Full version: Perennrabattförslag
larroce
Hej
Är ny här.
Jag bor i ett hus ute på landet ett gult 1 1/2 plans. Bor i Halland. Huset ar i söderläge. Fast naturligtvis en norrsida också i trädgården
Vi har varken haft tid eller intresse förut för att anlägga rabatter , men nu är det dag.
Har ni egna förslag på vad som kan passa ihop i rabatter. Vet Ni om det finns länkar till färdiga rabattförslag.
Då kan man ju sitta och kika och kanske sen sätta ihop nåt eget.
Vi har haft hjälp med rabatter vid uppfarten och vid nedfarten till garaget. Men nu är det dags för själva trädgården.
Jätteroligt om Ni har tips eller vet var man kan hitta förslag.
Ha en skön söndag.
Krolliljan
Här är en bra länk, tycker jag. smile.gif
larroce
Hej i gen Tack för tipset. Har kikat runt lite här och var och köpt några böcker.
Det är både fina böcker och hemsidor. Men jag tror mig inte riktigt om att sätta ihop så det blir snyggt. SÅ jag tar gärna emot fler tips och gärna bilder.
kerstin z5-6
De flesta här har fotoabum -där kan du säkert få många tips
ett annat är att ställa frågan mer specifikt -börja med en rabatt du tänker göra o beskriv storlek och läge, det blir enklare att ge råd och tips då -än att greppa en hel trädgård

-Det är även bra att veta vilken zon du odlar i dvs ung geografiskt läge på trädgården

Blåtoner är ju fina till gula hus , men även rabatter ton i ton

en skuggrabatt

Cockaby
Nu kan jag inte påstå att jag är någon expert på området då jag hittintills bara har två minirabatter på min odlingslott, som jag skaffade i våras. Men jag ska skriva hur jag resonerar och jag börjar faktiskt komma igång ltie efter att från början ha varit halvt skräckslagen.

Det bästa rådet jag har fått är att skynda långsamt. Allting behöver inte vara klart med än gång

Börja med ett litet område i taget. Gå runt på olika plantskolor, parker, botaniska trädgårdar och titta på vad de har för växter och vad du tycker om. Välj ut några olika favoriter som du absolut vill ha och börja med dem i din första rabatt. Efterhand kommer du se vad du inte tycker passar så bra ihop och även vad som saknas. De du inte tycker om ser du till att fixa plats för någon annanstans (vips har du påbörjat en ny rabatt) och det som saknas kompletterar du med efter säsong. Oftast blir det ju tomt på blommor en viss tid på året beroende på vad du har fastnat för och det ser man liksom inte förrän du står där.

Men ett generella tips är att försöka att inte blanda färger alltför mycket på ett begränsat område och att komplettera olika former med varandra. Och glöm inte de gröna bladen.

Själv har jag börjat med en liten surjordshörna med 4 blåbärsbuskar, två tuvalprosor (minirhododendron) och kompletterat dem med ltie andra växter som jag tror blir fint till. Precis innanför, med annan jord avgränsad med plankor har jag en klematis som ska klättra upp mot hagtornsbuskträdet i hörnan. Tror det blir jättebra, och så håller jag i varje fall lite på att jag bara skulle odla ätbara saker smile.gif

Krolliljan
Jag håller med om att skynda långsamt.
Jag tycker att planeringen av rabatterna är en del av tjusningen. yes.gif Jag brukar läsa, titta på hemsidor och köra runt i bilen och se andras trädgårdar tills jag får en idé. idea.gif
Sen läser jag igen för att se om de växterna trivs i det läget jag hade tänkt att sätta dem.
Hur en trädgård ska se ut är ju en smaksak. Man måste gilla det själv.
larroce
Hej igen och tack för svaren. Nog skyndar vi långsamt. Men planera är ju en del av tjusningen. Jag tittar när vi är ute. Men när jag sitter och skall försöka sätta ihop ett förslag så blir jag osäker. Blir den här blomman för hög tro ? Kanske bäst jag tittar vidare .Tänk om alla blommar samtidigt.Fast det kan man ju kolla. Vilken kan bli bäst , borde jag sätta i grupper eller på rad. Ni hör hur jag låter. Vad jag tycker skulle vara bra vore om jag hittade en bok eller hemsida med rabattförslag som jag kunde utgå ifrån. Gärna med planteringsinformation samt annat man bör tänka på. Sen skulle jag kanske ändra efter egen smak. Men sen är det ju som ni skriver , passar inte blomman, sätt den nån annanstans.
Tack än en gång för tipsen
Blomstertanten
Sätt inte i rader , utan i grupper. Helst flera av samma sort i grupp , annars ser det för plottrigt ut. (Har själv gjort misstaget att samla på mej massor av olika växter och jag blir alldrig riktigt nöjd med de rabatterna)
Med nån enstaka solitär som ett utroppstecken !

Ett tips är att titta i gamla nummer av Allt om trädgård , för där finns det ofta förslag på rabatter. Med både läge och växtförteckning och även alternativ om man inte får tag i just den växten.
Gåsis
Mästarrabatten är en färdigkomponerad rabatt om det är en sån du vill ha. Finns flera olika.

Här kan du läsa om dom.

/Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon