Full version: Vassproblem
lillea
Har just byggt hus vid en insjö och önskar nu ta bort en del av vassen kring sjökanten. Undrar hur man lämpligast tar bort den och vilken årstid det bör ske samt om man behöver något slags tillstånd för att göra sådant?
rolleyes.gif
Nina H
I någon av Sven Delblancs böcker om Hedebyborna beskrevs utförligt hur man skar av vassen under vattenytan så att den "drunknade". Tror att det var på våren när den börjat komma upp.
Tillstånd eller inte - fråga kommunen, riskera att få nej (vilket jag inte tror) eller fråga inte och chansa. Bor det andra i närheten, så "luska" lite så inte någon blir upprörd och gör en anmälan.
Vid vår lilla strand har jag ryckt upp en hel del vass med rötterna (utan att fråga). Vi har en hel del kvar vi strandkanten, det hindrar de förbenade kanadagässen från att komma upp och göra sina behov där.
Anders zon III
Bäst är att få bort rötterna, annars är det utmattningskrig som gäller. Om man klipper tre gånger på en säsong, under vattenytan där det växer i vattnet, så försvinner det mesta. Annars är det bara att fortsätta året därpå. Tror att Länsstyrelsen ska ge tillstånd.
Gossen Ruda
Det är nog en bra idé att prata med markägaren också, även vatten har en ägare. Eller försöka dressera Kanadagässen. I Landvettersjön finns en flock som går fram som en gräshoppssvärm i vassarna. Stråna bits av eller dras upp. Sist jag såg dom var dom 18 st. Jag har fått sätta upp ett nät runt min lilla badstrand för att hålla odjuren borta.

Nu finns det olika växter som kallas vass. Jag menar den som kallas för kolvass eller säv. Det finns även en som kallas för vass eller bladvass. Den första är ett runt strå och växer bara i vatten, den senare har blad och växer även på land.
e_sedell
Det finns väll bara en växt som bara heter just vass, det är Phragmites australis . Den är vanligast. De förökar sej med jordstammar, det är en anledning till att den breder ut sej så mycket. En enda blanta kan ju växa på 5-6 kvadratmeter om inte mera. Om man då ska dränka den så får ju inte ett enda strå stå kvar...
Posse
CITAT (Gossen Ruda @ 16-07-2003, 18:47)
Eller försöka dressera Kanadagässen. I Landvettersjön finns en flock som går fram som en gräshoppssvärm i vassarna. Stråna bits av eller dras upp. Sist jag såg dom var dom 18 st.

Oftast tycker man nog att vass bara är till nackdel... men i "min" sjö har jag noterat att många tydliga "vassuddar" som funnits i "mannaminne", de senaste åren kraftigt försvagats och nästan försvunnit på många platser i sjön, vilket medfört att framfarten med båt blivit riskablare i och med att de "referenspunkter" vassuddarna utgjorde försvunnit eller knappt syns, så att man riskerar gå (köra) på de uppgrundningar som tidigare avslöjades genom vass direkt över... eller i närheten. sad.gif

Faktiskt har det blivit mycket canadagäss här på senare år, iallafall frampå hösten kan man man ibland se en flock på gissningsvis bortåt 50 fåglar uppehålla sig på eller vid sjön. ohmy.gif
Att gässen skulle bidragit till den minskade vassförekomsten, har jag inte hört något om - däremot påstod en gubbe att den ökade kräftförekomsten skulle gjort det.... unsure.gif
Hannele
Lie och båt.

Hannele
Vill du inte fläta Moses vagga eller färga garn med, kan du äta upp vassen!
De unga delarna i rötterna är bäst. Ät färska, omedelbart. De torkar ganska fort.
Rötterna innehåller vattenlösliga kolhydrater, glugos, fruktos och sackaros.
Posse
CITAT (Hannele @ 17-07-2003, 12:57)
De unga delarna i rötterna är bäst. Ät färska, omedelbart. De torkar ganska fort.

huh.gif ohmy.gif Ojj, låter som ett aprilskämt? unsure.gif

Så nästa gång man far ut på sjön kan man slopa matsäcken? unsure.gif
Hannele
Man kan alltid glömma matsäcken hemma... tongue.gif
Posse
Är det nån av er läsare här som har erfarenhet av att käka vassrötter? Isåfall - vad smakar det? unsure.gif

En törstig morgon för några deccenier sedan drack jag saft utspädd med vatten hämtad precis utanför vasskanten. Det var definitivt inte gott! sad.gif
Ella
Jag hade försökt skapa ett sätt att snyggt täckodla med vass och bara skördat och skördat. Det är ju ett drömläge wub.gif wub.gif wub.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
yla
jag älskar det här forumet utan att ens fråga så fick jag svar
jag slet i en halv timme för att fixa en ränna i vassen skar av den under ytan
o läser sedan här att det ska göras treggr perår
fiffigt för de e eskönt att slippa gå över alla kroppar som ligger o solar på bryggan när man ska ut me båten nu gäller det bara att hålla öppet

kan man sedan på vintern ta av det som kommit ovanför vattnet eller måste det ske på sommaren ?????????????
yla
CITAT (Hannele @ 17-07-2003, 12:57)

Hannele har du smakat
det känns som om jag nog måste testa laugh.gif
i nästa vecka rolleyes.gif
Posse
Inga vassmaskare? unsure.gif
Gossen Ruda
Posse, jag skulle säkert skylla på gässen. Inga fåglar är anpassade att äta gräs trots det så äter gäss gräs mm. Dom klarar bara av att smälta en liten del av födan så därför måste dom äta mängder, och givetvis skita nästan lika mycket. Kollar man en gåsskit så innehåller den mycket gräsrester som inte kunnat tillgodogöras. Kanadagässen inplanterades en gång i tiden för att vara jaktbyte, så varför skjuts inte beståndet av?? Har hört nånstans att en del gäss är sega som tillagade, kanske en anledning?
Anders zon III
CITAT (oldwolfie @ 18-07-2003, 18:49)
kan man sedan på vintern ta av det som kommit ovanför vattnet eller måste det ske på sommaren ?

Vintervassen har inte längre nån förbindelse med det levande, näringen har gått ner i rötterna igen. Men vill man ha en ränna i en vass så är ju det torra fjolårsvassen också i vägen, så visst kan man ta bort det - då blir det lättare att skära den gröna vassen på försommaren.
Sylvia
I Finland har de uppfunnit en vass-slåttermaskin: två stora "lieblad" fästade i en ställning i V-form. Det hela rör sig nån dm från botten m h a hjul (?) när man drar den bakom en båt. Fiffigt o snabbt säger de som prövat.
Sylvia
Här kan man se bild på maskinen, men "lien" är här upplyft från sjön, när man ska ro i hamn igen.
Vass-slåttermaskin
Hannele
Jag har inte själv smakat - för vi bor vid salt hav.
Posse
CITAT (Hannele @ 02-08-2003, 10:12)
Jag har inte själv smakat - för vi bor vid salt hav.

Och tydligen ingen annan här heller? unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon