Full version: Provrör av plast...
älvan
Hej!

Någon här som vet var jag kan få tag på plastprovrör me lock??
Jag skulle vilja bevara mina fröer i sådana... (såg på progrmmet Söderläge att dom förvarade fröer i provrör)
Jag tyckte att det va en fiffig ide´...

Någon som vet?

Tack på förhand!
// Jessica
kerstin z5-6
Då måste du vara säker på att fröna är absolut torra -den bästa förvaringen av frö-ofta förvaras de ju bara några månader -är i vanliga kaffefilter -öppna tills de rasslar -sedan kan de förslutas.

Krolliljan
Jag hade frön i plastburk för ett antal år sedan och de möglade. sad.gif

Sedan dess har jag dem i kaffefilter. smile.gif
_weronica_
Hej

Du kan köpa sådanna som kallas för orchideé rör. eller sådanna man får om en ros när man köper de.
Finns i blomsteraffärar brukar kosta en 5:a styck beroende på storlek.

mvh

weronica
CurlySue
kan man inte göra en pytteiten tygpåse och lägga i lite ris i, som man bottnar provröret med..
som då suger upp ev. fukt.
kerstin z5-6
Säkert -men orkar man det smile.gif Om man ska samla över 300 sorter ? och kaffefilter går fint

-vad är vitsen med provrören ?
att de tar liten plats -eller ? dessuton blir de ju ljusexponerade vilket knappast kan vara nån fördel
dotpointer
Använder man öronproppar kanske fyrkantiga burken som blir över
vara ett tips, har frön i sådana. De är inte helt lufttäta och det går lätt
att sätta etiketter på dem. smile.gif

Ljuset är förstås en annan femma.
älvan
Ja, där finns nog många sätt att förvara sina fröer på.
Men tanken med provrör va att det skulle kännas mer "samlat" o att man juh kan se sina älskade fröer...
Kollade nämligen på Söderläge Hortonomen Susanna Hultin berättade att hon förvarade sina fröer i små provrör.
Tyckte då att det va en fiffig ide...

Ja, orkideérör kan jag nog tänka mej köpa.

Tack för alla tips!

Kram på er!
Alba
Du kan mejla och ställa frågan till Susanna Hultin så får du säkert veta var hon köper rören.
tradgard@svt.se
Lady Hamilton
Jag förvara min fröer i "rör" Har inget problem med mögel. Torkar mina fröer ordentligt i kaffe filter innan. De är helt suveräna när man skall skicka fröer tummenupp.gif behöver aldrig vara orolig att fröerna krossas i posten. Och jag har massor av rör yaay.gif min make jobbar på en Cablage firma. Problemet är att skicka rören eftersom det blir skrymmande post g.gif Hör av dig om du är intresserad
[attachment=7545:PICT8585.JPG] rören är ca 3-8 cm långa
emas
Undra om inte apoteket har. Men har ingen aning om vad de kostar.
Piccante
CITAT (emas @ 19-09-2007, 20:51) *
Undra om inte apoteket har. Men har ingen aning om vad de kostar.

Vet inte om apoteket har men ibland har de mer saker än man kan tro, fast då i beställningssortimentet. Annars kan man köpa filmburkar på Clas Ohlson eller hos närmaste fotoaffär. Om man bor i eller nära Göteborg så finns en butik på Vasagatan som heter Bhlumé eller något liknande som säljer prylar för hemsjukvård de har även lite provrör, flaskor och burkar i plast och glas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon