Söttok06
Jag bara undrar lite hur länge trägårdsmänniskor brukar hålla på i sina trädgårdar med att gräva runt i jorden, plantera osv?
Själv skulle jag vilja gräva mera i min odlingslott, få bort ogräset framför allt. Kan jag göra det även i oktober om det inte är för kallt ute? Jag är ganska nybörjare med odling eftersom jag fick min odlingslott i maj.
kerstin z5-6
javisst -det ogräs du tar bort nu är mindre jobb på våren då man har så mycket annat -jag håller på tills spaden fryser fast smile.gif
Nyplantering undviker jag när det varit hård frost flera ggr -pga min zon , men allt annat -nya rabatter , sätta lök. ta ogräs osv .
Hösten är en kravlös tid -då man kan förbereda och fixa nytt -ta bort växter man retat sig på-och ha nya planteringsgropar färdiga till våren smile.gif
kickistina
CITAT (Söttok06 @ 17-09-2007, 11:32) *
Jag bara undrar lite hur länge trägårdsmänniskor brukar hålla på i sina trädgårdar med att gräva runt i jorden, plantera osv?
Själv skulle jag vilja gräva mera i min odlingslott, få bort ogräset framför allt. Kan jag göra det även i oktober om det inte är för kallt ute? Jag är ganska nybörjare med odling eftersom jag fick min odlingslott i maj.

Mitten av september,sen har lusten avtagit lite,beror på vädret.Ogräset brukar jag sluta rensa i slutet av augusti.....det får vara till nästa säsong,så man har något att göra då!!! flirting.gif
HelenN
Jag håller på att rensa lite ogräs & delar perenner vid den här tiden. Jag har även möblerat om i rabatterna. Sen har jag en massa plantor som jag måste gräva en ny rabatt till & det hoppas jag att jag hinner fixa innan snön kommer!
Söttok06
Då är det bara att gräva med andra ord. Jag vill också ha lite mer klart så att jag har någonstans att odla nästa år. Tänkte sätta potatis på en del ställen tillsvidare. Det är kanske bra för jorden också. Finns det andra växter som är bra för jorden och som kväver orgräsrötterna?

Tesa