Hej
Är det någon som sett nått hur man bygger sig en egen liten våtmark hemma som man kan ha de olika växterna som trivs iden miljön?
Trädgårdsflanören
17-09-2007, 15:31
När man bygger damm, så brukar man låta dammduken gå en bit uppe vid kanten, så att det blir ca 5 cm vattendjup. Där lägger man torvblock eller jord, så att våtmarksväxterna får något att växa i. Vatten till våtmarken kommer då från dammen.
Skall du bara ha våtmark, så får du göra något liknande, men behöver då någon tillförsel av vatten, så att det inte torkar ut mitt i sommarhettan.
Man får väl vattna den under sommaren som med alla andra växter?
kerstin z5-6
21-09-2007, 07:56
ja man fyller på vattenmagasinet
Så här kan man göra en
Våtbädd
fredwel
25-09-2007, 06:53
Kolla även brutala blommors träsk:
http://www.brutalablommor.se/projekt.htm(Scrolla ner en bit)
/fredrik
Jan Lindgren
01-10-2007, 21:42
Hej!
Till mitt lilla orkidekärr grävde jag en grop, la ner en plasduk och fyllde med jord. För att det inte skulle bli för fuktigt för plantorna la jag en stenkant runt så att jorden kom ca 10 cm över vattnet. Det är samma sak som Lennart Öhmans våtbädd som faktiskt fungerar till alla växter.
MVH
Jan Lindgren
Kan du beskriva lite mer hur du menar med stenkant? La du stenar i hela botten som en "dränering"? Så att jorden och rötterna inte helt dränks utan suger upp vatten hela tiden ifrån det vattnet som kommer samlas runt stenarna?
Jan Lindgren
15-10-2007, 18:44
Hej!
Efter att ha stoppat plasten i gropen så vek jag ut plasten på marken och lade stenkanten på plasten runt gropen. På så sätt fick jag ca 10cm jord ovanför "vattenytan". Det gör att växterna kan ha sina rötter på lämplig fuktighet. Det är få växter som bara kan växa i vattendränkt jord. Blir kärret lite torrare på ytan så kan man ha fler arter där. Jag har meconopsis och primula ihop med orkideerna.
MVH
Jan Lindgren
Sagosessa
18-10-2007, 16:18
När vi ändå pratar våtmark.
Jag har ett parti i trädgården som ofta (nu för tiden) drabbas av översvämning.
När vi byggde hus för några år sedan provgrävde vi i detta parti för att se om vi kunde ha infiltrationen där. Det kunde vi inte, eftersom det dagen efter grävandet (1,5 m djup grov - grävd av maskin) var gissningsvis 40 cm vatten i botten. Av det drar jag slutsatsen att det rinner vatten även "under marken". Denna del av tomten är den lägsta, och i kohagen "ovanför oss" finns både vattendrag och kärrliknande miljö.
Nåväl, i Småland har det regnat massor de sista åren - och det får till följd att denna del av trädgården (ca 30 kvm) ofta står under vatten. När vattnet inte är där, är jorden ändå svampig och mycket vattenmätt. Det växer 3 stora ekar i denna del av trädgården, men de slipper översvämningen (åtminstone syns ingen väta där).
Vad sjutton kan vi göra med detta parti? Grannen har föreslagit att vi höjer tomtnivån för att undvika svackan som vattenfylls. Kan man göra det?
Vad händer då med träd och buskar?
Kan man inte utnyttja partiet till sumpväxter?
Förslag?!
Tack.
Visst kan du använda området till sumjordsväxter, som starr, säv och liknande. Det finns mycket kul växter som gillar ett område som detta. För infiltration hade jag kunnat säga direkt att det inte hade passat till, när det är lägsta punkten på tomten. Är däremot området skyddat av omgivningen, kan du också försöka med köttätande växter. Sileshår och flugtrumpeter är härdiga till zon3
Jan Lindgren
20-10-2007, 19:45
Hej!
Varför inte pröva orkideer. Många primulor tycker om fukt, astilbe och vissa hostor går också bra. Vissa ormbunkar är värda att prova. Rhododendron canadense växer vilt i fuktområden, detsamma R. tometosum och R. groenlandicum.
MVH
Jan Lindgren
Sagosessa
22-10-2007, 10:53
Tack för era svar/förslag!

De förslag ni har kommit med: tål dessa växter även översvämningar? Under årets alla årstider.
Beroende på mängden nederbörd under vintern kan det bli översvämning även då. Så var det i vintras.
Värsta scenario är ju sedan att vattnet fryser också ... och det kan säkert hända.
Köttätarna och sumpväxterna klarar översvämningar i alla fall. Där är det rotsystemet som är viktigast och det vill vara i vatten för jämnan. Hur det är med orkideérna vet jag däremot inte.
Hej
Jag tycker att göra blött rabatten på den här stället, gör så på grunden kan du ställa blandad torv grenar och höst löv och komposten och vanliga svampar till vatten nivå. Sen kan du sätta valiga jord blandad med gödsel och kompost och sand sen du kan plantera .
LYCKA TILL
H. BASSAM
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.