jag tycker själv att det är besvärligare.
Lycka till! Det kan ju nog ta en tid innan bladen blir fina och normala igen, men än är inte hoppet ute smile.gif

Och den urblommade stänkeln kan du klippa av smile.gif
Sollan
Inget bra på orkideer men jag tror inte du ska låta den stå i vatten... De ska bara vattnas igenom om jag förstått det hela rätt. Testa att plantera om i sprialjord för orkideer.
niklaswik
Den ser inte ut att må speciellt dåligt tycker jag. Nu när den fick rejält med vatten blev den säkert jätteglad. smile.gif

EDIT: För att citera div. mindre seriösa tidningar: Svars-chock!
Sofiia
har du leca kulor och vitmossa i krukan? vitmossan är ju bra (speciellt om du glömmer att vattna den ofta), men leca kulorna håller ju inte så mycket vatten då skulle orkidé kompost va bättre, om du alltså är som jag och glömmer det där emd vatten smile.gif
Men jag vet inte hur bra det är att plantera om en orkidé i det där skicket... skulle kanske vänta att den återhämtar sig först...
Snöflinga
Klipp bara bort det som är brunt och torrt på stängeln, det kan bli gröna utbuktningar på den senare som blir en ny blom stängel rolleyes.gif
Bin-Bin
Åh Tack!
Jag har inte sköt den alls bra, de måste jag va ärlig me. den är så liten att jag glömt av den. krukan är ungefär 5cm i diameter och ca 7 cm hög, med den torkade stängslet happy.gif så är den inte ens 20cm hög, så kanske ska jag plantera om den eller vad säger ni? Ja de är vit mossa och mini lecakulor. ska jag ta bort all leca?

Tips på de bästa sättet att plantera om på? hur länge ska jag vänta innan jag planterar om de lilla livet?

Tack igen!
Bin-Bin biggrin.gif
Bin-Bin
föresten ska man klippa bort dom "fula" bruna rötterna eller återhämtar dom sig?
Sofiia
visst kan du ha den i leca och vitmossa, jag själv föredrar vitmossa och orkidé kompost för det behövs inte vattnas lika ofta då. så skulle jag nog kanske först låta den återhämta sig. Försök vattna den regelbundet och låt stå 5-10 min i vattnet. Sen när du planterar om den så börjar du med att blöta rötterna så att de blir böjbara, alltså inte brister vid omplantering. Sen klipper du av allt brunt, rötter stänglar, de kommer inte att bli levande igen. Sätt substart på botten av kruka sedan orkidén så fyller du på mera substrat, men packa inte för tätt, men ändå så att orkidén står stadigt. Så är det färdigt! smile.gif
Bin-Bin
CITAT (Sofiia @ 15-09-2007, 17:47) *
visst kan du ha den i leca och vitmossa, jag själv föredrar vitmossa och orkidé kompost för det behövs inte vattnas lika ofta då. så skulle jag nog kanske först låta den återhämta sig. Försök vattna den regelbundet och låt stå 5-10 min i vattnet. Sen när du planterar om den så börjar du med att blöta rötterna så att de blir böjbara, alltså inte brister vid omplantering. Sen klipper du av allt brunt, rötter stänglar, de kommer inte att bli levande igen. Sätt substart på botten av kruka sedan orkidén så fyller du på mera substrat, men packa inte för tätt, men ändå så att orkidén står stadigt. Så är det färdigt! smile.gif

Vad är substart?

Så de "bästa" är att, när den börjat bli lite frodigare ta bort leca, tillsätta lite mer vit mossa +orkidée kompost i en dubbelt så stor kruka?

Tack så mycket igen för hjälpen!!
Bin-Bin
Sofiia
alltså med substrat menade jag orkidé kompost, leca kulor eller vad du vill plantera den i smile.gif
jag skulle åtminstone låta den återhämta sig först, så är det lite mindre stress för den. Men nog kan du säkert plantera om den genast dom klarar ju ganska mycket dom där phalaenopsisarna!

Den har troligtvis även ganska mycket döda rötter (kanske) så du kan plantera den i en såndär "normal" stor kruka som orkidéer brukar va i (vet inte vad diametern skulle kunna va, 5cm i diameter låter litet men ja de skulle kunna va kanske just 10 cm). De behöver sällan planteras till större kruka, men om den har varit i en så liten nu så kan du nog plantera i större. Och genomskinlig ska den ju va, om du planterar i glas kruka ska du vara försiktig med solen, så att inte rötterna bränns. Lycka till!

Bin-Bin
CITAT (Sofiia @ 16-09-2007, 00:13) *
alltså med substrat menade jag orkidé kompost, leca kulor eller vad du vill plantera den i smile.gif
jag skulle åtminstone låta den återhämta sig först, så är det lite mindre stress för den. Men nog kan du säkert plantera om den genast dom klarar ju ganska mycket dom där phalaenopsisarna!

Den har troligtvis även ganska mycket döda rötter (kanske) så du kan plantera den i en såndär "normal" stor kruka som orkidéer brukar va i (vet inte vad diametern skulle kunna va, 5cm i diameter låter litet men ja de skulle kunna va kanske just 10 cm). De behöver sällan planteras till större kruka, men om den har varit i en så liten nu så kan du nog plantera i större. Och genomskinlig ska den ju va, om du planterar i glas kruka ska du vara försiktig med solen, så att inte rötterna bränns. Lycka till!

giggle.gif Hehe, kan inte så mycket om detta men har redan lärt mig massa, Tack så mycket!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon