Full version: Hänga upp belysning
hippo
Har någon tips på hur man hänger upp en halogenlampa inne i växthuset? Den väger en hel del, och enligt växthusförsäljarna får man ju inte hänga upp något tungt i taket. Hade turen att hitta en begagnad halogenlampa för ett par hundra, så nu hade jag hoppats klara mig med en sån istället för flera lysrör som innan. Men har som sagt inte kommit på nån bra lösning på hur jag ska hänga den. Får väl inte komma för nära bubbelplasten heller..?
Mvh Hippo smile.gif
Trädgårdsflanören
Kunde du inte montera lampan på ett "kamerastativ" och som extra säkerhet ha ett par linor från stativet till sidorna på växthuset, så att det inte rammlar av misstag.
hippo
CITAT (Trädgårdsflanören @ 19-09-2007, 11:27) *
Kunde du inte montera lampan på ett "kamerastativ" och som extra säkerhet ha ett par linor från stativet till sidorna på växthuset, så att det inte rammlar av misstag.

Nja, jag vet inte. Armaturen är som sagt rätt tung, men.. ja det kanske kan funka. Vet inte hur jag ska fästa den bara... confused.gif
*Stintan*
Ett vädringsställ kanske g.gif
freddie
Jag har hängt upp en 11 kilos reflektor med hjälp av ett gammalt stativ för film/diabilder. Temporär lösning, som fungerar sådär. Den skall hängas upp med takkrokar såsmåningom men jag måste först konsultera min trötte hyresvärd hur jag skall göra. Vädringsställ låter annars som en bra idé, frågan är bara om det ställ som det tipsats om i denna tråden klarar tunga grejor.
KURT

Kostar 200 kr på Jula, en med enkel halogen kostar 189 kr
*Stintan*
Jag har hängt upp en jättetung lysrörsarmatur i mitt vädringsställ med hjälp av kedjor så den blir höj och sänkbar.
Armaturen är 1,5 m lång och väger en hel del (obs det är ingen vanlig takbelysning utan mycket tyngre)
uno
CITAT (hippo @ 16-09-2007, 18:03) *
Har någon tips på hur man hänger upp en halogenlampa inne i växthuset? Den väger en hel del, och enligt växthusförsäljarna får man ju inte hänga upp något tungt i taket. Hade turen att hitta en begagnad halogenlampa för ett par hundra, så nu hade jag hoppats klara mig med en sån istället för flera lysrör som innan. Men har som sagt inte kommit på nån bra lösning på hur jag ska hänga den. Får väl inte komma för nära bubbelplasten heller..?
Mvh Hippo smile.gif

Häng upp lampan i kedjor i taket. Stötta den del av taket med ett järnrör eller en bräda som går från taket ner till golvet. Denna åtgärd torde ta upp belastningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon