Full version: Vandalisering
Sidor: 1, 2
Floppy
Fasiken vad jag är förbannad nu... ranting.gif ...

Vi gick och lade oss vid 23.30 ungefär och hunden började skälla och morra om vart annat lite smått...hörde nått ute men tänkte mest på att det säkert var nått rådjur eller så katter som höll på på altanen...tände belysningen ute och kikade igenom dörrkiket och ser ingenting...gick och lade mig igen...

Klev upp i morse och min särbo skulle gå ut med hunden...han försöker öppna dörren men det går inte...någon har satt en skyffel och min 'mjölk trapp' för dörren...så min särbo fick kliva ut genom vardagsrums fönstret...tur att man bor på bottenvåningen...
När han väl kommer ut och öppnar dörren så frågar han mig om jag hade plockat undan mina pellisar...och det hade jag inte...
Ser då att alla mina pellisar...är borta...utom faten...alla lösa krukor runt på backen är borta...förbaskade ungar...såg en unge igår som strök omkring utanför vid 8-9 tiden på kvällen...

Jag går in och klär på mig och går ut och tittar i buskarna (det är ett jättebuskage som växer hejvilt...det är riktigt snårigt och stort buskage)...och i diket som är bakom...ser då att det ligger lite pellisar överallt...hämtar telefonen och ringer polisen och gör en polisanmälan...samtidigt dyker jag ner i buskaget och hittar kanske hälften av alla pellisarna...alla tre ljungen som jag satt i kruka...vanliga gräslöken hittade jag men inte den kinesiska gräslöken...alla 6 taklökar som jag sått och satt i terrakottakrukor är trasig och borta utom en som jag lyckades hitta...

Fick höra lite senare av en granne som gick förbi att någon hade haft sönder en massa rutor på församlingsgården...och för nån vecka sedan hade de gjort en vandaliserings rajd på gatan brevid...och jag gav henne beskrivningen på denna killen som jag sett och hon kunde mycket väl tänka sig att det var han...för det är flera som sett honom göra småbus... och det är en liiiiiten by som alla känner alla...
de hade även satt för dörren hos grannen ovanför och en regnmätare hade de haft sönder för en annan granne...all post som låg i brevlådorna hade de ryckt ut och kastat över vägen...jag hoppas att de får fast den som är skyldig...

Så här såg det ut på min pellistrappa...tomt...skyfeln och trappen hade de ställt för dörren...
[attachment=7453:039___Kopia.JPG]
De här hittade jag...
[attachment=7454:042___Kopia.JPG]
...och så här såg pellisarna ut...
[attachment=7455:043___Kopia.JPG]
Chamomille
Nääe, fy för faan va arg jag blir. Man skulle kapa fingrarna på dom och dra hem dom i öronen till morsan å farsan så kanske dom kunde ge ungdjävlarna ett kok stryk också! Ursäkta, men ibland känner jag så!!!! Var och varannan måndagmorgon så är busskurerna sönderslagna här. Väldigt roligt måste de ha. En morgon hade de haft av varenda nyplanterat träd längre in mot centrum. Jag blir VANSINNIG!!! ranting.gif Och hade någon gjort någonting hemma hos mig då dj..lar!!! Usch, jag förstår om du är minst sagt upprörd. En gång skulle vi ut och handla en lördag, då stod en putte-liten cykel på vå infart.? Oj va ledsen lill-killen/tjejen ska vara tänkte vi och ställde ut den vid gatan så den skulle synas ifall någon letade. Sen när vi åkte upptäckte vi 5-6 cyklar som låg kastade lite varstanns i dikena. En cykel var MIN. Somliga hade haft roligt på natten tydligen... SUCK. mad.gif
Tycker synd om dig och dina stackars pellisar... trostar.gif
Magdis
Fy farao vad jag hade blivit ARG!!! ranting.gif
Hoppas de får fast de skyldiga.
aanderss
jävla ungar
Tosan
Hoppas du får veta vilka det är. Jag hade slitit skallen av dem om jag fått tag i dem.
Tesa
jag förstår att du är helförbannad...det hade jag också blivit...
Men egentligen så kan man ju fråga sig varför dom har så tråkigt att dom hittar på sånt där..
Fast iofs..djävlats har ungar gjort ialla tider..
mamamaggan
Skulle bli vansinnigt arg.

Men , sedan skulle jag fråga mig varför de håller på så här. Man kan väl inte bara skylla på att de har det tråkigt. Då skulle de väl kunna ta sig för något roligare. Jag tycker det tyder på någon sorts ilska från deras sida. Varför? Inte bara att de vill ha uppmärksamhet alltså.
Floppy
Det som grannen berättade om denna ungen som jag tror att det är...är att hans föräldrar är skilda och han bor varannan vecka hos mamma och varannan vecka hos pappa...pappan bor en bit härifrån och vad grannen berättade om honom så tror jag att han mår väldigt dåligt...mycket beror nog på skilsmässan och att han inte har någon att umgås med i sin egen ålder...och för att få lite uppmärksamhet så gör han så här...

Men jag är arg så jag kokar...trodde att det skulle lägga sig lite nu när det gått ett par timmar men jag är lika arg fortfarande...Det som grämer mig är att jag tänkte ta in mina pellisar igår kväll för det skulle blåsa mer under natten men jag hann inte plus att de stod i lä...så då sket jag i det....men tänk om jag hade gjort det i af....

Jag tänker be föräldrarna om skadestånd för det som har gått sönder och det som är borta...plus allt slit extra som detta innebar...om det nu går att få fram att det är han...hoppas bara att föräldrarna nu inte låter detta bara rinna ut i sanden för denna gossen behöver hjälp och det fort...
Alba
Jag blir så uppröd när jag läser ditt inlägg Floppy så mina ord passar inte i text.
Även om polisen får tag på dem så blir det väl bara en varning och så kan de fortsätta.
Tur att man inte kommer på dem.........då blev det väl eget rum i fängelset.

Floppy
Jag frågade polisen när jag ringde dem idag och då sa de att får man tag i personen/personerna och de är minderåriga så kopplas socialen in...jag hoppas att de tar i med hårdhanskarna...och ställer ultimatum till föräldrarna annars så kan de få hamna på fosterhem el dyl...för det kan vara straff nog...
mamamaggan
Om det är den grabb du tror så hoppas man ju för hans skull att de får tag i honom och kanske kan reda ut med föräldrarna vad som är fel. Då skulle man ju slå två flugor i en smäll, du och dina grannar slipper vandalisering och grabben och hans föräldrar får hjälp.
vindspel
CITAT (mamamaggan @ 16-09-2007, 16:34) *
Om det är den grabb du tror så hoppas man ju för hans skull att de får tag i honom och kanske kan reda ut med föräldrarna vad som är fel. Då skulle man ju slå två flugor i en smäll, du och dina grannar slipper vandalisering och grabben och hans föräldrar får hjälp.

Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Ställa ultimatum. Usch, killen behöver ju hjälp. Du vet inte om föräldrarna redan har sökt hjälp. Det är inte lätt att få ngn hjälp. En väninna till mig försöker på alla sätt att få hjälp ang hennes son. Ingen vill hjälpa henne. Socialen, som hon ringt själv, och skolan gör inget för att hjälpa. På BUP är de överbelastade. Är det ngn du ska vara arg på så är det politikerna som inte ger psykvården pengar. Det är skamligt att psykiska besvär ignoreras. En bruten fot och folk blir hjälpta men problem de får alla sköta själv.
Har de inte sökt hjälp så tro inte han får det ändå. Ni kaske skulle angarera er istället, grannar emellan, och hjälpa till. Alla barn är allas barn.
Cacki
Fy katten vad ledsen och arg jag hade blivi!
Om grabben du misstänker var ensam så kan han ju inte må bra, det är nog ett som är säkert. Var det ett helt gäng så kan man kanske inte vara så säker för dom kan ju egga varann till var som helst.

När jag läste det där om ytterdörren så kom jag att tänka på något jag läste i tidningen för ett tag sedan. Då var det en pyroman som hade varit framme och försökt stänga inne en familj och sedan försökt tutta på. Han misslyckades med sitt dåd, som tur var, och åtalades för mordbrand. Det fanns inga kända motiv, vad jag kunde förstå.

Kanske du skulle kolla lite extra om det finns spår efter något sådant också. Man ska väl inte överdramatisera men man kan ju aldrig veta med tanke på allt vansinnigt man läser om i tidningarna.
Snöflinga
Usch vad tråkigt för dej Floppy trostar.gif Tror nog att det var fler, för det verkade ju vara mycket växter som var slängda mad.gif Det är ju så meningslöst dumt att förstöra så där ... Ibland undrar man vilken koll föräldrarna har på sina ungar blink.gif Kan ni inte gå ihop och sätta opp ett plakat i affären tex om vandaliseringen och att ni söker vittnen, skriv insändare osv unsure.gif
Floppy
Har precis pratat med en kompis som bor på gatan brevid och hos hennes föräldrar som bor på samma gata som hon hade också fått påhälsning i natt...de hade även råkat ut för vandalerna för 1 månad sedan...och då var det flera som hade fått påhälsning den gången...men det otäcka hos henns föräldrar var att det är kolsvart på deras tomt och de hade tagit rubb och stubb och kastat i skogen...en av grannarna sa att de tyckte de såg ficklampor utanför deras hus förra gången de vandaliserad i området....så de måste de ha haft denna gången också...
Vi har börjat prata om att ha byavakter...och så får det nog bli...
Förra gången vandalerna hade varit framme så var det en lördag och strax före löning...så jag tror än mer på att det är den pojken just för att han har inget att göra och han har inga pengar för att kunna ta bussen tex in till stan för att hälsa på kompisar...föräldrarna har inte heller några pengar att ge så då drar han runt och förstör bara för att ha nått att göra...
Tobe3
Det som de ungarna bara tycker är en liten bagatell och lite skoj på kvällen/natten kan senare i livet ge dem konsekvenser de inte räknat med.
Många är långsinta, mycket långsinta.

*De kanske söker ett jobb och vem är ansvarig/chef för företaget. Hon som vi busade med för tio år sedan (AJ tusan då) och hon kommer ihåg mig och vill inte ha mig på det här företaget.

*Den där tjejen/killen man blir ihop med. Vem är fastern? Hon som vi busade med för tio år sedan (AJ tusan då) och hon kommer ihåg mig och kommer att göra det väldigt surt för mig om jag kommer in i den här släkten.

Exemplen kan göras hur många som helst. Sverige är ett litet-litet land och börjar man kolla, så känner många varandra på något sätt och kan både hjälpa och sätta käppar i hjulen.

En liten "rolig grej" en kväll kan få enorma konsekvenser längre fram i livet.
Fenja
Åh, jag förstår precis all din ilska Floppy!! Där jag bodde innan så nattvandrade föräldrarna av och till när ungdomarna blev alltför aviga. Det fungerade utmärkt där, så jag hoppas att det gör det hos er med!
smiley_small_hug.gif
Mvh
Fenja
Pinglan
jag undrar bara vad det är för föräldrar som tillåter sina ungar vara ute så sent, allt beror på föräldrarna, dom har skyldighet att hålla koll på sina barn, så länge föräldrarna skiter i sina barn så kommer samhället se ut så här tyvärr.
Netha
CITAT (Pinglan @ 16-09-2007, 20:57) *
jag undrar bara vad det är för föräldrar som tillåter sina ungar vara ute så sent, allt beror på föräldrarna, dom har skyldighet att hålla koll på sina barn, så länge föräldrarna skiter i sina barn så kommer samhället se ut så här tyvärr.

Instämmer... och nästan alltid är det väl så att just dessa föräldrar aldrig infinner sig på utvecklingssamtall/föräldramöten på skolan. sad.gif
Gillan
Oj, oj, oj, jag förstår din frustration och ilska Floppy! Jag hade blivit vansinnig, men samtidigt lite rädd tror jag? Vem, och varför hade nog rumstrerat i mina tankar g.gif .

Som Tesa säger, så har ungdomar/barn i alla tider jävlats, så även jag när jag växte upp. Men varför går det ut på att sabotera och förstöra annans egendom, som det så ofta handlar om idag, det förstår jag inte. När vi växte upp, då handlade det om att palla äpplen, vem som vågade smyga närmast den elaka tantens/farbrorns tomt innan de kastade vatten på en, kanske kasta en snöboll så nära fötterna på nån vuxen som man vågade. Varför måste allting eskalera ( stavas nog inte så nej ), så otroligt som det gör idag ( jösses! här blev det kärringvarning hör jag.....fniss).

Sen håller jag med Fenja om det här med nattvandrande föräldrar. Det är nåt jag själv varit aktiv i, i många år när mina egna gick igenom sin tonårsperiod. Enbart för att visa att man fanns där och var tillgänglig. Det ger både trygghet och stabilitet hos ungdomarna. Det är ett tips som inte går av för hackor tummenupp.gif

Kathy

Sicket oskick!! thumbdown.gif
Fyyy, vad arg och ledsen jag skulle bli.............förstår dig allt för väl, Floppy. smiley_small_hug.gif
Ciczi
ranting.gif trostar.gif

Åh vad arg jag också hade blivit... hoppas att det ordnar upp sig...

Ciczi
Felicia
Ja, sånt här blir man ju så himla förbannad av, så meningslöst thumbdown.gif
Jag tror att mycket beror på den så kallade fria uppfostran som många tillämpar på sina barn. Dom får aldrig lära sig vad som är rätt och fel och att visa hänsyn. Har många jag känner som har barn som får göra precis som dom vill och dom är helt vilda. När dom kommer och hälsar på (vi brukar försöka komma undan..) så håller dom på att riva hela huset och föräldrarna säger inget utan tycker bara det är trevligt. Usch ranting.gif
kickistina
CITAT (vindspel @ 16-09-2007, 16:53) *
Kunde inte ha sagt det bättre själv.

Ställa ultimatum. Usch, killen behöver ju hjälp. Du vet inte om föräldrarna redan har sökt hjälp. Det är inte lätt att få ngn hjälp. En väninna till mig försöker på alla sätt att få hjälp ang hennes son. Ingen vill hjälpa henne. Socialen, som hon ringt själv, och skolan gör inget för att hjälpa. På BUP är de överbelastade. Är det ngn du ska vara arg på så är det politikerna som inte ger psykvården pengar. Det är skamligt att psykiska besvär ignoreras. En bruten fot och folk blir hjälpta men problem de får alla sköta själv.
Har de inte sökt hjälp så tro inte han får det ändå. Ni kaske skulle angarera er istället, grannar emellan, och hjälpa till. Alla barn är allas barn.

Jag håller med!Killen har ju problem,ingen "vanlig"kille skulle göra så där.Hjälp behöver han,nu genast innan han går lös på "levande ting"såsom människor och djur....Det är killens rop på hjälp!!!Men det är trist att det drabbar "oskyldiga",men då måste man visa :att man är en vuxen som vet bättre och försöka hjälpa i stället...Men när första ilskan lagt sig brukar man komma till insikt på vad som är bäst!!!! sos.gif
Biggan_
Jag håller med de övriga som skrivit i tråden, och vill bara ge dej en tröstekram mitt i eländet! trostar.gif

Floppy
Jag tycker att det är lite tråkigt att polisen inte tycks göra sig besväret att skicka ut någon hit...de kan ju ta en sväng om lite då och då...inte varje dag eller vecka...men nån gång i månaden...för att visa att de finns...och att det inte är helt fritt fram att göra vad man vill för polisen kan ju komma...fick höra idag att den/de har även sparkat sönder en brevlåda...en dyr och fin låda...det var några barn på skolan här brevid som hade hittat den...

Jag har ju ringt polisen förr och sagt till dem att de kan kolla hastigeheterna här utanför...det skall vara 30 vid vissa tider och 50 vid vissa tider...och det följs verkligen inte...de står nån km utanför stan och kollar på en annan skola...var och varannan vecka...men inte här...det är ju fritt fram för vem som helst att åka 65-70 km på 30 väg...det är ju ingen polis i närheten ju...vi har många tunga lastbilar och timmerbilar som åker här flera gånger om dagen...det har de inte vid den skolan inne i stan...nä fy för polisen i Hudiksvall...lägg ner polisstationen...den gör ingen nytta ändå...lägg pengarna på vägbulor och hastighetskameror...och hemvärnet...de kan nog fånga bovar bättre än polisen här i af...det är bara att ge dem befogenheterna så är det problemet löst... tummenupp.gif flirting.gif

Jag och många med mig som bor här i området börjar bli måttligt less nu på polisens nonchalans mot våran 'bygd'...
Sailor Pluto
Jag blev både ledsen och jättearg när jag läste det första inlägget -fear-.gif . Det står mycket bra i tråden, och jag vill inte hålla på och upprepa allting... Så jag nöjer mej med att skicka en sån här till Floppy: smiley_small_hug.gif . Du är inte ensam om att ha problem, om det är till någon tröst. Vi hade bl.a en liten vandal här för ett par månader sedan mitt på ljusan dag. Snorungen slängde sin cykel rätt i en rabatt.... Tack och lov att det inte bor några känsliga växter där! För att inte tala om vad de som slutade högstadiet i somras ställde till med thumbdown.gif .
Floppy
Fick precis höra av min särbos syster som jobbar på skolan här brevid....att de hittade en bensindunk med bensin i...tänk om det hade varit några ungar som hittat den och börjat leka med den...och undrar vem som har ställt dit den och undrar vad de tänkt göra med den...????????? -fear-.gif -fear-.gif-fear-.gif
Man kan ju inte låta bli att tänka på vad som kunde ha hänt...de kunde ju ha tänkt att tutta på...och då blir jag väldigt orolig och rädd eftersom de hade barikaderat min och grannens dörr...
Hon berättade iaf att de polisanmälde det idag...så vi får se om det är så att polisen gör nått nu då...men jag skulle inte bli förvånad om de bara ryckte på axlarna innan de gör nått...

När jag pratade med polisen så frågade jag om de ville ta fingeravtyck på en zink hink som de hade kastat...men de sa att nä det finns så många som har tagit i den...ja men de kanske hittar nått som matchar hos någon annan...tex bensindunken...om de nu resonerar på det viset så hur resonerar de då om ett skjutvapen mm???...man blir ju bara mörkrädd över hur de resonerar... ninja.gif -fear-.gif angry.gif
Netha
Det är nästan så man börjar fundera på vad polisen sysslar med.
I dagens tidn läste jag att någon hört skott från skogen...japp... direkt skickades patrull att leta efter ev tjyvskuten älg i skogen.
Ringer du och säger att en skatunge ramlat ur boet... då kommer två starka polismän och hjälper den lilla stackaren som ramlade.

Jo, det är sant... det stod att läsa i NSD häromåret... det hände sig i staden Luleå.

Ringer du däremot och säger att en person står och slår på din dörr och hotar skjuta dig...
då ber de dig att inte öppna dörren och återkomma på måndag med anmälan.

Jo , det är också sant... har hänt i Norrbotten

Hoppas att ni lyckas få reda på vem/vilka som gjort allt ont och att det sedan reds ut och ni får ersättning för skada.
Floppy
ohmy.gif ...jösses säger jag bara Netha...helt otroligt...men det är knappt att man blir förvånad....
Netha
Som det så ofta heter... det hela handlar om prioriteringar.
skogstroll
CITAT (Chamomille @ 16-09-2007, 15:30) *
Nääe, fy för faan va arg jag blir. Man skulle kapa fingrarna på dom och dra hem dom i öronen till morsan å farsan så kanske dom kunde ge ungdjävlarna ett kok stryk också! Ursäkta, men ibland känner jag så!!!! Var och varannan måndagmorgon så är busskurerna sönderslagna här. Väldigt roligt måste de ha. En morgon hade de haft av varenda nyplanterat träd längre in mot centrum. Jag blir VANSINNIG!!! ranting.gif Och hade någon gjort någonting hemma hos mig då dj..lar!!! Usch, jag förstår om du är minst sagt upprörd. En gång skulle vi ut och handla en lördag, då stod en putte-liten cykel på vå infart.? Oj va ledsen lill-killen/tjejen ska vara tänkte vi och ställde ut den vid gatan så den skulle synas ifall någon letade. Sen när vi åkte upptäckte vi 5-6 cyklar som låg kastade lite varstanns i dikena. En cykel var MIN. Somliga hade haft roligt på natten tydligen... SUCK. mad.gif
Tycker synd om dig och dina stackars pellisar... trostar.gif

Exakt väldigt onödigt, på en hållplats (Tyresö skola) finns inte ens en bänk längre att sitta på bara för några ungar tycker det är jätteskoj att kvadda busskurer, det är ju taskigt om det kommer nån äldre människa som inte orkar stå. SL har väl gett upp... man undrar ju vad föräldrarna gör... sitter och pillar naveln i soffan...? och varför slänga plantor omkring sig snacka om onödigt!! mad.gif
Magdis
Tyvärr verkar det som att många föräldrar är rädda för sina egna barn, rädda för att uppfostra dem. De hoppas på att "samhället" ska lösa problemen istället kanske. blink.gif Sedan är det väl också i många fall så att om man gick hem till föräldrarna till de barn som är ute och vandaliserar stan på nätterna, så skulle man hitta dem halvlulliga i soffan med en massa flaskor framför sig.
Floppy
Träffade på en granne som sa att de hade varit vandaler på grann gatan igen...de hade tydligen haft sönder en massa lampor...och tror ni polisen har varit här nångång den sen vi polisanmälde förra gången???...NÄPP...inte nu heller...det är ju fritt fram och förstöra och stjäla här...man har ju inte lust att bo kvar här längre när det är så här...*suck* sad.gif
lissa
Finns det verkligen inget ni kan göra ?? Det verkar ju vara vansinne... att poliser kommer i par om par eller t om brandkåren för att ta bort något stackars djur som har fastnat någonstans har man ju läst om mer en 1 eller 2 gånger.. Naturligtvis vill man att det stackars djuret ska ha hjälp, det är självklart, men det verkar ju som om dom bara rycker ut snabbt när dom vet att det finns en lokaltidning som följer upp djurets räddning. antagligen är dom rädda för att det ska bli ett stort rabalder om dom inte kommer till plats....
Eller är det så att polisen inte vågar göra undersökningar när det är barn inblandade, ev. för rädsla av att bli hårt kritiserade av föräldrarna till värstingarna, eller av andra personer som passar på alla tillfällen dom ser till att kritisera polisen???
Eller har det helt enkelt blivit så mycket viktigare att plocka ner en katt, eller lyfta upp en skatunge, än att skydda invånarna för vandalism??
Och föräldrarna, man kan ju många gånger undra varför dom har blivit föräldrar ÖHT, dom verkar ju inte vilja engaera sig alls i vad deras barn gör. Om någon försöker prata med en förälder så blir dom ofta helt enkelt utskällda. Kanske logiskt, för om dom inte gör det, då måste dom ju befatta sig med vad barnen gör, och det är ju alldeles för jobbigt
...

Kan man inte helt enkelt anmäla polisen för att dom inte följer upp anmälningar som har gjorts, för man tycker ju att när man ser att ett speciellt område blir utsatt dag efter dag av vandalers och värstingars framgång, då borde dom väl åtminstonde låtsas att dom har intresse, och patrullera åtminstonde 1 gång om dagen..

angry.gif
Kathy
CITAT (skogstroll @ 18-09-2007, 09:20) *
....//......och varför slänga plantor omkring sig snacka om onödigt!! mad.gif

De kanske har inspirerats av Carola som slängde ut krukväxter på publiken, från scenen i "Allsång på Skansen" för något år sen. whistling.gif
Tosan
CITAT (lissa @ 01-10-2007, 03:45) *
Kan man inte helt enkelt anmäla polisen för att dom inte följer upp anmälningar som har gjorts, för man tycker ju att när man ser att ett speciellt område blir utsatt dag efter dag av vandalers och värstingars framgång, då borde dom väl åtminstonde låtsas att dom har intresse, och patrullera åtminstonde 1 gång om dagen..

angry.gif

Jodå, det kan man. Internutredningen i första hand, sedan är det väl åklagarmyndigheten och JO. Men jag tvivlar på att det hjälper ett skvatt.

Bättre då om man kan få tidningarna att skriva om det, om de vågar...
Floppy
Jag har precis pratat med polisen och de sa att både min, grannen och skolans anmälningar är nedlagda...de kan inte göra nått pga att de inte har nått att gå på...jag sa till honom att kan ni inte bara åka runt här en sväng på helgerna?...han var skit grinig mot mig och sa att de kan inte göra nått eftersom de inte har nått att gå på...jag försökte förklara för honom att det räcker med att åka omkring lite här i området och så att ni visar dem som håller på att ni har koll på området? till slut så lyssnade han på vad jag sa och sa då att jag jag kan säga till de som är ute och kör att de tar en sväng runt i området...bra sa jag då...då tror jag att de blir lite skrämda och inte vågar göra nått...

Men vicken attityd polisen hade...kan de inte ens skicka ut en lapp om att ärendet är nedlagt?...det vart ju nedlagt den 19:e redan...nä nu är jag måttligt trött på polisens attityd...var det inte moderaterna som skulle se till att polisen fick mer pengar så det kunde anställas fler poliser?...jag vill se flera poliser...
Tosan
Har du fått nån kopia på anmälan? Annars ska du begära det omedelbart. Får du då ingen eller får fel datum på den så kan du börja misstänka ett tjänstefel...
Och då brukar de va antingen djävligt griniga eller fruktansvärt tillmötesgåeende...
Floppy
Jo då kopia på anmälan har jag fått...
Tosan
Ja det är ju rätt... Men du borde åxå ha fått ett brev från åklagarmyndigheten att ärendet inte tas upp... Fast jag är inte säker på att sådana anmälningar per automatik går till åklagare, själv har jag bara varit med om ärenden som ska göra det.
Floppy
Det blev ingen förundersökning alls...så jag tror inte att de lämnar till åklagaren om de inte ska göras en förundersökning...de tog bara emot en anmällan från oss alla tre och la ner det på en gång...så nu vet man det...det är ingen idé att anmäla vandalisering...
Cacki
Det är ju inte vettigt att det ska få fungera så dåligt!
Men i förlängningen så tror jag faktiskt att det är bra om ni anmäler i alla fall. Det är ju statistiken som avgör bemanningen på stationerna. Inga anmälningar = inget behov.
Det hela handlar ju säkert om att de har för mycket att göra.
Tosan
CITAT (Floppy @ 01-10-2007, 15:42) *
Det blev ingen förundersökning alls...så jag tror inte att de lämnar till åklagaren om de inte ska göras en förundersökning...de tog bara emot en anmällan från oss alla tre och la ner det på en gång...så nu vet man det...det är ingen idé att anmäla vandalisering...

Nej, så kan det ju va. Jag vet bara att anmälningar som rör barn ska vidare till åklagare direkt. Denne avgör då om man ska göra fortsatta undersökningar eller inte. Fast det funkar heller inte alltid...
Och visst handlar det ju om resurser. Man har kanske inte alltid stationen bemannad ens. Som här tex, där man kan ha poliser i Umeå och skellefteå och så en eller två man i tjänst i hela inlandet. Inte fan kollar de en vandalisering i Storuman om de själva sitter och bevakar nattlivet i Norsjö under "beachhelgen". Dessutom kostar det en djävulsk massa pengar att ringa in den som (kanske) ligger på bakjour i Lycksele eller förstärkning från Umeå, så då blir det inget öht.
lissa
Detta verkar inte klokt...vilken attityd...inte underligt om ungarna fortsätter att göra precis vad dom vill, dom verkar ju vara "tabu" på något vis, vilket dom är medvetna om...
Man kan ju undra vad han menar med att dom inte har något att gå efter...det är väl det dom är till för, att just leta upp något att gå efter, eller är det meningen att ni ska behöva komma med ett "löst fall" allt klappat och klart så att dom inte ska behöva besvära sig med att leta eller fråga grannar om dom har sett något..att 3 anmälningar (minst) bara blir ignorerade verkar ju inte klokt.
Jag tror att dom inte ids bry sig, för när dom gör sina rundor borde väl hela distriktet vara täckt, för det är ju som du säger, bara om dom vet att polisen KAN komma förbi, borde ju avskräcka dom lite..om polisen dessutom gör det på olika tider, perfekt., det kan väl inte vara ett så stort projekt att stoppa in 2 gator till, 1 gång/veckoslut.
Jag tycker att hans attityd verkar lite skum faktiskt....Och som Tosan säger, det verkar som enda gångerna dom tar tag i saker är när tidningar eller lokal TV tar upp det, för att stå där och dra den gamla vanliga valsen, om att dom inte har nog med folk eller tid.. som ingen tror på längre, för när det gäller någon pamp eller skatunge, då har dom både tid och staff...
Du har ju inte bett att dom ska komma springade nu, bara att dom ska ta en runda lite då och då...samt att säga till när dom kastar anmälningarna i papperskorgen...man kan ju undra om dom kom längre än dit..
Det där om att det kan ha varit många fingeravtryck på bensintanken blink.gif det normala i såna fall är ju just att ta alla fingeravtrycken så att dom har något att jämföra med när dom hittar en eventuell pyroman, för det kan ju handla om en sådan faktiskt..
Cacki har helt rätt med statistiken..
När jag hade haft min bil 1 dag !!! kom jag ner och såg att bakre sidorutan var krossad. På framsäet satt det en lapp från polisen där dom bad mig komma förbi för att anmäla det...vilket jag så klart gjorde. Vi pratade lite, för jag var fly förb..och då sa dom just att folk inte anmäler för dom tror att det inte lönar sig ,några trasiga bilfönster i en 3.000.000 innevånars stad, vem bryr sig...Men om man inte anmäler=inga problem=behövs inte mer poliskontroll i det kvarteret=mer vandaler som har fritt fram. Och det var på polisstationen dom sa det, och det är ju logiskt.
Jag blir så upprörd när jag ser att dom som ska försvara folk, inte ens lyssnar, dom bara kör över folk i stället, förmodligen för att dom är vana vid att folk sväljer " vi har inte nog resurser".. wacko.gif

PS med detta menar jag inte att alla poliser är såna, det finns säkert många som bryr sig också, fast dom blir väl undanskuffade så att dom som inte "orkar"inte ska synas.. whistling.gif
Floppy
CITAT (lissa @ 01-10-2007, 23:58) *
Det där om att det kan ha varit många fingeravtryck på bensintanken blink.gif det normala i såna fall är ju just att ta alla fingeravtrycken så att dom har något att jämföra med när dom hittar en eventuell pyroman, för det kan ju handla om en sådan faktiskt..

Jag sa precis som du skrev till hon som tog i mot anmälan...men icke...det är väl för mycket jobb...de kunde väl åtminstonde ha tagit bensindunken som eventuellt bevismaterial...som de senare kunde matcha med eventuella fingeravtryck på boven...
Jag sa till polismannen som jag pratade med nyss om att jag var orolig...och han sa att du behöver inte vara orolig...INTE OROLIG... -fear-.gif de hade ju barikarderat både min och grannens dörr med en spade och det fanns en bensindunk 150 m bort på en skolgård...när ska jag vara orolig då???...när det väl brinner eller???
lissa
Man kanske skulle barrikardera dörren på polisstationen och se hur dom skulle reagera själva, speciellt om det finns lite bensin i närheten-
Jag tycker att det inte verkar riktigt klokt, och att poliserna som ska skydda er inte gör sitt jobb. Jag förstår att du till slut tycker att allt är hopplöst och bara ger upp...och om du inte känner någon reporter som kan ta upp det hela verkar det vara kört , tyvärr.
Man får bara hoppas att ingen blir skadad vid något av ungarnas sabotage, men DÅ kanske dom skulle tycka att det finns befogenhet för att vara oroliga..nä, tummen ner för såna poliser thumbdown.gif
Floppy
Ja det är ju bara att vänta sig mer försörelser och kanske en och annan brand...eller att nån ska skada sig...men då kommer jag att stå först i kön och tala om för allmänheten att detta har pågått länge och att polisen har vetat om detta men valt att inte göra nått och att vi är många som gjort polisanmälningar men att de har lagt ner ärendena utan att göra nån som helst undersökningar... rtfm.gif

Jag känner en på lokaltidningen här och han är reporter...men jag vill inte vara med i tidningen...*hua*... shy.gif
Cacki
Fast jag tror nog att du kan vara anonym. Han kan ju skriva det som ett mera "allmänt" reportage om vandaliseringen i ert område bara. Källskydd måste väl gälla er lokaltidning också. Eller så kan du bara tipsa, så får de snoka lite själva. Många tidningar har ju en tipstelefon där man kan vara anonym.
Inga från Närke
CITAT (Floppy @ 03-10-2007, 08:02) *
Jag känner en på lokaltidningen här och han är reporter...men jag vill inte vara med i tidningen...*hua*... shy.gif

För några år sedan ringde jag polisen för att en alkolist glömt maten på spisen i sin lägenhet som låg under min lägenhet och det var inte första gången. Polisen kom ut och bankade på men ingen öppnade, de gick runt och kollade och såg ingen rök så de åkte därifrån. Fick då ringa jouren (som polisen borde ha gjort för säkerhets skull) och de kom ut och vi gick in med huvudnyckel och mycket riktigt stod en matkastrull på plattan med fullt ös och personen låg och sov. Vi stängde av och öppnade ett fönster och gick därifrån.
Efter en stund så började det att brinna på riktigt i lägenheten p.g.a. av besökaren+T-doja+ciggaretter. Då kom samma poliser ut och då var jag lite spydig mot dem och nu duger det att försöka ta sig in i lägenheten. Kontaktade då lokalpressen för att skriva om detta, hade flera vittnen på hur polisen gjort första gången. Pressen kontaktade även polisen och sedan blev det inget mera, kom aldrig ut i tidningen det hade blivit stoppat fick jag höra senare. Så det är ingen garanti om nu inte reporterna skriver utan att kolla med motparten. Så går det till allt kommer inte ut i ljuset tyvärr.

Ett tips: Sätt ut en atrapp av en videokamera så tror de att de blir filmade så kanske det slutar. Så gjorde vi när vi fick vårt staket vandaliserat 1 gång och bilen en gång vid olika tillfällen med färg för några år sedan och slutade.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon