Full version: Sandjord
cherie
Jag skulle gärna vilja få lite tips på växter som trivs i sandjord. Vi har ca zon 6-7 solig och torr trädgård.
Både perenner och buskar, träd.
kerstin z5-6
vad du vill ha smile.gif Just sandjord är väldränerad så du kan ha träd och buskar som eg bara klarar z5 om du väljer bra lägen -inte för blåsigt och tinar snabbt på våren
Just buskar och träd är de växtslag du behöver titta på zonen -perenner är inte zonindelade och går bra ibland bättre i höga zoner än i södra sverige ex riddarsporre blå bergvallmo

Malus -prydnadsäpplen , Snöbolls buske , gulbarkig hägg , scersmin , knäckepil,Rosenhagtorn -är träd o buskar jag tycker är fina
Glöm inte rosorna
välj rotäkta kanadensiska eller pimpineller , albarosor går också bra mfl
cherie
Tack för ditt svar!
Behöver man tillföra en massa extra jord?
Jag har egen kompost att tillgå. Sedan brukar jag andvända algomin både till grönsaker och buskar, blommor.
Jag vill inte andvända konstgödsel utan ska försöka bygga upp en ekologisk trädgård.
catlady
Mina föräldrar bor vid havet med nästan ren sandjord och min mor har de finaste exemplar av Blågull man kan tänka sig. Nästan 1.5 m höga andra året, med massor av blommor och bladverk stora som ormbunkar! Medan hos oss med lerjord vissnar de bara bort... Bambu passar också sandjord, men jag vet inte om det fungerar så långt norrut.
kerstin z5-6
bambu går nog inte i z6 .. men i övrigt det mesta i perennväg
Konstigt med dina blågull cat-du får dränera rabatterna lite mer-jag har lerjord och här är de ogräsaktiga jättar smile.gif
Cherie:
Tillför kompost , kodynga mm till din sandjord -så blir den ännu bättre
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon