Nybörjar-Linda
Nästa sommar tänker jag göra en ny stor rabatt med rosor och perenner. Tänker bl a ha lavendel och isop bland rosorna. Tänkte ge mig på att så dem själv då det kostar massor att köpa färdiga på plantskolan crying.gif
Kan man köpa fröer redan nu? Kan jag så dem inomhus och när kan de i så fall planeras ut i rabatten. Hur gör man??? Har inget växthus och har aldrig gjort det tidigare då alla råd är välkomna! Var kan man köpa bra frö till ok pris???
kerstin z5-6
Bägge går fint att så och man får många blomma.gif
De brukar finnas i de vanliga butikerna ,plantsskolor ,granngården o liknande from jan-feb -.föré det behöver de absolut inte sås

Du kan även beställa frö via postorder , men dessa är som sagt lätta att få tag på till bra pris.
hur du sår sedan beror på vad du har för uppdragningsmöjligheter o ljus
växthus? Inne ? lysrör eller inte ? avgör metod

isop gror varmt vid ca + 20 grader kan sås senare än -lavendel som ofta för att gro bra behöver en kylperiod på 5 v eller mer
Så i såbytor i feb och ställ ut sådderna -de får gärna frysa o tina o snöa över -sen gror de-när våren kommer -eller så tar du in dem -om du kan ge bra ljus

De klarar rabatt år ett -kan ofta planteras ut juli eller tidigare beroenende på när du sått
lycka till med både rosor och sällskapet
k
Nybörjar-Linda
Tack för svaret Kerstin!! Jag kan alltså så i små såkrukor och sätta ut dem direkt i feb-mars för att sedan ta in dem och ställa i fönstren tills de är klara för att planteras i större krukor? Har aldrig gjort det tidigare...
kerstin z5-6
Ja , fast Isop behöver du inte sätta ut -så den först i slutet mars om du bara har fönsterljus -det är aldeles för klent tidgare än så .. bäst är ett vanligt lysrör -då kan du så mkt tidigare och har utplanteringsbara plantor i maj
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon