Full version: plantera tulpaner?
daisy910
Jag är väldigt ny på det här med trädgård, har alltid tyckt om tulpaner vilket innebar att jag köpte lite olika sorter för att plantera i rabatten, har rensat bort allt gammalt som var där. Frågan är då kräver tulpaner nån speciell jord?? Som det är nu så är den ganska lerig, vad ska jag göra??
Tosan
Om det är väldigt lerigt kan du blanda ut med lite sand och kanske lite kompost eller plantjord. Benmjöl sägs vara bra men det har jag aldrig använt, dessutom lär det va begärligt för hundar och rävar.
Wilmer
Ja, HUVVA akta dig för räven fear.gif .

Men hemma hos DIG kanske det går bra med benmjöl, för min kompis i stan går det utmärkt. Här på vischan kommer lökarna upp av sig själva under natten efter benmjölsanvändning har jag märkt. crazy.gif

Wilma
Margith
Du behöver inte göra någonting åt jorden om du har en rabatt att sätta dem i.
Lite benmjöl i botten sägs vara bra för alla lökväxter, men jag har hundar som är jätteduktiga på att gräva, så mina lökväxter har aldrig fått benmjöl. Det fungerar bra ändå.
bj_orn
Du borde väl kunna sätta dem direkt i utan att bättre på jorden med benmjöl mm som kan locka dit välkomna besökare.
Ciczi
Blanda inte lerig jord med sand... (Det är så man gör betong) Blanda hellre upp med planteringsjord. Man får vara envis och göra det år efter år och tillslut har man en bra jord.

Ciczi
Wilmer
Någon tipsade mig om att botta med grus. Jag har också lerjord. Jag tog av vårt isgrus (utan salt!!). Så grävde jag inte ner dem utan "byggde upp" istället, så det blir som en upphöjd bädd. Vet inte om det fungerar, men förra året grävde jag ner lökarna och de ruttnade. Men någon som har lyckats kanske har bättre råd innocent.gif

Wilma
daisy910
Tack för råden, jag har oxå hund så benmjöl verkar inte vara ett alternativ... Ska luckra upp jorden med lite plantjord så får jag hoppas att det ordnar sig, Annars går det alltid att prova ett annat sätt nästa år
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon