Lilltäppan
Hej! Hjälp!
Det har blivit frökapslar på min Mårbackapelargon. Den har stått tillsammans med en röd och en rosaspräcklig pelargon, så jag är mycket nyfiken på hur dessa frön blir. Men jag har ingen aning om hur man gör med pelargonfrön!
Kan man så dem direkt?
Ska kapslarna vara gröna eller torkade när fröna är mogna?
Kan man plantera så här innan vintern?
Ska de stå med undervärme??
Hur länge kan man spara dessa frön?
Jag hoppas på ett snabbt svar, för vi är i flyttagen och jag har bara några dagar på mig att göra ev. planteringar.
Hoppas på hjälp. Tack snälla.
Margith
Oj, det blev många frågor på en gång smile.gif
Få se om jag kan hjälpa....

Fröerna ska vara bruna, själva fröet släpper och sitter bara fast i "fjädern", då är det moget att plocka.
Jag har sått en del fröer på en gång. Då sår jag bara i såjord, med undervärme.
Jag har även sparat fröerna till våren, då lägger jag dem i blöt ett par-3 dygn innan jag sår.
Längre än så har jag aldrig provat att spara pelargon-fröer.

Sår du nu, måste du ha extraljus till dem, när de tittar upp alltså biggrin.gif

Redigerat, jag hittade en bild på ett moget frö
[attachment=7459:pelargonfrö_060912.jpg]

therese.kvist
Frågan var väl fortfarande om mårbackan blivit korsade med med de andra pelargonerna?
Margith
Svaret på den frågan kommer om ett år eller två, när hennes frösådd blommar första gången.
Före det är det omöjligt att svara på frågan.
Och det är väl det som är tjusningen med att fröså pelargoner? shy.gif
Vill du vara säker på att få en till av samma pelargon, måste du ta en stickling.
Lilltäppan
Tack så mycket för hjälpen! Jag spar nog fröerna till våren. Det vore ju jättekul om det blev någon korsning. Sticklingar tog jag många förra våren. kompiskram.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon