HEj
Måste flytta några av mina gamla rosor för at de inte ska gå hädan medan en 440 kg tung värmepump ska installeras. Det finns ingen annan bra placering av värmepumpen än innan för rosorna.
Rosorna ska tillbaka i sina gamla rader sedan men hur hanterar jag dem undertiden... det rör sig om en upptagning under max en vecka. Vad och hur gör jag?
Ciczi
kerstin z5-6
15-09-2007, 19:44
Gräv upp dem -ta som vanligt med så stor rotklump du kan , klipp dem något i topparna -om de är mkt höga
Därefter
jordslå dem ovan jord med rejäla lager jord över rotklumparna, flera påsar jord ..går åt .. tex på en pressenning-vattna dem varje dag oavsett väder
använd jorden till att kupa dina rosor vid återplanteringen -vattna vattna vattna
Okej, det låter som en plan... De måste alltså ligga på en pressening eller på plast?
Eftersom jag har några sniglar i trädgården så undrar jag om de går på rosorna? (Nu när de ligger ner?)
Ciczi
kerstin z5-6
16-09-2007, 09:03
Nja , de måste inte ,jag tänker mest att det är lättare att hålla reda på påsjorden o återanvända den om de ligger på plast
För det mesta kan de ställas upp med rötterna neråt , i en grupp och jordbeslås
Har du jordhögar på annat ställe kan du gräva ner dem där -sniglar kan väl ta bladen -men brukar visst inte vara så förtjusta i rosor ?
Huvudsaken är att rötterna är jordtäckta under flyttveckan
Okidoki... det blir fem rosor och 2 aubrieta samt lite ettåringar som måste upp. Tänkte stoppa aubrietan i kruka (den är inte så stor ännu) samt ettåringarna åsså.
Ciczi
Chamomille
16-09-2007, 16:01
Måste bara fråga... Vad är det för pump? Luftvärme? Är det bara rören som ska gå under rosorna, eller ska pumpen stå ute bakom rosorna?
pumpen ska stå ute... part of the deal så att säga... och rosorna måste tillfälligt upp efter som detta schabraket väger 440 kg och det lyfter man inte över en rosenbuske...

Den ska rullas in och om inte rosorna flyttas så blir de pannkaka mos...

Ciczi
Chamomille
16-09-2007, 16:46
Är det en sån luftvärmepump med en fläkt i så kan du inte ha några rosor inärheten. Det forsar ut iskall luft och blir dessutom isgata på vintern. Fast ni kanske ska ha en annan sort?
Fläkten på vår modell blåser uppåt.. Så rosorna är inte i vägen för fläkten. Snarare syrenerna då.
Ciczi
Chamomille
16-09-2007, 17:40
Jamen då så. Vi har den andra modellen och där är det väl iof skönt att sitta en stund om det är 30 i skuggan...

Sen blir det en stor isgata på vintern av all kondens som sprutar ut... Där växer just inget.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.