Hej Anna-Maj!
Jag såg att du inte fått något enda svar på din fråga om hur man gör sylt, saft osv som ska stå i en jordkällare, och hur länge de håller sig! Jag kan i alla fall berätta hur det fungerar hos mig: jag kokar sylt, saft, marmelad mm och gör inläggningar av gurka och rödbetor på vanligt sätt som man kan läsa sig till i alla böcker och häften som handlar om sånt. Gurka och rödbetor behöver man ju inte täcka med något under locket, men alla kokta sylter och marmelader (utom lingonsylt) brukar jag efter att sylten kallnat i burkarna lite, hälla på smält syltparaffin så det bildas ett ordentligt lager ovanpå. Detta förhindrar att innehållet möglar eller blir otjänligt av annan orsak. Så preparerade kan de hålla i åratal, om det är en bra jordkällare dvs en som håller tillräckligt låg temperatur. Vår jordkällare är en gammal stenvalvad sådan som ligger under huset, men man får gå ut och på baksidan av huset för att komma in, så det blir ganska kallt på vintern - ner mot 1-2 grader varmt bara. På sommaren blir det lite varmare. Orsaken till att man inte behöver täcka lingonsylten med paraffin är att lingon innehåller i sig själv mycket naturligt konserveringsmedel (natriumbensoat). Andra sorter får man tillsätta natriumbensoat när man kokat färdigt sylten, men det brukar ju stå i recepten. Kokad sylt på detta sätt blir enligt min mening mycket godare och fastare i konsistensen än den som folk brukar koka direkt den ska användas, av djupfrysta bär. Dessutom slipper man härbärgera en massa bär i frysen i onödan!
Ett tips om du har en jordkällare som i likhet med vår har hög luftfuktighet (bra för potatisförvaring) men som gör att burkarna så småningom kan bli ganska mögliga utanpå: Köp stora förvaringslådor av plast med
tättslutande lock och stoppa ner burkarna i så förblir dom rena och fräscha! Jag skriver etiketter utanpå lådorna så jag ser vad dom innehåller.
Lycka till
Siv