Full version: Frön från gurka?
hippo
Jag undrar hur man gör när man tar frön från gurka. Vet att jag har läst någonstans att man skulle låta en gurka bli övermogen, ljust gul och sen kunna använda fröna. Så nu har jag en gurka liggande hemma som jag tänkte ta frön från, men hur gör man sen? Är det bara att pilla ur dom och lägga på tork mån tro? Är det någon som har erfarenhet av detta?
Åsa, mälardalen zon 2
Du kan inte ta frön från de vanliga gröna gurkorna i mataffären (de brukar vara partenocarpa = de sätter frukt utan befruktning och de kan då inte bilda några grobara frön) däremot kan du ta frön från gurkor som måste pollineras för att de ska få frukt och då ska de sitta kvar på plantan och mogna så länge som möjligt.

Tänk på att gurkor inte alltid är fröäkta.
hippo
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-09-2007, 14:40) *
Du kan inte ta frön från de vanliga gröna gurkorna i mataffären (de brukar vara partenocarpa = de sätter frukt utan befruktning och de kan då inte bilda några grobara frön) däremot kan du ta frön från gurkor som måste pollineras för att de ska få frukt och då ska de sitta kvar på plantan och mogna så länge som möjligt.

Tänk på att gurkor inte alltid är fröäkta.

Hur vet jag om min sort, 'Beit Alpha' behöver pollineras..? confused.gif Mycket gurkor blev det iallafall. Och vet du om dom är fröäkta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon