annveronica
Hej,

jag och sambon har väldigt bristfälliga kunskaper gällandes växter, i alla fall när det gäller vad som är lämpligt att plantera vart, och skulle vara väldigt tacksam för vägledning av någon av er "experter" där ute flirting.gif . Viljan att lära finns!

Vi har en liten rabatt mot husväggen, strl 3x1 meter, med vårt sovrumsfönster i mitten. Solen ligger på från kl 12 och hela eftermiddagen, förutom i hörnet mot angränsande trädgård där ett högt staket (avskiljare) gör att det blir skuggigt sista metern av vår rabatt. Hade velat plantera någon perenn växt/buske, ev. bärbuske i det till viss del skuggiga hörnet (husvägg - angränsande gård) och någon/några lägre växter under fönstret och andra änden av rabatten (rabatten tar slut där balkongdörren tar vid).

Tacksam för alla förslag på vad som kan bli fint!

Hälsningar
en vilsen Veronica
kerstin z5-6
rosor och perenner? -på den ytan kommer nästan alla bärbuskar att bli för stora och ta över helt -sätt den nån annan stans
Du kan även välja att bara ha perenner -det finns storvuxna fina som du kan ha i det skuggigare hörnet -som skyddar lite mot insyn
tex rostflockel och silverax

Du kan göra många kombinationer beroende på vilka färger du gillar -och husets färg spelar förstås roll-röda rosor gör sig inte så mycket mot röda hus tex ..smile.gif
annveronica
[attachment=7450:PICT1902.JPG]

Hej,

tack för goda tips! biggrin.gif

Jag har övergett tanken på bärbuskar vid husväggen, förstod nästan att det var lite tight om utrymme sad.gif
Vi har roströd tegelfasad (se bild) så ditt förslag med rostflockel/silverax kändes inte helt tokigt med tanke på att de får vita blommor. Dock har jag förstått att rostflockeln blommar väldigt sent och att bladen i sig kanske blir lite mörka hela sommaren mot vår redan mörka husvägg? I sådana fall bättre med den som inte heter "chocolate"...

Det optimala: Perenner med vita eller gula blommor (snyggt mot den röda väggen). Trivas i sol/halvskugga. Lättskötta. Lång blomningstid, helst hela sommaren (så behöver jag inte tänka på att plantera olika sorter som kan blomma olika tider eller komplettera med ettåriga).

Funderar lite på ifall någon version av färgkulla, indianmynta/anisört eller någon stormhatt hade kunnat funka? Något att tänka på är att fönsterbläcket tar vid ca 95 cm ovan marken. Så helst inte en växt över 1 m just framför fönstret, däremot in i hörnet kan den ju bli något högre.

Känns som att jag kanske eftersträvar drömväxterna som inte finns (med tanke på min ringa kunskap), men det borde väl inte vara helt omöjligt att hitta något som uppfyller mina önskemål? Hur som helst så blir nog det mesta bättre än de otrevliga taggiga buskar vi ärvde vid inflytt och som nu är ett minne blott.

Tacksam för alla åsikter och tips!
Även info om när dessa rara vänner ska ner i jorden mottages hjärtligt! sos.gif

Hälsn "Gröna Veronica" blomma.gif

Fenja
Vitblommande perenner som tål halvskugga:
Ulletternell
Höstflox
Stormhatt
Fänrikshjärta, lång blomning
Löjtnantshjärta
Hosta med variegerade blad
Myskmalva
Akjeja
Orientalvallmo

Gula, dito:
Rölleka
Praktlysing
Rudbeckia
Alpvallmo
Jättedaggkåpa
Stockros
Malört
Vinruta
Nunneört

Samtliga planteras nu i höst eller på våren. Passa på att kolla plantskolorna som ofta rear perenner nu.
Mvh
Fenja
annveronica
Tackar för förslag! tummenupp.gif

Problemet är bara att jag inte känner igen ens hälften av namnen...och än mindre hur de faktiskt ser ut whistling.gif .

Blir att googla lite tror jag för att bringa ordning...
någon kanske har något bra förslag på bok man kan köpa alt. låna på bibiloteket? Som lättfattligt tar upp grunder och vilka växter som passar vart. Hade inte varit helt fel...

Hälsningar
Veronica
Fenja
Låna flera olika och kolla i!!
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
här en länk med några av mina vita perenner -de flesta klarar läget -riddarsporre och crambe blir högre
än en meter
Vita perenner
annveronica
thanks.gif smiley_small_hug.gif

Ert engagemang värmer om hjärtat smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon