Full version: Nakenfröpumpa
hippo
Någon som odlat nakenfröpumpa 'Gleisdorfer Ölkurbis'? Jag har fått fram några stycken och skulle behöva lite tips om hur jag kan använda dom. Har förstått att det är fröna man använder, men hur gör man? Kan man även använda fruktköttet?
Marit O
Fruktköttet är inget kul om man inte är gris eller så. Jag hade nakenfröpumpa i fjor och väntade ut dem i landet och lät dem eftermogna inne till slutet av november efter alla konstens regler. Tyvärr använde jag inte mycket av fröna eftersom jag inte hade torkapparat och fröna hann mögla innan jag fick tummarna loss att ta mg an dem. lLite av dem bakade jag in i bröd och det blev mycket gott.

Nu vet jag att man kan göra sin egen torkapparat av en luftavfuktare som man ställer i t ex en 60x60-garderob, men det visste jag inte då. I år har jag inte odlat nakenfröpumpa (och inte haft odlingslyckan med mig alls f ö) men hade jag gjort det hade jag nog satsat på att ha dem i frysen och ta upp efter behov. Förutom att baka in dem i bröd kan man säkert ha dem i sallader och wokar t ex. I Philippe Plöninges och Jonas Borssens bok Het trädgård finns ett gott recept på pumpafrön som snacks med cayennepeppar, spiskummin och salt.
hippo
CITAT (Marit O @ 18-09-2007, 08:17) *
Fruktköttet är inget kul om man inte är gris eller så. Jag hade nakenfröpumpa i fjor och väntade ut dem i landet och lät dem eftermogna inne till slutet av november efter alla konstens regler. Tyvärr använde jag inte mycket av fröna eftersom jag inte hade torkapparat och fröna hann mögla innan jag fick tummarna loss att ta mg an dem. lLite av dem bakade jag in i bröd och det blev mycket gott.

Nu vet jag att man kan göra sin egen torkapparat av en luftavfuktare som man ställer i t ex en 60x60-garderob, men det visste jag inte då. I år har jag inte odlat nakenfröpumpa (och inte haft odlingslyckan med mig alls f ö) men hade jag gjort det hade jag nog satsat på att ha dem i frysen och ta upp efter behov. Förutom att baka in dem i bröd kan man säkert ha dem i sallader och wokar t ex. I Philippe Plöninges och Jonas Borssens bok Het trädgård finns ett gott recept på pumpafrön som snacks med cayennepeppar, spiskummin och salt.

Tackar för ditt svar! rolleyes.gif Om jag ska frysa in fröna, ska dom var färska då menar du...?
Marit O
Låt pumpan sitta kvr på plantan så länge du vågar och låt den sen mogna inomhus, mina låg på mitt skrivbord till slutet på november. Men sen får du antingen använda dem elller kondservera dem på något sätt (frysa eller torka) annars möglar de.
Jag provade också att torka dem i ugn på kanske 50/100 grader (minns inte). Det var inte bra, de blev skrynkliga och liksom fjällade.
Åsa, mälardalen zon 2
Mina nakenfrö pumpakärnor har aldrig möglat efter skörd, jag har dock varit noga med att tvätta dem samt jag har spridit ut dem på ett fat i flera veckor så de får torka mycket väl det tar ganska lång tid att torka pumpakärnor, och sedan har jag haft dem i papperspåse eller liknande för att det inte ska bli fuktigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon