Nu kan jag inte påstå att jag är någon expert på området då jag hittintills bara har två minirabatter på min odlingslott, som jag skaffade i våras. Men jag ska skriva hur jag resonerar och jag börjar faktiskt komma igång ltie efter att från början ha varit halvt skräckslagen.
Det bästa rådet jag har fått är att skynda långsamt. Allting behöver inte vara klart med än gång
Börja med ett litet område i taget. Gå runt på olika plantskolor, parker, botaniska trädgårdar och titta på vad de har för växter och vad du tycker om. Välj ut några olika favoriter som du absolut vill ha och börja med dem i din första rabatt. Efterhand kommer du se vad du inte tycker passar så bra ihop och även vad som saknas. De du inte tycker om ser du till att fixa plats för någon annanstans (vips har du påbörjat en ny rabatt) och det som saknas kompletterar du med efter säsong. Oftast blir det ju tomt på blommor en viss tid på året beroende på vad du har fastnat för och det ser man liksom inte förrän du står där.
Men ett generella tips är att försöka att inte blanda färger alltför mycket på ett begränsat område och att komplettera olika former med varandra. Och glöm inte de gröna bladen.
Själv har jag börjat med en liten surjordshörna med 4 blåbärsbuskar, två tuvalprosor (minirhododendron) och kompletterat dem med ltie andra växter som jag tror blir fint till. Precis innanför, med annan jord avgränsad med plankor har jag en klematis som ska klättra upp mot hagtornsbuskträdet i hörnan. Tror det blir jättebra, och så håller jag i varje fall lite på att jag bara skulle odla ätbara saker