Killensomvillhagrönafingrar
Nu står baskemej min ära på spel, hjälp mig motbevisa min svärmor och dessutom mor. De har mobiliserat sina krafter tillsammans och påstår att jag inte kommer lyckas med rosor på det stället jag har drömt om

Konstigt nog har bara detta sporrat mig (hmmm använder be omvänd psykologi tro? ) smiley_small_hug.gif

Så här är mina planer.
Bor i Vallda nära Gbg.
Jag har satt oxel till en berså för ca ett år sedan.
De har växt lite upp till ca 30 cm idag.
Bersån är 5*7 meter med en sida öppen (östersidan)
Till våren kommer jag gräva bort insidan(idag åkermark med allskön ogräs) och sätta ett trädäck där.
Bersån gränsar till åkermark där de odlar gräs för ensilage.
Då det är mycket sol och vind där har jag tänkt mig att lägga kanalplast under trädäcket och på så sätt leda vattnet till där det behövs.

I varje hörn av bersån kommer jag sätta pelare som håller upp ett tak av armeringsnät.
I taket och delvis på väggarna vill jag ha rosor, klematis och vindruvor.

Det skall vara mycket färger och rejält lekfullt då resten av trädgården är relativt stram.
Min dröm är att ha rosa rosor och att ha ett antal olika så att blomningen är lång.
Jag inser att oxelhäcken med åren kommer att skugga rosorna men min förhoppning är att de då nått högt nog för att klara sig på lövmassan som är högre än 1,5 meter.

Snälla hjälp mig nu att motbevisa mina älskade fiender kompiskram.gif
Vilka arter?
Hur planterar man dem så de mår ok innanför oxelhäck?
Är det vettigt att leda extra vatten till dem?

Kajsa
Så växterna ska vara på insidan av bersån, jag tänker mig en sådana där rund form med öppning, men du skriver hörn är den fyrkantig ? Och trädäcket ska vara ett vackert rum där man fikar och umgås under grönskans tak ? Växterna kommer väl också skyddas av blåst/ kyla där bakom också med tiden. Men blir det för mörkt kommer det bara blomma högt upp.
Ja varför kan du inte prova med rosor, klematis blir också jättefint, du får väl jobba med ogräset, köra dit gödsel, fin jord, kompost så kommer det växa, gräva djupt. det finns en massa höga rosor, kika i mitt album under klätterrosor, titta även under klematis, kanske finns något du gillar. Vindruvor kan jag inget om, har aldrig haft det, men fråga om det på rätt avd. här.
Om man inte provar så vet man inte, jag har gjort en lång rabatt med 3 jättebjörkar strax bakom och tänkte väl, kan detta gå, nu vet jag att det gick långt över förväntan jag har massor av rosor där, men jag kan vattna på sommaren.
Så det är bara testa, köp ev. bara några rosor i början så anar du väl hur det går.
Extra vatten till växterna, ingen aning är det så torrt. Regnar det inte ständigt där i Göteborg ? ( Lite elakt sagt )
Jodå det blir en fyrkantig berså.
Anledningen till detta är att jag vill ha ett riktigt fyrkantigt intryck med snörslåraka kanter på utsidan oxelhäcken men när man kommer in skall deta vara olika material, mycket växter, kanske lite vatten, ev en kristallkrona osv.
Med andra ord ett väldigt lekfullt rum som förvånar.
Anledningen till att jag skall ha trädäck är helt enkelt att jag är på tok för slö för att sköta mer gräs eller grus och plattor har jag redan lagt 300 kvm så det får räcka. Sedan tror jag att detta kan bli en skön vårplats att sitta på och då brukar trädäck vara varmare och skönare.

Ang mörker borde det väl inte vara någon fara med tanke på att den är såpass stor?
Har varit inne och kikat på dina mycket vackra rosor men känner att jag har för lite kunskap för att kunna veta vilka rosor som är tåliga så att de klarar sig med lite lagom handpåläggning.

Mina farhågor är att de kräver rejält med bevattning, ohyrebekämpning osv.
Men förhoppninsvis kan ni rekommendera mer tåliga rosor.

Ang vindruvor kommer detta säkert lösa sig då svärfar har nästan 400 plantor så där har jag en god kunskapsbank att uttnyttja.

Regnar ständigt i Gbg, hmm jo just nu känns det så men under sommaren brukar jag som få vattna mina upphöjda odlingsbäddar för att de skall må bra så då vore nog ett tillskott bra.
kerstin z5-6
Om du väljer rätt rosor och avskärmar( spärra av nere i jorden ) åtminstone tillfälligt angreppen av oxelrötterna på rosornas område-bevattningsrör i groparna är nog ett måste -så kommer det där att gå fint

Det finns rosor som är både mindre utsatta för svartfläck och mjöldagg än andra -lite angepp av sjukdom o ohyra får man nog tåla -de blommar fint ändå
Välj bra höga klätterosor som remonterar -någon tidig engångsblommande sort också -hur många timmar sol du har därinne avgör resutatet

Klätterrosor är ju av naturen "storkbenta " det kan tom vara svårt att med klippning få dem att blomma nertill -så de borde ju passa ditt experiment utmärkt
Kajsa
Nej, det går säkert bra. Mina bästa klätterrosor är dessa och du bor en zon varmare så dessa är säkra kort

Irma Balsgårdros, svensk tuff rotäkta ros, zon 4-5 blir 2 - 3 m hög, fryser aldrig ner här, blommar 2 ggr
ev 3 om det är en lång varm sommar. Jätteblommor, så vacker, har stora taggar. Favoritros. Zon 4 -5

Freja Balsgårdsros, svensk och rotäkta ( rotäkta = samma ros i ett stycke, ej ympad )
växte fort till 3 m fryser inte ner ett dugg, vill nog bli större än Irma, zon 4 - 5, blommar om.

Constance Spry, Austinros engelsk, den första som kom, mycket härdig zon 5, stora doftande blommor
men blommar bara en ggn mitt i sommaren. Växte snabbt upp till en stor ros, skuggtålig.
Fryser inte ner ett dugg här.

Louise Odier, en gammaldags Bourbonros som blir stor med åren då 3 m, fryser aldrig ner, zon 5
doftar starkt, blommar 3 ggr till sena hösten om det är en varm sommar. Favorit.

Etude, storblommig starkrosa ros, zon 4 ros, denna är ev. lite klenare ? Men denna fryser aldrig ner här
men den står mot en södervägg. Blommar 2- 3 ggr med underbara rosor. Blir 2 - 3 hög, ingen jätte.

Bonica Climbing, frös inte ner en cm i vinter, zon 5 ros. Har vuxit till över 3 m på två år, frisk, blanka blad.
Denna finns som rabattros Bonica, underbart fin och tuff.

Andra bra klätterosor är, Flammentanz röd, den blir riktigt stor, blommar 1 ggn, zon 5
New Dawn, ljusrosa silveraktig, blir stor, zon 5, blommar om.
Awakening, en mera fylld New Dawn har satt en i vår, blir stor, zon 5 och blommar om.
Leverkusen, ljusgul, finns i mitt album, zon 5 ros, blommar om.

Men en sak man ska tänka på är att EN- ggn blommande klätter rosor blommar på äldre grenar, så fryser dom ner får man inga blommor sommaren efter. Så undvik dessa rosor om rosen bara går i zon 3, då finns ingen frysmarginal, viktigt tänka på.

Och mina bästa klematis, dom jag är mest glad i är de Italienska/ Viticella sorterna gr. 3 som blommar lite senare och som man klipper ner på senhösten. Dessa låter klematisstekeln också bli som vi har i trädgården sedan några år, den rackarn är omöjlig få bukt med, tyvärr.
Dessa klematis skjuter upp som raketer i juli med full kraft och blommar till hösten när mycket annat börjar se lite trist ut.
Några förslag ( finns i mitt album ) tycker Viticellorna är de bästa med höga rosor.
Etoile Violett, Emilia Plater, Mary Rose, Polish Spirit, Romantica. Passar i färg med rosa rosor.
wub.gif

Härligt med så ypperliga svar.
Blir till att låna en massa böcker i helgen och läsa på rejält

kerstin z5-6:
Avskärmning får det bli. Tänkte gräva gropar på 60*60*60 och lägga gammalt begagnat altantak (sådant där i plast som ser ut som lagårdstak) mot häcksidan. Andra sidan blir mot altanen så där borde det inte vara några problem.
Storkbenta låter toppen för mig om 4 år då häcken börjar bli hög.
Tänkte göra luckor i golvet där rosorna får stå. Ja självklart blir den en öppning för rosorna.
Så när man skall gödsla och lägga ner bananskal kan man bara lyfta på luckan och lägga ner godiset för rosorna.
Tänkte att det inte borde bli så mycket ogräs runt dem då samt att man på vintern kan lägga ner grankvistar alternativt geotextil.
Bra tänkt med dräneringsrör, det använder vi idag i vår "falukorv" (se albumet om du är nyfiken) fungerar ypperligt samt har blivit bo åt grodor.

Kajsa:
Härligt att bli bombarderar med bilder tummenupp.gif
Jedrans vilka vackra rosor och alla är rosa, härligt lekfullt.
Constance Spry är nog den vackraste rosen jag vet, bara utsöndrar dekadens ala Marie Antoinette
De andra är väldigt fina de med, verkligen.

Man blir riktigt sugen på att börja gräva så man kan fynda redan i höst, men det är nog inte rimligt rent tidsmässigt med tanke på hur mycket jobb det kommer bli.
Vad tror du annars om möjligheten att gräva hålen på rätt nivå nu, plantera dem enligt konstens regler och låta ogräset stå kvar runt om fram till våren?
Placeringen är nämligen rätt given med tanke på var mina stolpar skall stå.

Flammentanz röd har jag faktiskt varit och kollat på då de krukodlade nu kostade runt 70 kr. Dessutom har jag förstått att dessa är bra på att breda ut sig rejält vilket vore toppen med tanke på storleken på armeringsnäten i taket.
Dock så är jag lite skeptisk ang om det passar att ta dessa tillsammans med rosa, känns som o det kommer skära sig lite i färg?

Funderar även på en tidig ros som doftar mycket så man har det fint i början på sommaren, kanske en honungsros eller två?

Tror ni att 8 rosor kommer bli lagom för denna pergolan?
Min tanke är då 2 per hörn, ca 1,5 meter från hörnen.

kerstin z5-6
Honungen tar över pergolan direkt -i din zon -avråder
Vet att Louise odier är en mycket vacker ros , men känd för sin svartfläcks tendens i låg zon
Flammentanz blir nog rätt skrikig om du vill ha i huvudsak rosor i rosa toner i din rosgård
kanske en vit ? den här får lovord söderut White Nights
medeltidig kontinuerligt blommande

En underbar ros som växer otroligt snabbt är tagglös, tidig, engångblommande och visserligen avviker mkt i färg -men borde vara läcker till rosa -har själv den kombinationen -bara rosa klättrare + denna är -Veilchenblau i bedagat violett

Mme Sancy de Parabère är en annan favorit i rosa tidig engångsblommande med otrolig växtkraft över 2m år ett
doft hyacinter
z4 så den blir stor hos dej
Kajsa
Jovisst plantera i höst, då har dom en bra start i vår. Beställ gärna på Rosenposten nu, dom kommer sept/okt. barrota, dom har stora ex. nu efter sommaren. Flammentanz blir en jätte, jag har Irma och Flammentanz inte så lång ifrån varandra, det beror på hur petig man är, jag är inte så färgkänslig, det bestämmer du själv. Titta på lite bilder av Flammentanz så du förstår vilken jätte det kan bli.
Titta i ROSLISTAN som Allt om trädgård har, där kan du läsa vad folk tycker också. Där finns många tips och tankar.

Irma i sommar och så ser du Flammentanz där borta på gaveln.

En annan favorit är denna Kanadaros som tål en massa kyla, ev zon 6 ? och blir 3 m, blommar om

William Baffin

Aicha framför ( blommar en ggn, zon 5 ) och William Baffin där intill.
Erika i Sandviken
Vad sägs om "Maria Lisa" och Rosa Helenae och som kronan på verket en klematis "Summer Snow",då har du snart en blomgrotta utan dess like.
Se gärna AoT bildgalleri...
Har kollat runt lite nu på bla rosenposten. rose.gif

Vad tror ni om denna blandning?
Veilchenblau 2 st
Constance Spry 2 st
Mme Sancy de Parabère 2 st
The Fairy 10 st (tilbud 220 kr)
Dessa kostar tillsammans 681 kr

Flammentanz röd 2st på lokala plantskolan

Om jag köper dem i år eller ej beror på om vädret håller i sig så jag hinner fixa allt innan det blir för kallt

Som klätterstöd har jag tänkt göra så här.
Först svartmålade telefonstolpar som pelare som håller upp pergolataket.
Sedan skall jag sätta upp armeringsmattor vertikalt på pelarna som jag klipper så de är 30 cm i nederkant och går i en mjuk kurva upp till 1,5 meter upp till.
Förstod någon denna förklaring? Hmm får ta fram skissblocket annars

kerstin z5-6
Rosvalet låter bra -men kurvorna upptill -fattar jag nada av angel_not.gif
du får rita .. och hur högt tänker du ha stödet -total höjd ?
[attachment=7544:Sida.doc]
En liten dålig skiss med kort förklaring. Det svarta är den bärande konstruktionen, det rutiga är armeringnätet som rosorna kommer klättra i. Det gröna är gräsmattan(ser lite underlig ut men det är bara för att dölja min urusla skissteknik)
Kajsa
De fyra rosorna blommar alla en ggn. du vill inte ha lite rosenfägring senare också, någon som blommar om, eller ska klematis ta över senare av sommaren ? Kolla upp Veilchenblau så att den inte är för klen, här är den inte att tänka på.
Kajsa:
Toppen att du skriver detta med att de blommar en gång, sådant har jag ingen koll på.
Då får det bli att läsa på mera, remonterande är det jag skall leta efter va?

Vill gärna ha blomning så länge som möjligt.

Ang
"Veilchenblau" Billede 2

Blandt mine favoritter!
Plantegruppe: Slyngroser Forædler: Schmidt
Årgang: 1909 Synonym: Blue Rambler
Duft: let Farve: lilla
Lyskrav: Skyggetolerant Hårdførhed: bør dækkes
Pris: 98 Kr. Fyldt: 10-20 kronblade
Højde: over 300 cm Sæson: sommer
Planter pr m2: 1
Anvendelse: busket, solitær, espalier, pergola, bunddækkende, stakit,
Generelt:
purpurrøde skiftende til violet, masser af små blomster
Till och med härdighetszon: 3

Kanke borde man satsa på zon 4 eller över för alla så man har lite säkerhetsmarginaler?
Ser nu att den bör täckas med, hmm låter inte så bra för en slöfock som mig blush.gif
Kajsa
Remonterande betyder att dom blommar om. Flammentanz och Constance Spry blommar en ggn mitt i sommaren, men är zon 5 rosor så dom fryser inte tillbaka något här i zon 3- 4. Har inte de andra två, men fråga på handelsträdgårdar där du bor, googla på nätet, ring Flora Linnea i Helsingborg om de andra. Visst skrev du i början att det var blåsigt runt om, så det var därför jag började ana lite oråd om alltför klena rosor.
Och visst kan du ha rosor som blommar en ggn. och andra som blommar även i augusti/sept. Det är du som väljer, men kolla noga alla innan du slår till, bättre att vänta till våren då och klura färdigt först i vinter. Frysmarginal bör du ha, klätterosor kan man ju inte skydda där uppe i kyla och blåst.
Dom rosor jag har här som verkligen blivit stora är alla zon 5 rosor, då har jag frysmarginal. Etude zon 4 ros växer skyddat vid en södervägg den skulle säkert frysa tillbaka en del annars, men rosor som remonterar blommar på nya grenar, det är viktigt komma ihåg, så då får man oftast blommor även senare av sommaren.
En ggn blommande rosor blommar på gamla grenar, hård nerfrysning = inga blommor året efter.
kerstin z5-6
Du bör blanda dina rosor så du har några remonterande och någon tidig engångsblommande -I göteborg tror jag inte det är någon risk med "Veilchenblau och den tål hård blåst
Som sagt jag har den här i 5-6 -där nerfysning visserligen sker men den återkommer -jag har ett rotäkta ex pga zonen

Du ska ju ha 8 st rosor så det finns ju plats för alla Gerbe Rose , Rosa , remonterar ,doftar och är tidig -det finns ett praktex i Göteborgs rosarium -vilket du ju har nära till -föreslår ett besök där genast -smile.gif Även om blommningen avtagit nu, kan du ju se vilka klätterrosor som gör sig bra i dina trakter där smile.gif
Snigelhatare
Jag vill ha första tjing på dig om ditt äktenskap skulle börja knaka i fogarna
Ewa L
Och jag vill ha bilder!

Inte bara när det är klart, utan under resans gång. Tycker det är så kul att följa lite större projekt.
Nu har jag faktiskt handlat 2 st New Dawn, kunde inte stå emot det låga priset samt att plantorna var så fina.
Handlade samtidigt 2 rosa, 2 lila samt en summersnow klematis.
Så i helgen blir det till att gräva.

Egentligen skulle man hyra 1,5 tonsgrävmaskin och få grävningen klar på direkten men jag har lite gamla projekt att göra klart först. sweatingbullets.gif
Gissar på att det tar 20-30 min per planta att gräva så då gräver jag i 3,5-4 timmar, va sjutton på 6 timmar har jag grävt hela altet med grävaren och det kostar inte mer än 1000 kr att hyra den.

Gick förresten igenom alla oxelplantorna som skall bilda bersån och häcken som skall sitta bredvid. Satte 64 st från en gammal häck som jag fick till skänks, det var bara 6 st som inte tog sig. Rätt nöjd med resultatet.

Snigelhataren: smiley_small_hug.gif flirting.gif Tror nog jag behåller frugan ett tag till men tack för erbjudandet.

Ewa L: Bilder, jojomen det får jag fixa. Dock är jag lite dum för när det äntligen är fint väder och dax för lite bilder så är det lite mycket ogräs eller för mycket verktyg och annat bråte framme. Då tänkter jag alltid att jag får städa och ta bilderna en annan dag och så.......
Får allt skärpa mig med detta såg att bilderna i mitt gamla album var över 2 år gamla.

kerstin z5-6: Tackar för tipsen, Veilchenblau vore verkligen en pärla att ha.

Kajsa:Får en hel bok bunt från min mor i helgen så nu blir det till att läsa på en massa så jag slipper känna mig som en dummer whistling.gif hela tiden

Ewa L
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 26-09-2007, 10:00) *
Ewa L: Bilder, jojomen det får jag fixa. Dock är jag lite dum för när det äntligen är fint väder och dax för lite bilder så är det lite mycket ogräs eller för mycket verktyg och annat bråte framme. Då tänkter jag alltid att jag får städa och ta bilderna en annan dag och så.......

Just det där tänkandet får du försöka komma över (har själv kämpat med det). I efterskott är det nämligen betydligt roligare med att ha alla bilder, dessutom blir färdig-resultatet ännu mer framträdande. kan du ju kosta på dig "den perfekta bilden".

Dessutom är ju de icke-perfekta bilderna till stor tröst för oss alla.
Kajsa
New Dawn, vilket utmärkt val, vacker, doftar, skuggtålig, remonterar långt ut på hösten och zon 5 den ska ni väl bli väldigt nöjda med. rose.gif den lär inte frysa bort heller.
fruberglund
Låter som ett väldigt trevligt projekt smile.gif

Constance Spry har jag köpt 2 st av nyss och satt vid min rosportal i trä som vi satte upp i sommar. Den är ju bara helt underbar och jag längtar verkligen tills nästa sommar och hoppas på underbar blomning.

Veilchenblau har jag, den klättrar i min bukettapel och i år var den superfin. Har skjutit långa skott och har inte fryst ner något alls här (räknar mig till zon 3 eftersom vår tomt är rätt blåsig). Den ihop med Constance är nog inte alls nån dum idé tummenupp.gif Själv har jag satt kronklematis "George" ihop med mina Constance, det blir nog bra.

Lycka till och glöm inte att visa bilder på skapelsen sen.

P.S. Jag skulle nog inte haft Flammentanz, tycker ärligt talat den är tråkig och det känns som att det kommer skära sig med de andra rosa men smaken är ju olika D.S.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon