jhemberg
17-09-2007, 11:00
Hej på er
Tror säkert det finns någon här som kan hjälpa vår förening med ett tips om gräs.
Det är så att jag är medlem i en skärmflygförening och vi har ett startställe i värmland på en bergshäll i sydlig riktning. Vi behöver förbättra vår start för att få den lite mjukare och vi vill inte att det eroderar så vi har provat att plantera gräs.
tyvärr är det risk för torka där, men en del av gräset har tagit sig, något vanligt trädgårdsgräs av vanlig sort. Det finns säkert tåligare saker man kan ha dit.
behöver nödvändigvis inte vara gräs men någon tålig planta som inte linor kan trassla i och inte gärna högre än en halvmeter ungefär.
Vad har ni att rekommendera?
Någon som vet vad vägverket använder?
Hi!
Prova med weibulls solbakka. Den innehåller tre sorter. Då kan den som trivs bättre etablera sig. Kompleetera gäna med blomsterängsfrön
jhemberg
17-09-2007, 22:08
såg just att jag nog har placerat den här tråden fel..
hur som helst, tack för tipset. ängsblommor vore fint om det fanns där, bara de inte blir för höga.
maskrosor kanske kan fungera kom jag på. inte vet jag vet de behöver för att trivas men de brukar inte vara kräsna.
jag har försökt få reda på vad vägverket använder idag men hamnade lite fel när jag blev kopplad fram och tillbaka. Ska fråga någon markplanerare eller vad det kan heta.
Inte långt därifrån vi är så finns en flygplats de gjorde i ordning för något år sedan. De sådde gräs direkt på sand och hade flytande gödning. det gick ganska bra, växer hyffsat där så nog ska det nog gå att hitta riktigt tåliga sorter.
jhemberg
26-09-2007, 21:41
backtimjan, kan det gå tror ni?
jag vet inte hur backtimjan ser ut riktigt. blir det vedartade grenar på det? då går det inte, linorna på skärmflyggrejerna får inte fastna i det vi ska odla upp där.
men det ser fint ut det lilla jag har sett på nätet
jhemberg
28-06-2008, 10:27
En uppdatering:
Jag gjorde som jag hade fått råd av flera (fick tag på de som har sått åt vägverket samt flygplatsen jag nämnde tidigare och de sa också solbakka), sådde med solbakka i höstas och även i vår. Samt sådde ängsblommor. Det kom inte en enda blomma i år i alla fall och gräset har kämpat, men det kommer så sakteliga här och var. Hade på algomin och kalk samt varmkompost bitvis. Det kommer gräs men torkan vi hade får några veckor sedan tog styggt på det som grott. det är inte mycket till jord så när det torkar så torkar det snabbt.
En del jord har jag släpat upp också.
Jag tänkte hjälpa det lite på traven genom att göra i ordning "plättar" här o var där gräsen har bra förutsättningar att sprida sig, alltså ge det fin jord och näring och tänkte komplettera med något som binder vatten bra. Vermikulit är känt för att kunna binda vatten, vart får man tag på det billigt?
finns det något annat knep?
kanske täcka med duk?
bäst vore att köra dit minst 10 kubik jord, men det är inte helt lätt att bära upp.
För övrigt så använde de som sådde vid torsby flygplats ett klister med frö och näring som de sprayar ut på sand. Fungerar även när det regnar. Någon som vet mer om hur man gör sånt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.