Hej!
Vad kan man göra med infrysta klasar av röda vinbär? Jag hade inte tid att fundera över vinbärsskörden förra året så jag frös in det mesta. Har fortfarande inte kommit på vad jag ska göra med mina frysta bär. Årets skörd har jag kokt gelé på. (Första försöket någonsin. Det blev inte helt lyckat men dock!)
Alla tips om hur jag kan använda mina frysta vinbär mottages tacksamt.
De svarta vinbären ger en väldigt blygsam skörd, men jag har inte heller där någon aning om vad de kan användas till, förutom att smaksätta snapsen med.
De vita upptäckte fåglarna till slut så det problemet är löst...
Anna
Tittiluringen
16-07-2003, 18:27
Hejsan!
Röda vinbär: gör saft!
Svarta : gör sylt... kan stå under Hiram.... gott!! söt och smakstark.
Kram Tittiluringen
Det går att göra saft på röda vinbär men blanda gärna med något andra bär (de röda vinbären kan fungera bra som "utfyllnad").
De svarta kan man både göra sylt och marmelad av, går också mycket bra att blanda tex med bär som själva inte innehåller så mycket pektin tex hallon eller körsbär. Svarta vinbär passar också bra till saft.
Magdalena
17-07-2003, 06:40
Mixa frysta röda vinbär med Sprite och lättfrys igen - blir som sorbet - en light variant. Annars är saft otroligt gott... och gelé!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.