Zoyas matte
Skulle vilja klippa ner bl a paradisbuske och trädgårdprakttry. Kan jag göra det nu (zon 1)?
När är annars bäst.
//Annika
Pankoonia
Paradisbusken beskärs bäst efter blomningen, trädgårdspraktry hoppas jag någon annan kan svara på.
Hannele
CITAT (Zoyas matte @ 16-09-2007, 18:40) *
Skulle vilja klippa ner bl a paradisbuske och trädgårdprakttry.

Man klipper inte ner några buskar, ingen årstid alls,
men man kan gallra bort några av de äldsta grenarna, ända ner till marken,
oftast räcker det vart 4:e år ungefär, mars är bra årstid.

[attachment=7542:DSCF3230.JPG]
Zoyas matte
Hej
Tack för era svar. Nä förlåt jag uttrycker mig klumpigt.
Jag menade beskära. Har ju helt nyligen skaffat en trädgård så jag är totalt ovan vid termerna.
Vad jag ser nu är en massa buskar som växt något otroligt och som jag absolut inte vill ha så stora. Men då väntar jag till våren.
Vet någon vad som kan hända om man beskär nu?
Hannele
CITAT (Zoyas matte @ 18-09-2007, 15:56) *
Vet någon vad som kan hända om man beskär nu?

Grattis till trädgården,
och ta det lugnt under första året, så du ser hela årscykeln och kommer på, hur du vill ha det. Sensommar, juli-september, är bra tid för beskärning, exempelvis fruktträd, då får man mindre vattenskott.
Att skära ner en buske helt är inte att rekommendera, då får man bara en massa vattenskott, därför ska man bara rensa, ta bort några av de äldsta grenarna. Jag rekommenderar inte att korta in grenar på paradisbusken, då växer det ut "kvastar" och busken ser ännu risigare ut. Ofta säger man att man ska beskära grovt på våren och finlira på sensommaren.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Zoyas matte @ 16-09-2007, 18:40) *
Skulle vilja klippa ner bl a paradisbuske och trädgårdprakttry. Kan jag göra det nu (zon 1)?
När är annars bäst.
//Annika

hur vill du ha buskarna ??

vill du beskära eller föryngra dom ?

är det bara ris och en massa dött och ingen reda alls beskär ner dom totalt till 20cm i en kulle form och över stubbarna lägger du bra jord . sen gallrar du ut dom nya skotten som kommer , då det kommer explodera av skott . vill du bara beskära så gallra gamla skott som inte blommar . gör ingen vaktmästar beskärning att du tar en såg och gör ett rakt snitt rätt igenom i önskad höjd .

prakttry - beskär på vårvintern gallra bort gamla grenar, vänta så du ser vilka som blommar bra och är friska och sen året därpå ta bort dom gamla grenar som är sjuka och inte blommar så bra ta även döda grenar.

paradisbuske - inte bra att föryngra men vill man ändå föryngra så får man gallra mycket då det exploderar mycket skott . beskärs på vårvintern då döda eller gamla grenar . annars behöver man inte beskära denna buske så mycket .
Zoyas matte
Tack för era jättebra svar. Nu har jag lärt mig det. blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon