Nina A
Har en tomatplanta som är stor och frodig
den har blommat,men varje gång blommorna torkat till så blir det knoppen sitter fast med i grenen gul(?) och så lossnar det:o(

(ser ut som knoppar på en spinnangripen hibiskus,innan de trillar av)
jag har pollinerat och haft mig helt i onödan

ser inga kryp av något slag så det kan inte vara det som spökar:o(

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=5...3161&uuid=ninaa
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=5...3162&uuid=ninaa

finns det någon vänlig själ som vet vad som kan ha hänt?
det enda jag har ändrat på är att jag inte hann vattna en dag,och hela växten slokade...men många av blommorna har blommat _efter_ det och jag har varit noga med att växten inte ska torka helt så att det slokar

/Nina-snuvad på bifftomaten
Åsa, mälardalen zon 2
Konstigt har du pollinerat genom att snärta till blommorna eller skaka plantan så borde några blommor bilda frukt (det går inte så bra att pollinera med pensel ståndarna sitter gömda i det där lilla röret i tomatblomman). Har det varit väldigt varmt?? För isåfall kan pollenet ha dött, många av våra tomatsorter har pollen som dör när det går en bit över +30C.

Annars tycker jag inte att plantan ser angripen ut av något får man ohyra så brukar det synas på bladen och bladen på din planta ser gröna och fina ut.
Nina A
det har ju varit fruktansvärt varmt
men plantan står mestadels i skugga...får solen på sig mitt på dagen och en bit på eftermiddagen,och då inte så mycket att hela blomman står i solen utan bara toppen,med blommorna

det att snärta till visste jag inte om,har inte pillat i så många blommor utan testat om det är någon skillnad mellan "autopollinering" och "ninapollinering" wink.gif

nåja,får nog nöja mig med dom fina bladen
och odla en annan typ av tomat nästa år...bifftomat kanske är lite i maffigaste laget....

snopet....
/Nina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon