Söttok06
Jag bara undrar lite hur länge trägårdsmänniskor brukar hålla på i sina trädgårdar med att gräva runt i jorden, plantera osv?
Själv skulle jag vilja gräva mera i min odlingslott, få bort ogräset framför allt. Kan jag göra det även i oktober om det inte är för kallt ute? Jag är ganska nybörjare med odling eftersom jag fick min odlingslott i maj.
kerstin z5-6
javisst -det ogräs du tar bort nu är mindre jobb på våren då man har så mycket annat -jag håller på tills spaden fryser fast smile.gif
Nyplantering undviker jag när det varit hård frost flera ggr -pga min zon , men allt annat -nya rabatter , sätta lök. ta ogräs osv .
Hösten är en kravlös tid -då man kan förbereda och fixa nytt -ta bort växter man retat sig på-och ha nya planteringsgropar färdiga till våren smile.gif
kickistina
CITAT (Söttok06 @ 17-09-2007, 11:32) *
Jag bara undrar lite hur länge trägårdsmänniskor brukar hålla på i sina trädgårdar med att gräva runt i jorden, plantera osv?
Själv skulle jag vilja gräva mera i min odlingslott, få bort ogräset framför allt. Kan jag göra det även i oktober om det inte är för kallt ute? Jag är ganska nybörjare med odling eftersom jag fick min odlingslott i maj.

Mitten av september,sen har lusten avtagit lite,beror på vädret.Ogräset brukar jag sluta rensa i slutet av augusti.....det får vara till nästa säsong,så man har något att göra då!!! flirting.gif
HelenN
Jag håller på att rensa lite ogräs & delar perenner vid den här tiden. Jag har även möblerat om i rabatterna. Sen har jag en massa plantor som jag måste gräva en ny rabatt till & det hoppas jag att jag hinner fixa innan snön kommer!
Söttok06
Då är det bara att gräva med andra ord. Jag vill också ha lite mer klart så att jag har någonstans att odla nästa år. Tänkte sätta potatis på en del ställen tillsvidare. Det är kanske bra för jorden också. Finns det andra växter som är bra för jorden och som kväver orgräsrötterna?

Tesa
Solen går ner bak bergsåsen här i november...då går jag in och stänger dörren för att inte komma ut igen förrän till våren...Oktober tycer jag kan vara riktigt härlig månad att greja i trädgården..bara det är vackert väder..
Sailor Pluto
Så länge jag inte behöver ha lovikkavantar på mej så håller jag på utomhus coolgleam.gif !
magdalia
Nu är det ju utmärk tid att dela och flytta på perennerna! För att inte tala om alla lökar som skall planteras så att våren blir fin.
Detta pysslar jag med varje höst plus att jag ínhandlar lite nytt inför nästa säsong.
Alexander-VG-zon3
håller på året runt . efter dec då det inte går gräva så mycket mer får jag börja skydda istället och sen i feb-mars kan man börja gräva och hålla på med mer än bara skydda växter .
AnnammA
Den sista tiden har jag legat på latsidan i trädgården, men jag har planerat i tanken olika projekt, ngn ny rosenrabatt mm. Och så är det dags att tömma krukodlingarna, tömma drivhuset och ev flytta in en del övervintringsväxter där, ta upp dahliaknölarna efter första frostknäppen, börja evakuera in orkidéer som bott i ute rummet över sommaren, gräva och rensa ogräs vad man tyar och känner för.
Ja, egentligen finns det saker att göra året runt i trädgården, och om det skulle komma snö så kan man ju sittta inne och bläddra i trädgårdstidningar och planera för sina olika trädgårdsprojekt.

Hälsn

AnnA
renate
Jag tog lite semester från trädgården och åkte till Gotland med sonen och barnbarnen.Grävandet av rabatter är klart,men det finns alltid att pysslar i trädgården.Min gräsmatta är i stort behov av klippning efter resan,i eftermiddag ösregnade det och då är jag inte i trädgården.Men om vädret är fint håller jag på ett tag till.Alla krukor ska tömmas eller ställas in,daliorna har gjort sitt så de klipper jag ner och gräver upp lite senare.Ev köper jag några rosor och plantera. Nu beror det helt på vädret hur mycket jag gör i trädgården. Är det bara inte för kallt så kan jag håller på in i november, i regel när gräset klipps för sista gången,då lägger jag av och tar en paus till våren.
Gudrun i Göteborg
Hösten är en väldigt bra tid för ommöblering i rabatterna, tycker jag. Tog foto i somras och vet vilka växter som står för trångt. Skall bli kul att gräva. Jag väntar tills all växtkraft lugnat ner sig så grävamdet kommer att ske i oktober.
Awesome
CITAT (Söttok06 @ 17-09-2007, 16:27) *
Då är det bara att gräva med andra ord. Jag vill också ha lite mer klart så att jag har någonstans att odla nästa år. Tänkte sätta potatis på en del ställen tillsvidare. Det är kanske bra för jorden också. Finns det andra växter som är bra för jorden och som kväver orgräsrötterna?

Kanske kan du så vinterråg, det är dessutom bra för jordstrukturen. I vår kan du sedan kapa rågen och vända ner i jorden tillsammans med rötterna. Sedan i med lite gammal gödsel och kompost och så är det bara att så när temperaturen tillåter. Själv brukar jag så honungsört, klöver, senap och vinterråg i en härlig blandning på sensommaren, det blir som en näringscocktail för jorden inför våren.

Hälsn Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon