Therése E
Jag tänkte sätta en nyinköpt honungsros Lykkefund vid päronträdet (som lever, men ger halvdan frukt). Tänkte det skulle få klättra och låta trädet blomstra! Trädet är nog sedan 30-40 talet, och når i delar kanske 5-6 meter.

Hur när ska jag sätta rosen? Och på vilken sida (vädersträck)? Mest naturligt skulle sydöst vara. Ska rosen ha nån extra näring nu vid planetringern, eller ska jag vänta tills nästa vår?

Tacksam för alla tips...

/Therése
Storehagen
CITAT (Therése E @ 16-09-2007, 12:42) *
Jag tänkte sätta en nyinköpt honungsros Lykkefund vid päronträdet (som lever, men ger halvdan frukt). Tänkte det skulle få klättra och låta trädet blomstra! Trädet är nog sedan 30-40 talet, och når i delar kanske 5-6 meter.

Hur när ska jag sätta rosen? Och på vilken sida (vädersträck)? Mest naturligt skulle sydöst vara. Ska rosen ha nån extra näring nu vid planetringern, eller ska jag vänta tills nästa vår?

Tacksam för alla tips...

/Therése

Hej! Många säger att hösten är bäst att plantera växter på! Eftersom man aldrig vet hur kommande vinter ter sig brukar jag för säkerhets skull invänta våren för att ge rosen den bästa av betingelser. Rotsystemet bör förankras djupt för att motstå kyla och uttorkning under vintern.
Storehagen
renate
Det går alledes utmärkt att plantera en honungsros vid ett päronträd, mina två honungsrosor klättra i vars ett päronträd.
Om du inte bor i en för kall zon kan du plantera den nu i höst.Gräv en rejäl grop med bra jord(kompost går fint)ingen gödning nu till hösten,det ger du på våren.

PICT6355.JPG

Therése E
Tack Renate! Då ska jag nog gräva ner den i helgen. Jag bor i zon 2-3, så det bör väl fungera...
Sommartorparn
Viktigt att gräva försiktigt så att du inte med spaden skadar trädets rötter. Det kan vara trixit att hitta ett ställe där det går att gräva ner en ros i närheten av ett träd.

Renate, hur gör du för att plocka päronen, eller har du gett upp dom?
Lisbeth zon2
CITAT (Sommartorparn @ 29-09-2007, 10:06) *
Viktigt att gräva försiktigt så att du inte med spaden skadar trädets rötter.

Jag tar en liten spade, när jag gräver runt trädrötter, det tar längre tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon