Full version: besäkra äppelträd
sofieh
Kan man beskära sitt äppelträd nu??
Jag har ett litet ympat äppelträd med fyra sorter som jag köpte för tre år sen.
Det är väldigt tätt och skulle behöve luftas ur ordentligt, vågar man klippa på ordentligt eller kan man förstör någon sort??

Måste även passa på att fråga om det är väldigt viktigt att "klumpen ´" nere vid marken måste vara över marknivå eller är det ok om det hamnar jord över den??
Leon
Ja du kan beskära nu enl JAS dvs juli augusti september. Angående rotklumpen så har jag fått lära mig att den inte går att täcka över den men jag gjorde ett försök för fem år sedan med ett körsbärsträd som stod mitt i ett fält med djupsängar. Jag täckte klumpen ca 30cm upp och det står ännu. Kanske så tar det längre tid för trädet att ta skada?
Cilla
All gallring av äpple är bra att göra nu under sensommaren och till september. Men ett träd som stått endast tre år i backen har man fler alternativ till än att ta bort en massa grenar. Man sträcker ut kronan med snören så att den blir vidare. På det sättet tjänar man flera års kronutveckling och får mer frukt senare. Det man måste beskära då är mycket mindre.

Olika arter reagerar olika på att få jord på stammens olika delar och de individuella reaktionerna är också olika. beror dessutom på hur väldrönerat det är i övrigt, vilken ålder trädet har mm mm. Generellt är det illa för trädet att få jord på sina överjordiska delar och skadorna visar sig snabbt eller på sikt.
golffoxtrotfive
nu har ju detta jas gått dvs juli, augusti,september, när kan man då börja beskära träden igen? skulle ju behöva börja så snart som möjligt eftersom jag bara kan beskära träden lite då och då så jag behöver mycke tid
Aqvakul
Äppelträd tål en del. Beskär nu eller i mars. Du skall undvika att beskära mitt i vintern. Tänk också på att när du beskär så stimulerar du tillväxt. Att böja ner grenar är ofta ett bra alternativ. Det ger både bättre grenvinklar och stimulerar fruktsättning.
Mvh
Anders
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon