|
hej hej allihopa....Nu behöver jag eran proffshjälp igen  . Dessa små liv har kommit upp i en av mina rabatter....ogräs?? Såna här växer det massor nära ett skogsparti.....bland stenar...och mycket torrt....ogräs?? Och dessa 2 små liv finns också flera av...växer i vanlig rabatt....ogräs?? Växer också i vanlig rabatt.......ogräs?? Denna har jag bara hittat en av.....vid taklökarna...ogräs??
Första bilden skulle kunna vara något slags pilört (ogräs), svårt att säga när de är så små...
mvh Eklo
Åsa, mälardalen zon 2
15-09-2007, 17:19
Inga fler som kan eller vill gissa??
Tredje bilden kan vara Röd Nejlikrot
Sista bilden kanske är en vallmo eller vädd... Mvh Fenja
Första bilden ger mej vintergrönavibbar (Vinca major el. V minor) Nya små skott alltså.
Trädgårdsamatören
16-09-2007, 20:20
Hej. Jag tycker också att ettan ser ut som vintergröna, trean eventuellt nejlikrot, fyran ruccola?
Eva 33c
16-09-2007, 22:21
Jag tror inte på vintergröna, för det ser ut som något som grott ur ett frö nyligen, de två smala bladen ser ut som hjärtblad. Jag gissar också på någon form av pilört. Trean är väldigt lik rödplister i sitt första stadium. Fyran ser otrologt bekant ut, men jag kommer inte på vad jag tänker på. Ganska likt ruccola som någon skrev, men då bör du känna doften/smaken tydligt om du plockar ett blad. Ganska likt Nemophila menziesii Prins Gustavs Öga också. Har du haft såna någon gång som kan tänkas ha fröat av sig... Enda sättet att få reda på vad det är, är nog att låta det växa tills det blommar. Men sen glömmer du aldrig. Jag är rätt bra på "mina egna" ogräs nu för tiden.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 15-09-2007, 18:19)  Mmm, den påminner men tror inte att det är det....iallafall är de inte helt lika på de bilder jag kollat. CITAT name='EKLO' date='15-09-2007, 18:06' post='667522']Första bilden skulle kunna vara något slags pilört (ogräs), svårt att säga när de är så små...
mvh Eklo Det likar inte pilört, iallafall inte de bilder jag kollat, men iofs så är de så små ännu. Varför tror alla att jag har hela rabatterna fulla med ogräs  CITAT name='Alba' date='16-09-2007, 19:25' post='668027']Tredje bilden kan vara Röd Nejlikrot Wow....vore ju lite kul i så fall.....för en sån har jag ju en jättestor i samma rabatt  . Hittar inga bilder på så små plantor så det är så himla svårt att se. CITAT name='Fenja' date='16-09-2007, 19:29' post='668030']Sista bilden kanske är en vallmo eller vädd... Mvh Fenja Vädd äger jag ingen, men vallmo har jag ju ett par små röda & de ser inte ut som den på bilden. CITAT name='Cacki' date='16-09-2007, 21:12' post='668065']Första bilden ger mej vintergrönavibbar (Vinca major el. V minor) Nya små skott alltså. De va lite likt iallafall:) Kanske pippifåglarna älskar att släppa sin dynga här:) CITAT name='mojan' date='16-09-2007, 21:18' post='668068']Nr 2 Björnbär??? Hmmmm....inga blommor eller inga bär....bara en massa långa revor & massor av plantor. CITAT name='Trädgårdsamatören' date='16-09-2007, 21:20' post='668069']Hej. Jag tycker också att ettan ser ut som vintergröna, trean eventuellt nejlikrot, fyran ruccola? ja, ni gissar ganska lika.....nejlikroten tror jag på, men ingen ruccola.
Lars-Olof Arvids
17-09-2007, 14:53
Det här var svårt, men jag ska göra några försök:
1. Är det inte pilört så är det kanske trampört?
2. Säkert någon sorts björnbär, kanske en odlad och förvildad sort utan taggar?
3. Rödplister.
4. Säkert en korsblommig växt, vilken vet jag inte.
5. Troligen en korgblommig, svårt att säga vilken. Väddklint? Renfana? Malört?
Olle
CITAT name='Eva 33c' date='16-09-2007, 23:21' post='668156']Jag tror inte på vintergröna, för det ser ut som något som grott ur ett frö nyligen, de två smala bladen ser ut som hjärtblad. Jag gissar också på någon form av pilört. Trean är väldigt lik rödplister i sitt första stadium. Fyran ser otrologt bekant ut, men jag kommer inte på vad jag tänker på. Ganska likt ruccola som någon skrev, men då bör du känna doften/smaken tydligt om du plockar ett blad. Ganska likt Nemophila menziesii Prins Gustavs Öga också. Har du haft såna någon gång som kan tänkas ha fröat av sig... Enda sättet att få reda på vad det är, är nog att låta det växa tills det blommar. Men sen glömmer du aldrig. Jag är rätt bra på "mina egna" ogräs nu för tiden.  Nån Gustavs Öga har jag inte....men den är såååå välkommen till min blomfamilj:)..... Pilört....njae......Rödplister va ju lite likt......men jag får väl helt enkelt vänta & avvakta....plantera dem i en pallkrage & hoppas att värsta rariteterna dyker upp till våren
CITAT name='Lars-Olof Arvids' date='17-09-2007, 15:53' post='668590']Det här var svårt, men jag ska göra några försök: 1. Är det inte pilört så är det kanske trampört? 2. Säkert någon sorts björnbär, kanske en odlad och förvildad sort utan taggar? 3. Rödplister. 4. Säkert en korsblommig växt, vilken vet jag inte. 5. Troligen en korgblommig, svårt att säga vilken. Väddklint? Renfana? Malört? Olle Kollar & kollar efter bilder...men jag får ingen 100% träff.
Anders zon 1
17-09-2007, 17:29
Allt skulle nog karaktäriserar som ogräs av de flesta: 1. tror det är groddplantor av bergsyra eller ängssyra. Smaka på dem! Är de sura så är det sannolikt någon sorts syra. 2. stenbär 3. rödplister tror jag 4. lomme 5. tror det är malörstsambrosia (Ambrosia artemisiifolia) - ett inte så vanligt ogräs som ibland "poppar upp" på de mest oväntade ställen. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/ambro/ambrart.html
kan bild 4 vara påfågelblomster som självsått sig??
Anders zon 1
19-09-2007, 11:15
Nej bild 4 är inte påfågelsblomster. Är 99,9% säker på att det är lomme (Capsella bursa-pastoris), ett mycket vanligt ogräs. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/brassica/capse/capsbur.html
Men Lomme ser ju inte ut som mina plantor! Lomme har ju mer grenaktigt växtsätt med små blad på...eller hur man skall förklara. Min a ser ju mer ut som hela blad...som är lite maskrosliknande.
Eva 33c
19-09-2007, 11:47
CITAT (lämås @ 19-09-2007, 12:19)  Men Lomme ser ju inte ut som mina plantor! Lomme har ju mer grenaktigt växtsätt med små blad på...eller hur man skall förklara. Min a ser ju mer ut som hela blad...som är lite maskrosliknande. Dina är så små än, de har nyss bildat sina första riktiga blad, det gör att de kan se annorlunda ut än en bild på en fullvuxen planta. Många växter börjar sitt liv som en liten bladrosett för att sedan sträcka på sig och grena ut sig. Det är inte ens säkert att de första bladen ser ut som de som kommer senare. Det är därför det är så svårt att identifiera plantor i det här stadiet. Och nästan aldrig kan man hitta bilder på fröplantor. Men som sagt, låt i allafall någon av varje planta du undrar över utvecklas helt, så vet du sedan för all framtid vad just detta var för växt.
CITAT name='Eva 33c' date='19-09-2007, 12:47' post='669644']Dina är så små än, de har nyss bildat sina första riktiga blad, det gör att de kan se annorlunda ut än en bild på en fullvuxen planta. Många växter börjar sitt liv som en liten bladrosett för att sedan sträcka på sig och grena ut sig. Det är inte ens säkert att de första bladen ser ut som de som kommer senare. Det är därför det är så svårt att identifiera plantor i det här stadiet. Och nästan aldrig kan man hitta bilder på fröplantor. Men som sagt, låt i allafall någon av varje planta du undrar över utvecklas helt, så vet du sedan för all framtid vad just detta var för växt.  japp, jag har satt ett par i en tom pallkrage  ...så efter de växt till sig ska jag banne mig inte slösa tid på ogräs längre!
nr 1 är lik mjölon nr 3 är lik jordreva nr 4 är lik Rotfibbla
CITAT name='flower' date='19-09-2007, 18:50' post='669801']nr 1 är lik mjölon nr 3 är lik jordreva nr 4 är lik Rotfibbla mmmm, jordreva & rotfibbla hittar jag absolut likheter i.
Anders zon 1
19-09-2007, 22:19
Nr 1 är definitivt inte mjölon Nr 3 skulle möjligen kunna vara jordreva, men jag tror nog mer på rödplister, fast jag kan nog inte riktigt motivera varför Nr 4 är med största sannolikhet inte rotfibbla. Dels tycker jag inte det ser ut som rotfibbla, dels ser jag att lämås bor i Karlskoga där rotfibbla knappast förekommer - det är en sydlig art som är mycket sällsynt så långt norrut. Jag tror som sagt att det är lomme. Precis som Eva 33c säger så skiljer sig småplantorna rätt mycket från utvuxna plantor och ser ut så där när dom ännu bara är en bladrosett. Men för att var helt säker så spara som sagt något exemplar tills det blir större så visar det sig vad det är.
Awesome
21-09-2007, 10:43
Hej!
Jag tror som Anders, att 4:an är en lomme. Hade själv mängder av sådana i somras, testa att dra upp den, om det går hur lätt som helst och hela roten följer med, så är det säkert en sådan. Den sista bilden ser också oerhört bekant ut, jag tror att det är en vanlig gråbo.
Hälsn Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|