Therése E
Hej!

Jag hade tänkte köpa äppelträd för en äppelhäck idag, men blev så förvirrad. Den ena sa at jag skulle ha spaljéträd, men de hade ju bara en gren åt vardera hållet, det blir ju inte så mycket av. Sen fick jag rådet att köpa kordongträd, men de är ju mest en stam, så får man väl sätta dem väldigt tätt? Den måste inte vara snyggt vågrätt snör-rät, eftersom den är en häck snarare än en spaljé.

Spalje, spindel, kordong, vanligt? Jag har tänkt mig en häck längs en del av tomtgränsen, ca 5-6 meter lång, som gärna få bli inst 2 m hög. Den kommer stå längs en mur som är ca 80 cm hög. Så vad ska jag egentligen köpa för grundträd? Och hur tätt ska de stå? Och är det ok att plantera nu i september, eller bättre att vänta på vår? De kostar ju 3-500 kronor styck så man vill ju inte chansa hejvilt...

Tacksam för alla råd!

/Therése
Cilla
Det beror på hur du vill att häcken ska se ut, hur mycket tid du vill lägga på beskärning varje år och i vilken zon du ska ha häcken.

Rak spaljé, som de du såg, är vanliga som häck. De bildar smala men inte platta häckar. Sök i denna avdelning med ordet päronhäck så får du bilder på en rak spaljéhäck i päron. Från de grenar som från början är endast är vågräta bildas sidogrenar, som så småningom också ger frukt. En sådan häck brukar man vanligtvis stötta med ganska kraftiga pålar förbundna med mycket grov ståltråd som man sedan kan fästa de horisontella grenarna med. Sidogrenar klipper man in.
Om du bor i zon 4 och uppåt kan du göra denna med träd satta på A2 grundstam, eller med de grundstammar som spaljéträden redan har. Bor du i xzon 3 och nedåt blir en sådan häck satt på A2 mycket starkväxande och deet blir en hel del klippande.

En annan myckeet vacker häck i frukt är lepageformen, sök med det ordet på googles bilder så får du en teckning. När man sätter en sådan börjar man med träd som bara är spön, dvs en ettåring som inte har sidogrenar alls. Dessa går att beställa, varifrån beror på var du bor.

Man kan också ha en friväxande äppelhäck som man från början klipper in lite här och var. Vad man börjar med beror på vilken zon man bor i och hur mycket jobb på beskärning man kan tänka sig. SAtarkväxande grundstammar ger beskärning 2 ggr per säsong, svagväxande kan åtminstone i zon 2-4 räcka med en beskärning per år.

Själv sätter jag fristående solfjädersformer som häck/staket runt ett markområde och varjhe träd får en egengjord ställning för att sträcka grenarna som jag vill. Jag använder äpple satt på A2, sådana exemplar som varit helt felbeskurna i handedln och som jag kan få billigt eller gratis pga detta. Felbeskurna träd är ofta lätta att göra tvådimensionella från början.








Therése E
Oj, tusen tack Cilla för vägledning och inspiration! Börjar inse att det finns olika alternativ...

Dina friväxande förslag tycker jag låter jättebra, känns som det skulle passa in också. Jag bor i zon 2-3 (Nacka öster om Stockholm) så kanske inte A2, utan b) då? Hur hög kan en sån blie? Kan jag plantera nu i september? Och så undrar jag lite hur tätt de bör stå?

Oj nu bombade jag med fler frågor... man blir så inspirerad när man får kloka råd!

Therése
Jan Lindgren
Hej!
Varför inte använda samma svagväxande underlag som äppelodlarna använder. Det blir små miniträd som bär snabbt. Rötterna är ynkliga så du får stötta träden. Räkna med att ta ner träden efter 20 år. Jag tror att beskärningen blir enklare på det viset.
MVH
Jan Lindgren
Therése E
Tack för tips! Nu funderar jag på att skrida till verket. 1,5 mellan dem, är det fär långt? Kanske 1,2? Och ska man ge dem nån gödning nu vid planeteringen? Ska bli såå spännande?

PS Cilla, du använde A2, men det är väl svårare och kanske inte ok i min zon 2-3?

Therése
Cilla
Ursäkta att jag ine sett din sista fråga tidigare!

Så du har redan beställt eller köpt träden? Vore kul att höra vad för grundstam du valde.

Jag jobbar också mest i zon 2-3, ibland 4. Alla de vanliga svagväxande grundstammarna klarar att växa här, B9, MM106, och vad heter den nu... B396 och Bfyrahundra nånting... Håkan Svensson på Julita Genbank kan hjälpa dig att få fatt i sorter satta på svagväxande grundstammar.

det går inte helt att köpa träd i handeln som passar för friväxande häck, om man inte har råd att köpa de svagväxande kronträden och bara låter dem växa då... (ca 400-500 kr/st) eller detsamma med redan satta spaljésträckta träd (som man kan frigöra från sin ställning och bara låta växa). Bättre och mer ekonomiskt att börja med spön (ettåringar som är som en pinne) och sedan beskära dem som man vill.

När man formar häck i t ex lepage brukar man ha 1 meter mellan spöna. Jag tror att det blir lagom med en friväxande häck på svagväxande underlag också.

I valet mellan A2 och en av de mer svagväxande för häck tvekar jag alltid... Om man vill få upp häcken med bladverk, insynsskydd, bullerskydd, avgränsning snabbt så är A2-orna bättre. Kan man vänta ett tag på det är svagväxande bättre. Kan man tänka sig att göra både vårvinter- och sensommarbeskärning är A2-orna bra, medan de svagväxande inte behöver beskäras två gånger och vissa år inte alls. Om man vill ha ett långlivat alternativ är A2orna bättre, men jag skulel tro att B9-träd lever längre än 20 år. Jag skulle tro att fruktmängden är unegfär densamma, men inte om man på A2-orna glömt att beskära ett eller ett par år, för då måste man beskära mer och frukten uteblir ett tag.

Själv, på mina egna marker, sätter jag det jag kommer över. De flesta spaljéträd och häckavgrönsare ser jcg som ganska temporöra ändå. En A2a som man beskär mer och som alltid kommer att vilja bli stor kanske ändå måste tas bort efter 20-30 år för att den inte alls fyller sin funktion när den av sig själv stammar upp sig, bildar täta kluster av grenar på tjocka stammar genom beskärningen osv. Å andra sidan tycker jag att de svagväxande i häck är så l å n g s a m m a på att växa...

Fundera på dessa olika faktorer och berätta gärna hur du väljer!
Therése E
Nu har jag handlat dem! Äppelträden! Sex äppelträd i en Saab combi, det varen upplevelse...

Cilla, jag kanske gjoerde tokigt, men jag resonerade fram och tillbaka: att sätta spön och vänta rätt många år innan den tar fart kändes inte som ett alternativ. Jag ville komma igång fortare, så det fick bli "träd". Och svagväxande lät ju som det man bör ha i zon 2, som det tydligen är här i Nacka. Och då återstod dyra B9-stammar... men så var det ju utfösäljning till halva priset...fortarande mycket pengar, men 6 träd blev det! De är alla c:a 1,5-1,8 m nu. Och olika sorter.. säkert jättedumt för häckens utseende, men roligare med olika sorters äpplen tyckte jag. Så det blev två stycken Lobo, två Ingrid Marie, ett Gransteiner och ett Alice. Utbudet var inte jättestort, så jag är jättenöjd!

Så nu ska jag skrida till verket och plantera. De ska sättas mot grannens tomt, längs en c:a 1 m hög mur, södervänt. Där växer nu en hallonhäck som får flytta på sig. Avstådnet igen; är inte 1m lite tätt? Eller kanske inte. Jag tänkte sätta sorterna symetriskt - tex lobo längst ut, sedan Ingrid Marie, sen Alice o Gravensteiner i mitten. Men Lobo är kanske minst? hm, får fundera...

Så var det det där med beskärningen. Träden är ju "vanliga", dvs har en topp och ett antal sidogrenar. Jag undrar nu om jag kan/ska toppa dem, så de inte ränner iväg i höjden? Att göra dem tvådimensionella tror jag nog funkar, men de flesta har som sagt en rejäl topp på väg upp. Inser att de inte blir så tjusiga solfjädersformade, som du beskrev. Men det jag vill åt är en häck som gärna får bli 2,5-3 m, hyfsat tät, någorlunda "platt" (men det är inte så jätteviktigt) och som förstås ger bra med frukt. Och eftersom muren är c:a 1m, så är det inte hela vägen om de inte blir så täta nertill.

Jaha, mycket frågor... men om det finns tips på nåt iallt detta, så blir jag såå glad!

Vilsne äppelodlaren Therése
Therése E
Jag igen. Läste nämligen just att Lobo ofta drabbas av äppelskorv - borde jag inte köpt såna kanske?? Eller kan de vara värda att satsa på ändå, för äppelhäcken? Kan man isåfall göra något för att förebygga skorv? Får väl försöka...

/Therése
Cilla
Det här är lyxvarianten och det kommer att bli jättebra!!! Tur att du fann B9or för halva priset - eller skickligt kanske.

japp, 1 meter emellan blir för tätt. Du kommer att få lite uppstammade träd, dvs de kommer inte att få grenar lägre än de har nu, men det kan bli supersnyggt. Jag skulle sätta dem med 4 meters mellanrum. Det tar ett par år innan grenarnas kronor når varandra och under tiden kan du t ex stoppa ned solroskärnor i mafrken mellan träden.

Snabbast tillväxt under många år får du om du gräver ett dike och inte enskilda växtbäddar. Det behöver inte vara så brett, 1 m räcker och inte så djupt heller, två spadtag ned räcker och lite djupare just där du sätter träden.

Lobo - är en mycket skorvbenägen sort ja, men har i många delar av landet inklusive Stockholm varit skorvfri i 2 år. Jag skulle satt det som ett kantträd så att det inte stod i trängsel på två håll.

Beskärning - vänta minst till vårvintern 2009 innan du bekymrar dig alls. Låt träden etablera sig först.

Fota gärna!
Therése E
Tusen tack för ditt svar Cilla! Jag blev såå inspirerad... vill börja nu-nu!

Men 4 meter mellan träden är ju intressant - jag köpte 6 stycken med tanke på 1,5 meter emellan... så nu har jag för många för den sträckan! Men hur stora blir dessa sorter på B9 egentligen? Jag kanske kan sätta en eller två som "vanliga" träd nån annanstans på tomten?

Och för beskräning - jag ska alltså inte ens ta bort de grenar som lisom växer åt fel håll redan nu? SÅ att de reda nu börjar bli lite "tvådimensionella"? Låter i och för sig skönt att vänta, måste läsa in mig på hur man beskär ordentligt.

Tack igen för din hjälp, men blir lite villrådig, och det kan vara svårt att få svar på plantskolorna i dessa bråda tider.

Therése
Cilla
Hej! De vill bli ca 4 x 4 eller närmare 5 meter höga och breda, och om du inte ska ha dem friväxande som jag trodde utan spaljera kan du sätta dem tätare, för de vågräta grenarna kan gå parallellt med varandra utan problem. 1,5 meter tror jag dock ger för mycket överlapp. Jag skulle haft 3 meter emellan och dina extraträd är ju en bra bonus! Äpple på B9 kan man visserligen inte gå under och knappt sitta heller (tar man bort de grenarna blir det väldigt lite i toppen kvar) och de har som kronträd den stora fördelen att de knappt behöver beskäras alls - de ger ofta lagom mycket frukt på lagom starka grenar ändå. Sätt dem där du inte behöver greja med marken under och inte behöver gå! Eller sätt dem som litet staket eller kvartsbågformad spalje så har du reservträd om något av dina övriga skulle balla ur.

Jag har bäst erfarenheter av att låta nyplanterat vedartat stå helt obeskurna en växtsäsong så att de får behålla allt när de gör det viktigaste - bildar rötter. Men jag vet, det är psykologiskt svårare med något man ska spaljera.

B9or är svagväxande och det tar lite tid ibland innan de kommer igång och växer. Om du sätter dem nu är det i vilket fall som helst för sent på säsongen att beskära, man riskerar bara att träden får kräfta och annat. Vänta åtminstone till vårvintern innan du beskär.

Ställning till grenarna du vill rikta kan du göra ändå. Låt de grenar som du sedan ska ta bort spreta löst bara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon