treegee
15-09-2007, 16:11
Jag köpte en Rönnsumak i våras. Den verkar trivas bra men den har två kala stammar och blad endast i toppen. Jag skulle vilja att den blev mer som en buske. Är det ngn som vet om jag kan klippa stammarna i vinter så att den buskar till sig?
Inga från Närke
15-09-2007, 16:45
CITAT (treegee @ 15-09-2007, 17:11)

Jag köpte en Rönnsumak i våras. Den verkar trivas bra men den har två kala stammar och blad endast i toppen. Jag skulle vilja att den blev mer som en buske. Är det ngn som vet om jag kan klippa stammarna i vinter så att den buskar till sig?
Hej
Hittade denna länken.
http://www.odla.nu/fs/article/file_10930.html
Rönnsumakens naturliga beteende verkar vara att just ha blad mest i toppartierna. Lluckra jorden kring plantan och vattna vid torka så kanske den orkar komma med fler skott från roten så att du får fler grenar. Men rönnsumaken är sällan eller aldrig en tät buske. Också stammarnas ludenhet, särskilt i toppartierna, kan betraktas som prydnad.
dom gillar inte beskärning. Dom kan iofst få nya grenar på de ludna mjuka grenarna. Luckra jorden, t a bort ev grässvål, läggg lite kögödsel där i vår.
Vår rhys typhina är sisådär 4-5 meter stor och haren stam nedtill så det är snarare ett träd än en buske.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.