Krolliljan
16-09-2007, 16:44
Jag har en granne som har problem med sina uppstammade salix.
Jag tycker det ser ut som rost.( ?)
Är det ngn som har ett bra tips till henne om hur hon ska behandla det? ( om det nu är det)
En bild på symptomen hade gjort det lättare att se om det är någon rostsvamp. Det är svårt att ge råd till något som man inte har bild på.
Ciczi
Krolliljan
19-09-2007, 17:24
Ja visst ,ska gå dit och ta en bild imorgon.
Krolliljan
21-09-2007, 15:25
Sådär här är fotot
[attachment=7633:IMG_0001_10.jpg]
Åsa, mälardalen zon 2
21-09-2007, 16:25
Salix drabbas av många olika arter bladrost en del går bara på Salix andra värdväxlar med ex. lärk. Så mycket kan man inte göra och växten överlever det är mera en estetisk skada. Kanske kan man minska ner angreppen något genom att kratta bort de nedfallna löven.
Vissa Salixarter är mer drabbade än andra.
Vissa av rostsvamparna kan även gå på några av våra nyttoväxter ex. korgvide/energiskog (Salix viminalis) har lätt att få viderost och den kan även gå på svarta vinbär, rödvide och svartvide brukar kunna få sälgrost som även denna kan gå på svarta vinbär.
Krolliljan
21-09-2007, 17:33
Finns inget att spruta eller så?
Jag tycker synd om grannen.
Hon köpte sex st uppstammade. och alla ser likadana ut ( kan man klaga där hon köpt dem?)
Åsa, mälardalen zon 2
21-09-2007, 18:46
Nej det finns inget att spruta som är lagligt de medel vi har i sverige mot svamangrepp är inte så starka de stoppar bara angreppen = de måste börja användas vid de första små symptomen när det är så mycket rost på växten har de ingen effekt.
Och nej man kan inte klaga där man köpte växterna, svampsporer finns i luften så det kan hända att ni bor i ett område där det iår är mycket av denna svamp det är inget försäljaren kan förutspå. Många av dessa angrepp kan dock variera år från år, nästa år kanske angreppen är mycket mindre än vad de är iår.
Krolliljan
21-09-2007, 18:51

snälla Åsa för svaren .
Då ska jag hälsa grannen det imorgon.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.